Test Renaultu Traffic: kde se furgon mění v osobní vůz

Už několikrát jsme informovali o rostoucím tlaku francouzských automobilek při snaze ovládnout větší část trhu. Do této kapitoly patří i nápor v kategorii užitkových automobilů. Výsledkem je mimo jiné nový Renault Trafic.
Test Renaultu Traffic: kde se furgon mění v osobní vůz

Název Trafic není u Renaultu nic nového, používá se léta. Ovšem tento vůz má se svými předchůdci společné právě jen to jméno. Byl koncipován společně s konstruktéry německé automobilky Opel zcela nově a v jistém smyslu přináší do svého segmentu dosud nebývalé prvky. Jde zejména o komfort, bezpečnost a ovládání, které se velmi přibližují standardům běžným u osobních automobilů.
My jsme měli na test k dispozici prakticky nejjednodušší karosářskou verzi - kratší z obou rozvorů, třísedadlový furgon, ale výkonnější ze dvou možných vznětových přeplňovaných motorů s technikou common-rail, u Renaultů označených 1,9 dCi. Existují dvě výkonové varianty, ta naše měla 74 kW/100 k, druhá pak ohlašuje 60 kW/82 k.

Zcela nezvyklý je už vnější vzhled. Především maska a "zlomená" střecha mezi prostorem nad hlavou cestujících v první řadě a nákladním prostorem. Také díky tomuto efektu je vpředu skutečně nebývale hodně místa. Většinou se nedostává prostoru na nohy, tady ale takové nebezpečí nehrozí. Sedadlo řidiče se dá seřizovat i výškově, stejně jako volant. I delší postavy ovšem mají při delší cestě potíže, pokud vysunou sedadlo co nejvýš, aby měly dost místa pro nohy - volant zůstává stále nízko a řidič se musí hrbit. Stačilo by pár milimetrů. Jinak jsou ovšem všichni tři cestující obklopeni dostatkem možností odložit drobné i větší předměty, všichni mají tříbodové pásy, nescházejí dva airbagy. Řadicí páka vycházející z přístrojové desky umožňuje rovnou podlahu, což prostor také zvětšuje.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Příď vozu je velmi originální a nezvyklá.

V kombinaci s výkonnějším motorem se montuje šestistupňová převodovka. Je tedy třeba řadit poněkud častěji. Při jízdě s prázdným vozem, který váží 1684 kg, je jednička tak krátká, že prakticky ihned po rozjetí je třeba řadit. Mezi dvojkou a trojkou je interval podstatně delší. Při jízdě s plným zatížením (vůz uveze 1216 kg) je takové odstupňování výhodné. Šestka se hodí opravdu jen pro jízdu po dálnici, i bez zatížení se ve stoupání a podobně musí ihned řadit pětka.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Pohodlí pro cestující zahajuje v této kategorii automobilů zcela novou dimenzi. |
Řadicí páka v palubní desce už není nic neobvyklého. | Přístrojová deska
zřetelně připomíná příbuzenství s osobními vozy Renault.

Motor je dostatečně pružný a je schopen se rozjet i z otáček těsně pod 1000. Tom všem není zdravé, nejvíc se mu daří kolem 2000/min. V této oblasti deklaruje výrobce točivý moment 240 N.m.

Variabilní tvrdost odpružení zadní nápravy je velmi výhodná věc - ani při rychlejší jízdě po nerovné vozovce s prázdnem vůz vzadu moc neposkakuje a drží směr. Poháněná jsou kola přední nápravy a v zatáčkách vykazuje Renault Trafic výraznou neutralitu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ve skle za řidičem se velmi nepříjemně zrcadlí prostor před
vozidlem. | Motor 1,9 dCi známe i z jiných vozů - například Laguny.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Posuvné dveře by byly určitě přínosné na obou stranách. |
Nákladní prostor je nejen velký, ale i skladný.

Kromě třímístného furgonu existují i varianty bez pevné přepážky se sklem za předními sedadly, dokonce i devítimístný minibus. Tam pak odpadá velmi nepříjemný jev - sklo za hlavou řidiče je tak reflexní, že odráží veškeré dění před autem. Vnitřní zpětné zrcátko pak neustále vytváří dojem, že vás někdo předjíždí a zatím jsou to auta míjená. Efekt se zvyšuje za tmy, kdy jsou rozsvícená světla protijedoucích vozidel ještě výraznější. Odraz ve skle je velmi, velmi nepříjemný.

Nákladový prostor má objem 5 m3 a s výjimkou podběhů zcela hladkou podlahu. Nakládat je možné zadními křídlovými dveřmi nebo bočními posuvnými, ovšem jen vpravo.

Devadesátilitrová palivová nádrž vystačí podle našich zkušeností zhruba na 1000 km, při jízdě se zatížením samozřejmě dojezd klesá. Spotřeba se pohybuje v průměru lehce nad 10 l nafty na 100 km.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kvalita zpracování poněkud pokulhává - kromě nedokonalého
nalakování střechy nákladního prostoru jsme objevili i netěsnost
podlahy u podběhů. | Zlom ve střeše je nejen esteticky zajímavý,
ale i konstrukčně a prakticky účelný - zvětšuje prostor pro
cestují i náklad.

Renault Trafic, jeho dvojče Opel Movano a třetí verze, která se bude prodávat i jako Nissan, je rozhodně špičkou mezi užitkovými vozy. Dojem bohužel trochu pokazil detail, který by se u dnešních vozů vyskytovat neměl - jezdili jsme právě v období prudkých dešťů a do nákladního prostoru se dostala voda. Zda to bylo střechou nebo kolem podběhů nevím, ale do obou zadních rohů prostě teklo. Škoda - jinak v nás trafic zanechal ty nejlepší vzpomínky.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 30 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků