Test Santana PS-10: terminator

Santana je dnes vedle vozů jako ARO, GAZ a UAZ nejortodoxnějším off-roadem evropského původu. Přesvědčíme vás o tom...
Seznam kapitol
  1. Úvod, Ultraklasický exteriér, Spartánský interiér
  2. Iveco pod kapotou, Ovladatelnost, Jízdní vlastnosti na silnici a v terénu
  3. Naměřená dynamika, Závěr, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Žádné mazlení se s vozy SUV, které mnohdy připomínají přizvednutá MPV. Když se Santanou prořítíte kolem moderních vozů SUV, z výšky se díváte do jejich luxusních kabin a myslíte si něco o  pozérství. Vyzvete-li je do terénu, vezměte si silný popruh, případně naviják – Santana je bude velmi brzy vyprošťovat. Taková je Santana PS-10.

S historií značky jsme vás nedávno seznámili v testu modelu PS 350, a tak se na tomto místě nebudeme opakovat a rovnou se tomuto klasikovi podíváme na zoubek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klasika zvenku

Příznivci klasických automobilů zajásají nad designem Santany. Ani dlouhé roky a desítky faceliftů nezahladily tvář Land Roveru a jeho typické tvary. Kdekoliv se objevila britská armáda, jely s ní nesmrtelné hliníkové Land Rovery. Santana je oproti nim vyrobena z ocelového plechu, na surové kráse jí to však neubírá, ba právě naopak.

Celková délka modelu PS-10 je 4 675 mm, výška 1 750 mm a šířka 1884 mm. Rozvor činí 2710 mm. Přední nájezdový úhel je 50 a zadní 30 stupňů. Světlou výškou 200 mm se Santana řadí k ostatním off-roadům. Maximální přípustná celková hmotnost brzděného přívěsu je 3 000 kg.

Pohled na přední část Santany prozrazuje příbuznost s Land Roverem Defender. Oproti němu má celoocelovou masku podobně jako rumunské vozy ARO. Jednoduché hranaté čelo tvoří přední maska s podélným žebrováním, znakem automobilky a nápisem Santana. Dvojice kruhových potkávacích a dálkových světlometů je doplněna rovněž kruhovými ukazateli směru.

Spodní část tvoří jednoduchý přední nárazník z trubkového profilu a pod ním odhalené pohonné ústrojí s přední nápravou a žebřinovým rámem zakončeným masivními oky pro tahání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Přední kapota má jednoduché kaskádovité prolisy, na ni navazuje čelní sklo s minimálním sklonem a zaslepenými panty pro jeho sklopení na kapotu. Tuto možnost nabízí pouze vojenská verze Santany. Na jednoduché sklolaminátové střeše je umístěn rozměrný střešní nosič, který testovaný vůz chránil před náporem větví v lesním terénu.

Vnější zpětná zrcátka jsou jednoduchá a nepodléhají módě, podobně jako celý automobil. Pohled zboku naznačuje pracovní zaměření Santany. Hranaté tvary se hodí pro levné opravy a je třeba v této souvislosti zmínit výhodu oproti Defenderu. Zatímco oprava hliníkového šasi Land Roveru je finančně ruinující záležitostí, opravu Santany zvládne i průměrně vzdělaný vesnický kovář se svářečským průkazem a plastovým kladívkem na vyklepávání plechů...

Stejně jako Defender, i Santana má jednoduchou kabinu, přední i zadní blatník je vybaven plastovým lemem s módními prolisy šroubů. Plastový lem volně přechází v boční spoiler, který doplňují praktické ocelové nášlapy, které odfiltrují nápor zeminy v těžkém terénu.

Prosklení dveří rovněž patří do historie, stejně jako malé zadní podélné okno v zavazadlovém prostoru. Design Santany vylepšují efektní patnáctipalcová ocelová kola s pneumatikami Kumho Venture o rozměrech 195/R15 94R.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohled na pravý bok jednozančně prozradí příbuznost s Defenderem. Santana si totiž neodpustila typickou kapličku pro víko palivové nádrže. To je odkryto a blokováno vcelku neprakticky jen klíčkem zapalování. A tento klíček si Santana vypůjčila od starších Fordů, tudíž parkování venku může lákat zloděje nafty.

Pohled zezadu prozrazuje největší zlepšení – ubyl zadní nárazník, čímž se zvětšil zadní nájezdový úhel. Krabicovitá záď si nezadá s poválečnými Jeepy, tvoří ji rozměrné, zboku ukotvené zadní dveře, plechovým rámem chráněné sdružené koncové svítilny a tažné zařízení upevněné přímo na žebřinový rám. Tuning tvoří třemi šrouby upevněné rezervní kolo a rozměrný výfuk jako u malého nákladního automobilu.

Delikatesou bočních i zadních dveří jsou viditelné panty, umístěné zvenčí. Tento a další detaily pak tvoří zvláštní syrovost designu Santany, poctivého nástupce legendárních Land Roverů.

Spartánský interiér

Zhýčkané řidiče SUV přivítají dveře s malým úhlem otevření, vysoké stupačky a absence madla, kterého by se zavalitější členové posádky chytili. Místa na předních sedadlech je tak akorát. Na výšku nemá problém ani dvoumetrový řidič, ale koleny již naráží do palubní desky a posunout sedačku o kousek dozadu již nelze.

Modernizace se nevyhnula ani Santaně, a tak řidiče uvítají poměrně pohodlná sedadla s bočním vedením, rozměrný volant z měkčených plastů a inovovaná plabní deska naopak z těch nejtvrdších plastů, která při jízdě báječně rezonuje.

Pracoviště řidiče zahrnuje jednoduchou palubní desku v jedné rovině, kterou důvěrně znají řidiči u vozů typu Škoda 105 nebo Wartburg 353. Hlavní přístrojový štít tvoří tachometr, otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny a palivoměr. Po levé straně je umístěno ovládání kompresoru a uzávěrek, napravo se nachází středový panel s výdechy ventilace a topení a jejich ovládání, pod nimi je umístěno autorádio a popelník. Ještě níže už je pouze síťka k přepravě listin, napravo před spolujezdcem otevřená přihrádka, ve dveřích s ručním stahováním oken pak jednoduché kapsy na věci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nad přihrádkou před spolujezdcem je umístěn otočný vypínač přídavného topení Webasto. Zdá se, že české zastoupení příliš nevěří originálnímu topení, nám v jarním provozu stačilo.

Na rozměrném středovém tunelu se nachází řadicí páka, páka pohonu všech kol a redukce, dále pak ruční brzda.

Cestující na zadních sedadlech si tolik komfortu neužijí, zato mají více místa na nohy a za sebou už jen drátěnou mříž úpravy N1 oddělující zavazadlový prostoru od zbytku kabiny. Pod jejich nohami je ukotven rozměrný hever pro vyproštění dvoutunového kolosu, pro jistotu s nosností 3 tuny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor je vzhledem k homologaci N1 oddělen ocelovou mříží, narozdíl od konvenčních terénních automobilů se v zavazadelníku nacházejí čtyři nouzová sedadla zboku podobně jako u vojenských speciálů. Jízda vzadu je překvapivě pohodlná, jen to chce kinedryl pro slabší žaludky.

Majitelé modernějších SUV zalitují absence centrálního zamykání, protože odemykat a zamykat naráz patero dveří je zbytečná ztráta času. Jinak k praktičnosti interiéru nemáme výhrady. Na druhé straně v žádném současném SUV nepřevezete legálně devět pasažérů, v Santaně ano.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Ultraklasický exteriér, Spartánský interiér
  2. Iveco pod kapotou, Ovladatelnost, Jízdní vlastnosti na silnici a v terénu
  3. Naměřená dynamika, Závěr, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků