Test Seat Altea XL DSG: automatická radost

Vyzkoušeli jsme Seat Altea XL s motorem 2,0 TDI a převodovkou DSG. Jak tato kombinace svědčí praktickému Španělovi?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Designérský temperament, Dědictví Východu?
  2. TDI pod kapotou, DSG v útrobách, Kde se vzala DSG?, Ke strojům...
  3. Ve městě i pro ženskou nožku, Selekce mimo město, Pozná se na dálnici automat?
  4. Naměřená dynamika, Závěr, Cena a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

Seat Altea XL je větší sourozenec prvního vlastního MPV Seatu, nepočítáme-li v to model Alhambra, vycházející z Volkswagenu Sharan. Tentokrát jsme měli možnost vyzkoušet naftové turbo v kombinaci s automatickou převodovkou DSG. Ta dnes patří k evropské špičce a bylo proto zajímavé ji vyzkoušet v útrobách Seatu Altea. Je Altea jiná a lepší s automatem a „profláklým” naftovým dvoulitrem?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Designérský temperament

Walter da Silva si s Alteou vyhrál a nebýt ošklivého Toleda třetí generace, neměl bych k práci designérů Seatu větší výhrady. Pozdní reflexe nevzhlednosti většího modelu Toledo dorazila v podobě snahy nahradit jej prodlouženou Alteou. Ta si zachovává všechny typické rysy kratšího sourozence a přidává poměrně elegantní batoh na zádech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po kapotě se zřejmě váleli duchové větru a tak Altea klade minimální odpor vzduchu a podřizuje tomu své ladné křivky. Mandlovité přední světlomety s čirou optikou korespondují s předními mlhovkami a středobodem kočičí tváře je roztomilý čumák grilu chladiče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Altea XL si nechává rovněž prostor pro agresivitu v podobě rozměrných vstupů chladícího vzduchu v předním nárazníku. Není to sice DTM, ale vzbudit respekt ve zpětném zrcátku svátečního řidiče dokáže. Jakmile ale uvolní pruh, nestačí se divit, jaký kompaktní mastodont ho právě předjíždí. I když to vypadá na protimluv, kompaktní rozměry maskují oblý bokem s výrazně se zvedající spodní linkou bočního prosklení nebo opticky oddělená přední kapota.

Tento dojem umocní vyboulená záď, za kterou by se nemusela stydět ani malá obytná dodávka. Velké rozměry koncových svítilen naznačují, že se Seat nesnažil maskovat rozměry zádi a odlehčit jí pár kil. Záď Altey natvrdo říká: nestydím se za své boubelaté pozadí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dědictví Východu?

Po otevření dveří posádku uvítá nadmíru prostorný interiér a trochu laciná kombinace tvrdých plastů a textilních potahů. Není to škoda při vzpomínce na povedený interiér druhé generace Toleda? Určitě ano, ale taková už je globalizace s tlakem na zvyšování zisku z každého vyrobeného vozu. Došlo to tak daleko, že základní modely Altey XL dokonce postrádají i plastový kryt motoru proti vibracím a hluku...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Palubní deska trochu připomíná modelovou řadu Škoda 105/120/125/130, která se vyznačovala tvrdými plasty a chudou architekturou. Hluboko zapuštěné budíky před řidičem mají evokovat vozy Alfa Romeo, namísto toho připomínají minulost.

Myslím, že po tolika výtkách od motoristických novinářů s ní Seat v další generaci něco provede, i kdyby mělo jít jen o nahrazení tvrdých plastů měkčími.

Na středový panel volně navazuje středový tunel začínající trochu zvláštním držákem nápojů na podlaze krytým z boků nepraktickými plastovými postranicemi, které občas vadí řidičově noze. Na tento útvar navazuje půlkruhová kulisa řadicí páky a za ní vlnovka ústící do plastové loketní opěrky s dvojitým úložným boxem. Při pohledu na řešení interiéru v Seatu začínám být pyšný na ergonomii škodovek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední sedadla jsou poměrně úzká, zato disponují slušným bočním vedením a tuhostí, která se k charakteru vozu výborně hodí. Když do nich usednete, spadne z vás chuť kritizovat a naopak máte pocit, že byste měli co nejdříve nastartovat, protože atmosféra na palubě rozměrného vozu je vcelku příjemná. Přitom by stačilo tak málo – použít kvalitnější materiály a pohrát si s ergonomií středového panelu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici zajímavě řešené opěradlo se středovou výklopnou částí, která se po sklopení změní na stoleček s držáky nápojů. Elegantní řešení tak nahradilo klasickou loketní opěrku a je to pro Seat zřejmě i výrobně levnější. Cestující vzadu mají dostatek místa ve všech směrech, jen pokud se vedle sebe posadí tři lidí, do boků jim nebude až tak dobře.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor má základní objem 532 litrů a po sklopení zadních sedadel je lze zvětšit až na 1 604 litrů. Právě velikost zavazadelníku byla hlavní motivací, proč prodejně úspěšnou Alteu doplnila Altea XL přinášející prostornost většího Toleda, ovšem s elegancí Altey a větším tržním potenciálem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Designérský temperament, Dědictví Východu?
  2. TDI pod kapotou, DSG v útrobách, Kde se vzala DSG?, Ke strojům...
  3. Ve městě i pro ženskou nožku, Selekce mimo město, Pozná se na dálnici automat?
  4. Naměřená dynamika, Závěr, Cena a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků