TEST Seat Alhambra FR-Line 1.4 TSI DSG: Kupujte, nebudou. Ale teď už doopravdy!

Stará dobrá alhambra se vrátila na český trh v polovině loňského roku. Nabídka motorů značně prořídla, teď už ale opravdu není čas na to si vybírat.
Radosti
Velký vnitřní prostor, variabilita
Komfortní podvozek
Praktické elektricky ovládané zadní dveře
Starosti
Vyšší cena a spotřeba
Slabé brzdy a výkon světlometů
Horší dynamika
7  /10

Řeči o pohřbívání vozů MPV v Evropě jsou poslední dobou takový zvyk, zatím ale ještě nebylo ani zdaleka tak zle, jak se mohlo ještě před pár lety zdát. Přestože si Evropané oblíbili SUV, stále je tu početná skupina zákazníků, která kašle na zvýšenou světlost a chce prostě jenom krabici na kolech se šoupačkami a zadními vraty prakticky kolmými k vozovce. Nic praktičtějšího není, a kdo říká, že ano, ten pěkně kecá.

Když se zamyslím nad úbytkem vozů MPV na českém trhu, v posledních letech jsme se rozloučili vlastně jenom s Renaulty Espace (byl to průkopník, všechna čest) a Scénic a Peugeotem 5008. Zatímco vozy Espace a 5008 byly nahrazeny v podstatě crossovery, „krátký“ scénic padnul rukou druhé generace capturu. Jinak ale zatím žádná revoluce nenastala: MPV tady stále jsou a ještě dlouho budou, byť třeba na platformách malých dodávek či s elektrickými motory namísto spalováků.

Seat Alhambra druhé generace je jedním z nejstarších vozů MPV na našem trhu a společně s Volkswagenem Sharan se ho drží, seč jim síly stačí. Wikipedia už oba vozy pohřbila, ony se však v portugalské továrně AutoEuropa vyrábějí dál a můžete si je koupit jako úplně nové. Nic nebude trvat věčně (výroba alhambry skončí na přelomu srpna a září, sharan čeká totéž na konci listopadu), pro koncern VW to ale konec vozů MPV neznamená. Jsou tady Volkswageny Caddy a Multivan T7, oba na platformě MQB, a za rohem už je i elektrický Volkswagen ID.Buzz. Jak jsem uvedl výše: MPV nekončí, jen budou jiné, než jaké jsme je dosud znali.

Je tady, ale…

Co se Seatu Alhambra a českého trhu týče, můžete si vybírat už pouze ze skladovek ve výbavě Xcellence. Pro loňské znovuuvedení vozu na trh si zastoupení Seatu připravilo i zajímavou akční verzi FR-Line Plus, kterou jsme koncem loňského roku podrobili testu. Šlo o sedmimístnou verzi v maximální možné výbavě za 1.125.200 Kč. Za auto, které přišlo na trh před deseti lety, je to dost peněz, jenže dnes může vyjít dráž i kompaktní SUV, odvážete-li se více při konfiguraci.

Oproti modernějším vozům ve výbavě chybí jenom to, co alhambra nikdy nenabízela – třeba Matrix-LED světlomety, které jsou u srovnatelně drahých vozů dnes už prakticky standardem. Alhambra má v rámci akčního paketu FR-Line Plus adaptivní bi-xenonové světlomety, jejichž výkon je v porovnání s nejnovějšími ledkami nedostatečný, ovšem ve své době to byla pecka. Digitální přístrojový štít byste v ceníku také hledali marně, stejně jako head-up displej. Apple CarPlay a Android Auto (po kabelu) však nechybí.

Alhambra utekla hrobníkovi z lopaty díky vysokému zájmu zákazníků a nadále zůstává ve světě aut plných displejů a dotykového ovládání. Přesto na lopatě něco zůstalo – především všechny motory s objemem vyšším než 1,4 litru a pohon 4x4. V nabídce už zůstala jen benzinová čtrnáctistovka TSI, pohánějící výhradně přední kola. Na výběr máte mezi manuální šestistupňovou a automatickou šestistupňovou převodovkou, příplatek za DSG je však symbolických 25.000 Kč.

Dacia Sandero

Dacia Sandero je hatchback od rumunské značky. V roce 2020 se Dacia Sandero představila již ve třetí generaci. Značka auto popisuje jako prostorné, jednoduché a robustní.

3. generace • Test Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe • Dacia Sandero RS

Diskuze (30) Další článek: BMW představuje změnu barvy karoserie. Není jen na chlubení, pomůže s dojezdem EV

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz