Pick-up Mitsubishi L200 si prošel radikální změnou. Facelift z konce roku 2018 dal sbohem poměrně zastaralým devadesátkovým tvarům a vsadil na nově nastolený dynamický jazyk, kterým začal mezi konkurenčními picku-py střední velikosti vyčnívat. Vedle moderního designu dostal i nálož nové techniky, čímž se stává zajímavou volbou nejen pro pracanty, ale i pro běžné, i když velmi náročné řidiče.
Mitsubishi L200 po faceliftu je oficiálně v Česku. Vzhled není jediné, čím překvapí
Výsledná nátura vozu se však odvíjí od zvolené výbavy. Ty jsou čtyři – Invite, Invite+, Intense a Instyle. Vstupní Invite má představovat nekompromisního pracanta do náročných podmínek. Dále platí, že čím vyšší výbava, tím všestrannější a příjemnější auto pro každodenní používání. Vzali jsme si proto do testu základní verzi Invite a vrchol nabídky Instyle - obě s karoserií Double Cab.
Pracant
Jako první šla pod náš drobnohled vstupní výbava Invite, respektive Invite+, kdy znaménko pro sčítání znamená pouze osazení 18palcových litých kol místo plechových šestnáctek. Hned na začátku musíme podotknout, že největší zbraní L200 je cena. Užitková verze vyjde v základu na 768.250 Kč. Konkurenční Nissan Navara je dražší o téměř padesát tisíc a Toyota Hilux o více než sto. Pokud navíc oželíte osmnáctky, ušetříte ještě 14 tisíc.
L200 trumfne snad jen SsangYong Musso Grand s cenou od 676.390 Kč.
Nissan představuje Navaru Off-Roader AT32, pick-up pro cestu kamkoliv
Nízká cena L200 se nijak výrazně nepodepisuje na standardní výbavě. Najdete v ní manuální klimatizaci, denní svícení, tempomat, výškově nastavitelné sedadlo, rádio s MP3 nebo elektricky ovládaná okna. Testovaný vůz obsahoval ještě skrytou zbraň v podobě příplatku za paket Navi. Ten za 25 tisíc korun do vozu přidá plnohodnotný infotainment s podporou zrcadlení chytrých telefonů, navigaci TomTom a zadní parkovací kameru. Navíc byl po vzoru vozů Mitsubishi jednoduchý, přesný a přehledný. Zmínění konkurenti přitom infotainment do vstupní výbavy nenabízí (vyjma SsangYongu).
Do výčtu standardní výbavy patří i systém pohonu všech kol Easy Select s mechanicky přiřaditelným pohonem přední nápravy, redukční převodovka, uzávěrka zadního diferenciálu a systém stabilizace přívěsu. Tímto terénní výbava základní L200 končí. Samozřejmostí je i tažné zařízení, které utáhne tři a půl tuny (standard třídy).
Toyota Hilux Special Edition je jasnou volbou pro drsňáky. Dorazí v srpnu
Na korbu, která byla v našem případě vyložena hliníkovým podkladem, naložíte dalších 1100 kg. Provedení Double Cab má korbu dlouhou 1520 milimetrů, zájemci o delší prostor mohou zvolit i třídveřák King Cab s delší ložnou plochou 1850 milimetrů. U menší kabiny se ale rozlučte s pohodlným usazením pěti lidí. Velmi jsme ocenili i plynovou vzpěru víka úložného prostoru. Nelze tak s ním bouchat a nevykvedlají se panty.
Stejně robustní a dělnická nálada se promítá i do kabiny. Měkčené plasty tu nehledejte, kůži taktéž ne. Vnitřek L200 Invite je odrazem potřeb typického zákazníka. Plasty jsou tvrdé jako kámen, ale hodně vydrží. Sedadla jsou velmi prostorná a naddimenzovaná a s měkkým bočním vedením. Usadí se tak do nich i pořádný pořez a při popojíždění v zimě si nemusí sundavat pracovní „péřovku“. Do výčtu předností interiéru patří i perfektní ergonomie ovládacích prvků a bohatý prostor pro cestující vzadu.
Mercedes-Benz třídy X opravdu končí. Luxusní pick-up se nedožije letošního léta
O pohon Mistubishi L200 se stará výhradně vznětový agregát DI-D se dvěma vačkovými hřídeli a rozvodem paliva typu common-rail. S výkonem 110 kW (150 koní) pracuje nejlépe hlavně v nízkých otáčkách, kdy již od 1750 otáček za minutu produkuje 400 N.m točivého momentu. Oproti předchozí jednotce 2,4 litru má snížené třecí síly pohyblivých částí a nižší hmotnost ojnic a pístů. Pro snížení emisí se sáhlo po katalyzátoru SCR a vstřikování močoviny.
Jeho projev je přirozeně „dodávkovitý“. Je hrubý a od třech tisíc otáček za minutu i velmi hlučný. Na druhou stranu neztrácí šťávu ani na dálnici a v pohodě s ním lze cestovat stotřicítkou. Dálniční cestování se dalo přežít i na velkých osmnáctkách. K nim se navíc vážou i větší přední ventilované kotouče (320 mm). Vzadu zůstávají vždy bubny.
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží
Příjemné překvapení na nás koukalo v palubním počítači, který ukazoval spotřebu stále okolo osmi litrů. Při testovací jízdě z Hořovic na Šumavu, kdy jsme vyrazili po okresních silnicích přes Písek až k Borové ladě, jsme cestu tam i zpět zvládli za 7,3 litru, čímž jsme pokořili i udávanou hodnotu 7,6 litrů na 100 kilometrů.
Vstupní výbava se automaticky váže k šestistupňové manuální převodovce. Její chod v kulise není příliš hladký a na prvních dvou rychlostech vám do rukou vibrují velké torzní kmity motoru. Na práci bychom ale nic jiného nechtěli, protože manuální převodovka dává řidiči větší kontrolu nad výkonem a lze tak s autem lépe pracovat. Jednička je tak akorát krátká a šestka hezky dlouhá na dálniční přejezdy.
Auta těch nejnáročnějších dobrodruhů teď mají motor V8. Levná záležitost to není
A když už jsme u té práce, musíme se taky trochu ušpinit. Přes podnik Lesy ČR jsme s pracovní L200 vyrazili postavit samostatně stojící posed do brdských lesů. Ne že bychom redukování počtu divočáků v Brdech považovali za součást novinářské práce, ale jako krátkou ukázku schopností L200, to udělat můžeme.
Nejdříve jsme na vlek naložili základnu a vyrazili na místo určení, které bylo zhruba osm set metrů po nezpevněných cestách a dalších pět set lesem. Dále už stačilo dopravit samotnou pozorovatelnu, sešroubovat ji se základnou, zapřáhnout za tažné zařízení a usadit na místo (fotografie v galerii). Drtivou většinu úkonů jsme zvládli pouze s mechanicky přiřazenou přední nápravou.
Richard Hammond prozradil, jak bojovat s nástupem stáří. Lépe asi vybrat nemohl
Světlá výška 205 milimetrů, přední nájezdový úhel 45 stupňů, přejezdový úhel 25 stupňů a poloměr otáčení 5,9 metru nám daly jistotu při proplétání se po hrbolatých lesích a při kličkování mezi stromy. Jistě, odvezli jsme jen jeden posed, ale o pracovních schopnostech L200 nás i tato jednorázová událost přesvědčila. Navíc, podle slov pracovníka Lesů ČR, by „tohle služební Amarok nedal“.
Mitsubishi L200 ve vstupní výbavě Invite je levné pracovní auto se skvělou spotřebou, perfektní ergonomií a bohatým prostorem pro posádku, které může sloužit podnikům po celé České republice. Většina firem ale sahá po vyhlášené a dražší Toyotě Hilux. Čím dál většímu počtu zákazníků se líbí i Ford Ranger. Abychom ale odpověděli na všechny otázky, najdete na druhé straně ještě druhé auto.
-
Rok • stupeň výbavy
2019 • Invite
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 268 cm3
-
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 97,6 mm
-
Stupeň komprese
14,4:1
-
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 500 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 750 až 2 250 ot/min
-
Nejvyšší rychlost
174 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
-
Objem palivové nádrže
75 l
-
Hmotnost: pohotovostní • celková
2 075 kg • 3 110 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,5 • 7,1 • 7,6 l/100 km
-
Rozvor náprav
3 000 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 515 mm
-
Rozměr pneumatik
265/60 R18
-
Rozměry: délka × šířka × výška
5 225 × 1 815 × 1 775 mm
Pracant ve fraku
Na druhém konci nabídky Mitsubishi L200 stojí výbava Instyle za 954.650 Kč. Má shodný motor a téměř shodné rozměry. V čem tedy spočívá ten rozdíl 200 tisíc korun? Předně v převodovce. Jde o klasický šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Souhra s motorem je v pořádku – při cestování zbytečně nepodřazuje a využívá točivý moment motoru. Na první tři stupně se ale stačí podívat na plynový pedál, otáčkoměr vyskočí na dva tisíce a auto trochu cukne. S manuální převodovkou jsme se při popojíždění cítili lépe.
TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power: Dělník ve fraku
Instyle přebírá veškerou terénní výbavu z Invite, respektive Invite+, a navrch přidává systém kontroly trakce v terénu. Čtyřkolku Easy Select povyšuje na řadu Super Select-II, která má funkci 4LLc pro stoupání do prudkého svahu a umí se vypořádat i s hlubokým sněhem či bahnem. Dále má jako jediná výbava asistenta pro sjíždění strmých svahů (od 2 do 20 km/h). K ostatním jízdním asistentům pak přidává i systém předcházení čelního nárazu s detekcí chodců a monitorování jízdního pruhu.
Rozdíly mezi testovacími vozy nebudete hledat dlouho. Instyle má spoustu chromovaných doplňků a zadní LED svítilny. Rozdíly jsou ale nejvíc znatelné až uvnitř. Otočné ovladače manuální klimatizace se odporoučely a místo nich nastoupila tlačítka pro digitální dvouzónovou s jinak tvarovanými výdechy v hliníkovém obložení. Rozmístění tlačítek je jiné, ale stále logické. Na co jsme si hůř zvykali byla vyšší řada infotainmentu, která se klasických tlačítek vzdala a ovládá se dotykovými ploškami.
Co chystá Kia? Letos hybridní Ceed SW, crossover XCeed, později i rivala Fordu Ranger
Při opětovném mačkání obrazovky pro snížení hlasitosti rádia jsme se slzou v oku vzpomínali na klasický otočný ovladač v Invite+. Chválíme ale parkovací kameru s projekcí okolí celého vozidla. Vtěsnat se s vozem i do úzkého parkovacího místa byla hračka. S délkou 5305 milimetrů ale stejně vždy kousek kouká.
Velmi měkká a pohodlná sedadla s koženým čalouněním, která více korespondovala s luxusní náturou vozu, se nám také moc líbila. Navíc se k nim automaticky váže vyhřívání s dvěma stupni intenzity. Cestující vzadu pak mají na konci středového tunelu úložný prostor s dvěma USB konektory.
Jeep Gladiator se chystá na vpád do Evropy. Místo kopí a štítu sází na šestiválec
Jízdní projev je stejný jako u vstupní výbavy Invite. Je to samozřejmé, nic zásadního, co by mělo na jízdu vliv, se totiž nemění. U této lepší výbavy by nám při dlouhodobém užívání vadil hluk motoru o trochu víc. Rámový podvozek je typicky houpavý a má rád spíše jemnější zacházení. Svůj charakter si prostě neodpáře a o kultivovanosti VW Amarok si může nechat zdát.
Na druhou stranu ani nejvyšší výbava neztrácí nic na schopnostech výhradně pracovní verze. 200 tisíc korun navíc si zaplatíte pouze za to, že se v něm lépe žije a v některých situacích je dokonce schopnější, čímž narážím na rozšířenou funkci čtyřkolky.
Elektromobil Rivian se prý umí chovat jako tank. Ve videu ukazuje, co tím myslí
S L200 Instyle jsme vyrazili na takřka stejnou cestu na Šumavu. Zaprvé jsme chtěli najít konečně nějaký sníh, kde by se dal pohon 4x4 lépe vyzkoušet a zadruhé jsme zjišťovali rozdíl ve spotřebě na stejné trase. Pokud jde o sníh, volba destinace byla opět nešťastná. Bílo nebylo. Spotřeba pak byla řádově o litr vyšší, což jsme vzhledem k automatu čekali. Hodnota 8,5 litrů nafty je ale i tak skvělá.
Zmínit se musíme i o hardtop nástavbě nákladového prostoru. S dalším kusem karoserie vypadá L200 jako mnohem větší auto. Samotná nástavba pak dělá z korby spíše zavazadlový prostor, do kterého se přes otevřené víko hůře leze. Nejlepší je, když jeden člověk vleze dovnitř a druhý mu podává věci. A to moc praktické není.
Závěr
Není pochyb o tom, že L200 ve výbavě Instyle je velmi příjemně vybavené auto a oproti základní verzi nabízí obrovskou porci komfortu. Rozdíl 200.000 Kč je opodstatněný. My bychom ale chtěli s L200 jenom pracovat. Na každodenní používání bychom sáhli po VW Amarok, který je poddajnější.
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král
Nové Mitsubishi L200 září díky svěžímu vzhledu, nízké ceně (bez DPH koupíte výbavu Invite lehce nad šest set tisíc) a robustní technice, která vydrží léta. Jako pracovní nástroj je ideální volbou na hory, do lesa či do lomu. Luxusní verze nás nepřesvědčila o každodenní použitelnosti už jenom kvůli hluku na dálnici. Pro vedoucího stavby, který to do práce nemá sto kilometrů, může ale být ale velmi zajímavou volbou.
-
Rok • stupeň výbavy
2019 • Instyle
-
Počet válců/ventilů na válec
4/4
-
Zdvihový objem
2 268 cm3
-
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 97,6 mm
-
Stupeň komprese
14,4:1
-
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 500 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 750 až 2 250 ot/min
-
Nejvyšší rychlost
171 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
-
Objem palivové nádrže
75 l
-
Hmotnost: pohotovostní • celková
2 110 kg • 3 110 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,4 • 7,5 • 7,9 l/100 km
-
Rozvor náprav
3 000 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 515 mm
-
Rozměr pneumatik
265/60 R18
-
Rozměry: délka × šířka × výška
5 305 × 1 815 × 1 775 mm