Kapitoly článku:
Ve městě i pro ženskou nožku
Ženám z řad našich čtenářů by se mohla Altea XL s automatem hodně líbit. Při nízkých rychlostech má příjemně přeposilované řízení, automat jde zlehka, žádné násilné přeřazování. Altea je Evropanem s evropským automatem, ba co víc, hodně temperamentním nositelem dnes již nepříliš temperamentního naftového srdce.
Altea XL převzala komponenty podvozku z Golfu a je to hodně znát. Sedí jako přibitá, zadní víceprvková náprava zvládne i dlažbu na Letenské pláni v Praze a nenechá se rozhodit ani kolejemi hlubokými jako jarní orba, je-li řeč o věčně přecpané Jižní spojce.
DSG je po městě příjemným společníkem. Kromě rychlého a jemného řazení potěší jako každý automat tím, že ušetří vaše končetiny zbytečné námahy. Manuální převodovka při hodinovém popojíždění po městských zácpách ruce a nohy řádně procvičí. Krom toho ale DSG ve městě nijak neexceluje, rychlejší řazení příliš neoceníte a automatický režim není inteligentnější než u konvenčních automatů.
A copak na to spotřeba? Žádný zázrak pod pět se nekoná, výsledná spotřeba je poctivých 6,7 l/100 km. Je to hodně nebo málo? Vzhledem k motoru docela hodně, vzhledem k velikosti auta vcelku přiměřeně.
Nutná selekce mimo město
Vyjedete-li za město, pochvíli vás omrzí intelekt vaší automatické převodovky DSG. Je příliš nerozhodná, než aby vám dovolila pohodovou jízdu bez zpomalování. Vyjedete-li z města, automat při zrychlení zařadí trojku až čtyřku a za chvilku již pádíte předpisovou devadesátkou na šestku. Jenže ouha, do kopce se převodovka dlouho rozmýšlí, jestli přeřadit, a tak ji buď popoženete přidáním plynu, nebo si manuálně přeřadíte sami.
Přidání plynu je ovšem doprovázeno prodlevou. Není způsobena ani tak elektromechanikou, jako řídícím počítačem, který včas nejedná. A tak chcete-li nadále šetřit, přeřaďte si mimo město do manuálního módu a můžete si vychutnávat plynulé přeřazování dle vlastního cítění.
S tím to jde dobře, tak rychlé a přitom plynulé řazení v žádném dnešním automatu nezažijete ani náznakem. Problém nastává, jakmile musíte i v tomto režimu vyřešit nějakou nestandardní situaci. Podřadit o další stupeň při zrychlování, kdy má převodovka pod druhou spojkou nachystaný vyšší stupeň, nebo podřadit či přeřadit výše o dva stupně představuje pro DSG velmi obtížně řešitelné situace. Např. přeřazení o dva stupně čekáte na přeřazení i několik sekund. Pokud přeřadíte o další stupeň při akceleraci, ztratí se DSG svou rychlost i jemnost.
K tomu jsou zde obvyklé problémy automatů, DSG i přes svou nespornou rychlost při přímé akceleraci nebo deceleraci nestíhá uřadit intenzivní brzdění. Pokud zvolíte aktivnější jízdní styl na okresce, bude vám automat mluvit ještě do práce s plynem v zatáčce, do které jste právě dobrzdili. A to je nepříjmené.
Pokud budete Alteu DSG drásat na technické trati, spotřeba vyskočí na 14-16 litrů nafty na 100 km. Pokud pojedete klidně po okresce, Altea se vám za to odmění spotřebou 6,5 l/100 km. Na každý pád není techničtější trať doménou této převodovky, je čas zavítat na dálnici.
Pozná se na dálnici automat?
Na českých dálnicích si automat kvůli bezohledným řidičům nejen nákladních automobilů užijete dosyta. Když totiž jedete předpisových 140 km/h dle tachometru, vjede vám v klidu do cesty nákladní vůz a oblažuje vás svou stokilometrovou rychlostí, i když má na přívěsu hezkou cedulku s nápisem 80. Tak je to stále dokola a hodně českých řidičů si takto zničila vzteky řadicí páku. Ne tak řidič vozu s DSG. Ten jen v klidu ubere a zbytek za něj obstará automat. V režimu klidnější dálniční jízdy funguje DSG perfektně, je rychlá, příjemná a vše stihne včas. Zmizí okreskové problémy s potřebou nečekaných změn původně zamýšleného, akceleraci a zpomalení o pár desítek km/h v dálničních rychlostech zvládá DSG s přehledem i v automatickém režimu.
Na Německé dálnici už ale DSG takový suverén není, ne nadarmo se říká, že německá dálnice je mnohdy jen hodně rychlá okreska. V automatickém režimu převodovka řadí podle předvolených režimů a neohlíží se, jestli chcete šetřit nebo jedete sprint. A tak opět skončíte u sekvenčního režimu. V tom je ale na rychlé dálnici DSG mnohem příjemnější než na okresce, odpadá brzdění do velmi pomalých zatáček, předjíždění nemusí proběhnout v mžiku v přesně definovaném časovém rozestupu, řadit o dva stupně je spíše výjimečné. Pokud někde sekvenční režim funguje velmi uspokojivě, pak je to právě na rychlé dálnici při intenzivním, ale přesto rozvážném zrychlování a zpomalování v souladu s okolním provozem.
Altea XL je tedy na dálnici stejný suverén jako ve městě. Zvládá sprintovat desítky kilometrů maximální rychlostí až 210 km/h, ale čekejte pak spotřebu kolem 13 l/100 km. DSG je přitom příjemným společníkem, alespoň v manuálním režimu.
Z výše uvedeného jasně vyplývá, že i tento automat fandí předvídatelným jízdním režimům. Dálnice nebo klídná jízda po městě, to je jeho, pokud ale budete chtít více, začne říkat ne. Bezmezně poslušná a za všech okolností stejně reagující sekvence to zkrátka není, „jen” velmi rychlý automat. V koncernových vozech se sportovními ambicemi znamenají tato slova problém, ne však v Altee XL. Ta je především pohodovým rodinným vozem a vynikající automat tento charakter jen podtrhuje.
Celková spotřeba za náš test nebyla nijak tragická – končili jsme s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km, což bereme vzhledem k podílu náročnějších dálničních sprintů i testů na technických tratí za velmi pěknou hodnotu.