Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
Radosti
Neotřelý design
Kvalitní a hezký interiér
Moderní výbava a rychlý infotainment
Prostor pro posádku
Odhlučnění podvozku a aerodynamického svistu
Komfortní a jisté chování podvozku
Převodovka v klidném režimu
Především v nižších výbavách příjemná cena
Starosti
Malá variabilita interiéru
Sedmimístná verze není k dispozici
Dlouhá nakládací hrana
Vysoká hmotnost a důsledky v podobě dynamiky a těžkopádného chování
Hučící převodovka
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie38 fotografií
DSC03149.JPG DSC03151.JPG DSC03174.JPG

Francouzské automobilky ještě před pár roky měly v kategorii rodinných vozů silně nabito především v segmentech MPV či kombi. Vlnu popularity SUV nezachytily právě včas, o čemž svědčí kvapná spolupráce skupiny PSA s Mitsubishi, a také Renaultu se sesterským Samsungem. Tyto časy jsou ale už pryč.

V rámci největší světové aliance Renault-Nissan se široce sdílí i dnes, ovšem druhá generace Koleosu připomíná Renault mnohem více, než předchůdce. K testu jsme převzali vůz ve vrcholné výbavové i motorové specifikaci. V modré metalíze byl tedy oděn Koleos Initiale Paris s motorem 2,0 dCi 175 a převodovkou X-tronic. Jak je po týdenním soužití hodnotíme?

Vyvážený design, šperků možná až příliš

Koleos zcela pochopitelně na trh vstupuje s výrazným designovým stylem, jakým se Renault u posledních modelů prezentuje. Oproti předchůdci je delší, širší a nižší. Zejména přední část působí velmi sebevědomě a netradičně, s typickými "céčky" pro denní svícení. Světlomety mají LED zdroj, jehož dosvit není úplně nejlepší, zato šířka a intenzita je skvělá. Typický jev LED světlometů.

Z boku vůz naopak nijak nevybočuje, což bylo zřejmě designérům líto, a tak auto osadili chromovými doplňky snad všude, kde to šlo. Takové ozdoby dokážou pozvednout, jenže zde už nám to přijde až příliš, hlavně v kombinaci s pro změnu matnějším chromem na bočních nášlapech. Ty jsou zcela zbytečné, nikdo na ně stoupat nepotřebuje a jak fakticky, tak i designově snižují světlou výšku auta. Ještě, že se jedná o volitelný prvek.

Líbí se nám i design zádě, opět se snadno rozpoznatelným světelným podpisem. Mimochodem, víte, že nové renaulty jako jedny z mála vozů při denním svícení používají i zadní svítilny? Proč by ne, jedná se o významný stylistický prvek, bezpečnosti to jen prospěje a LED technologie je tak úsporná, že na spotřebě elektrické energie a tím pádem i paliva to poznáte opravdu těžko. Přesto si i na zádi neodpustíme jednu výtku. Falešné koncovky výfuků Renault už ani nechtěl zakrýt a plast ve vytvořených dírách to přímo křičí do světa. Ale to se stává i v jiných rodinách.

Vysoká úroveň kvality a nadmíra prostoru. Ale jen pro pět

Ihned po usednutí kvitujeme polohu za volantem, která ideálně uspokojí nesourodé požadavky na vysoký posez a kontrolu nad vozidlem. Navíc do stran i před sebe řidič dobře vidí. Všechny sedačky mají bohužel krátký sedák.

Interiér staví na nápadech současných renaultů. Proto je středem dění téměř devítipalcový displej infotainmentu R-Link 2. Ten pracuje rychle a spolehlivě. Jen na jeho logiku je nutné si zvyknout. Naštěstí je tu krom supermoderního displeje i starý dobrý ovladač pod volantem. Když se naučíte jeho zkratky, ovládání zdrojů či telefonu budete mít o několik kliků a nervů snazší. Líbil se nám klimatizovaný prostor pro nápoje na středové konzole. V létě chladí, v zimě topí - v závislosti na nastavené teplotě ventilace.

RenaultSport uvažuje o své verzi elektromobilu Zoe. Stojí před těžkým úkolem

RenaultSport uvažuje o své verzi elektromobilu Zoe. Stojí před těžkým úkolem

Materiály jsou příjemné. Spodní části palubní desky je z koženky - to je specialita varianty Initiale Paris, na kterou upozorňuje i několik nápisů. Jednotlivé díly jsou k sobě velmi dobře slícované. Na rozdíl třeba od nedávno zkoušené Škody Kodiaq, kde nám například při každém uchopení dveří skřípalo madlo v ruce. V rámci střední třídy SUV se tak Koleos svou moderní palubní výbavou řadí na vrchol, přesto ani v nejvyšší výbavě na nás nezapůsobil tak luxusním dojmem, jako třeba Peugeot 5008 GT ale i sesterský Espace či Talisman.

U rodinných dostavníků je zcela zásadní nabídka prostoru pro posádku. Zde si ani jeden člen pětičlenné posádky nemůže stěžovat. Řidič si koleno opře o měkčený bok středové konzole a zadní pasažéři si užijí nadbytek místa pro nohy i hlavu. Přední i zadní dveře se navíc ovládají pod velkým úhlem 70 a 77 stupňů, což rodina ocení. Zamrzí ale, že bezklíčové odemykání nefunguje u zadních klik, je nutné se nejprve dotknout těch předních. Přitom děti usazujeme do vozu zpravidla dříve, než sami sebe...

Prahy dveří jsou skryty před špínou a tak se ušpiníte jen o zmíněné příplatkové nášlapy. Hrana zavazadelníku je nepříjemně dlouhá. Poté, co zejména menší uživatelé už překonají výšku hrany typickou pro SUV, ještě je čeká přehození těžkého předmětu přes hranu, pokud ji nechtějí poškrábat.

Oproti konkurenci představuje velké mínus nízká modularita. Na posouvání či naklápění zadních sedadel zapomeňte. Stejně jako na třetí řadu sedadel. Tu si pro sebe vyhradil blízký příbuzný - Nissan X-Trail. Důvodem takového rozhodnutí může být i model Espace, kterému nechtějí Francouzi lézt do zelí. Jenže to je zájemci o SUV docela jedno. Zavazadlový prostor potěší alespoň velikostí 530 litrů či praktickým háčkem na tašky a dvojitým dnem.

Hlavně na pohodu

Nový Koleos můžete mít jen s dieselovým motorem. Nad šestnáctistovkou stojí testovaný dvoulitr se 175 koňmi. Ten si v sesterském Nissanu X-Trail zákazníci vymodlili ještě před faceliftem. Jedná se o zmodernizovaného potomka velice spolehlivé 2.0 dCi.

Prý kvůli terénním ambicím koleosu je právě v SUV spárován nikoli s dvouspojkovou převodovkou EDC, ale s bezestupňovou X-Tronic. Projev této dvojky je specifický, ale k zaměření vozu se hodí. Motor má nejvyšší hodnotu točivého momentu 380 Nm už ve dvou tisících, čehož skříň s plynule měnitelným převodem využívá.

Motor je dobře odhlučněn, při popojíždění ale má lehce hrubší chod, jak už to u dieselů pod nejnovější emisní normou bývá. Právě v nízkých rychlostech ale zamrzí hluk od převodovky, která zvláštně hučí, jak mění převodový poměr.

Pokud od nejsilnější motorizace očekáváte velkou výkonovou rezervu, u Koleosu se jí nedočkáte. Ne snad, že by výkon dvoulitru nestačil, ale rezerva na předjíždění je spíše tak akorát a dynamika dostatečná, nikoli oslnivá. Ke spěchu vás auto prostě nepřemlouvá. Spíše naopak. Při klidné jízdě a pokud se vyhnete městu, kde X-Tronic neustále "prokluzuje" se spotřebou vejdete lehce pod sedm litrů na sto kilometrů. My jsme v kombinaci město-okresky-dálnice při střídavém režimu zatížení náš týdenní test zakončili s hodnotou 8,2 litrů na sto kilometrů. Vzhledem k tomu, že pohotovostní hmotnost vozu je nemalých 1 822 kilogramů, není se čemu divit.

Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Při klidné jízdě po městě nás bavila absence jakéhokoli houpání - jedná se zkrátka o velice komfortní "posouvání". Na rozdíl od jiných podobných převodovek umožní řidiči velice jemně volit intenzitu rozjezdu jen prací s brzdovým pedálem. Už při polovičním sešlápnutí plynu převodovka začne imitovat změnu klasických převodů - mnohem dříve, než konkurenční převodovky stejného typu. Při manuální volbě převodovka reaguje rychle, navíc Renault ctí správnou logiku řazení s podřazováním proti směru jízdy.

Jen na kopcovité okresce to někdy software vzdá a při sešlápnutí plynu nechá motor řvát v otáčkách. Na profil silnice obecně software převodovky reaguje citlivěji. Když se často mění, nechává motor vždy jakoby o stupeň výš, než by bylo potřeba. Chce "mít nabito" mnohem více, než si běžný řidič ve specifických situacích přeje. 

Pohon všech kol zabírá spolehlivě, jeho činnost vidí řidič vedle tachoměru. Zadní kola připojuje skoro při každém rozjezdu a i na suchu s plynem napůl dozadu "pošle" třeba 30 % výkonu. Do režimu Lock, kdy je výkon distribuován 50:50 jej lze přepnou kolébkovým ovladačem vlevo od volantu, který stejně jako ostatní není úplně příkladně v dohledu řidičových očí.

Ani VW, ani Toyota. Aliance Renault-Nissan je po prvním pololetí světovou jedničkou

Ani VW, ani Toyota. Aliance Renault-Nissan je po prvním pololetí světovou jedničkou

Odhlučnění od podvozku i aerodynamický hluk jsou na dobré úrovni. Spíše vlažnější tempo vyžaduje i podvozek. V rámci třídy patří mezi komfortnější, ale vyšší těžiště i váhu samotnou musí krotit tužším naladěním. To u kombi či MPV netřeba, ale to už je ohraná písnička... Ke cti Koleosu patří vnímaná odolnost podvozku, který se neozývá ani na nejhorších dírách v silnici.

Řízení je přesné, ale pochopitelně docela bez citu. Hned v první rychleji projeté zatáčce pochopíte, že tohle auto není anomálie jako nedávno testovaná Alfa Romeo Stelvio. Na zatočených silnicích řidiče nehodlá pobavit a je těžkopádné. Chce vás jen bezpečně a se vší kontrolou odvést.

Jízdní vlastnosti se dají shrnout tak, že jsou laděny pro použití v rodinném voze. Tedy na klidnou jízdu, ve které se zejména pohonné ústrojí cítí nejlépe. Podvozek by mohl být o špetku komfortnější, ale je zkrátka tuhý jako v SUV - vyšší těžiště je nutné ohlídat.

Nebude to mít lehké, ale přesvědčit dokáže

Renault Koleos v rámci střední třídy rodinných SUV nabídne svůj specifický styl zvenčí i uvnitř, který dokáže navodit až výjimečnou atmosféru. Prostoru pro pětičlennou posádku je více než dostatek a pečovat o její komfort bude i převodovka, která má plynulost v názvu a komfortní, přitom robustní podvozek.

První jízda s Nissanem X-Trail po modernizaci: Překvapil svou bytelností

První jízda s Nissanem X-Trail po modernizaci: Překvapil svou bytelností

Přesto jsme našli i negativa. Nejvíce kritizujeme nepříliš velkou variabilitu interiéru. Pokud nepotřebujete třetí řadu, její absence vám vadit nebude, dlouhá nakládací hrana či neposouvatelná druhá řada už by ale mohla.

Celkově je Koleos uprostřed nelehké alianční bitvy. Espace nabídne větší praktičnost a o špetku luxusnější interiér, přitom styl SUV také umí. Sesterský Nissan X-Trail sice palubní výbavou nestačí, jenže nabídne i sedm míst. To nemění nic na tom, že jako rodinné SUV funguje Koleos dobře a v nabitém segmentu byste si jej měli zařadit do výběru kandidátů pro váš budoucí automobil.

Podívejte se na detaily v komentované fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 6 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků