80
Fotogalerie

Test Renault Vel Satis: nezdařená revoluce

Kapitoly článku:


Vše po ruce

Za volantem řidič sedí poněkud výše, ale rozhodně se necítí jako v dodávce, což bývá potíží řady SUV. Ačkoli je Vel Satis i v otázce pojetí palubní desky dosti svérázný, znalec Renaultů zde objeví řadu povědomých prvků včetně přístrojového štítu (je hluboce stíněn stejně jak byl u Safranu) nebo kulatých páček pod volantem, takže není třeba obávat se žádné „kosmické lodi“. Výhled z místa řidiče je vlivem vyššího posazu a rozměrné zasklené plochy do všech stran znamenitý, nicméně vnější zpětná zrcátka jsou žalostně malá. Na středu kůží obšitého volantu najdeme dvě tlačítka tempomatu a omezovače rychlosti, jejich samotná aktivace se přitom nachází na středovém panelu za řadicí pákou a popelníkem.

P1030393.JPG P1030394.JPG P1030392.JPG 
P1030396.JPG P1030397.JPG P1030395.JPG

Vlevo od volantu jsou páka a tlačítko elektrické parkovací brzdy a pod nimi reostaty sklonu hlavních světlometů a intenzity podsvitu přístrojového štítu. Tomu dominují konvenční stupnice tachometru a otáčkoměru doplněné na středu palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny a párem displejů. Ten horní zobrazuje řadu informací včetně stavu olejové náplně, servisních intervalů, počítadel ujeté vzdálenosti a palubního počítače se všemi obvyklými hodnotami. Druhý je pak vyhrazen „bonzování“ a řidiče informuje o chybových stavech jednotlivých soustav. A aby soužití s tímto Renaultem nebylo čistou nudou, zůstává jen na řidiči, aby odlišil planý poplach od skutečného problému.

P1030398.JPG P1030399.JPG P1030400.JPG

Spouštění dveřních oken s jednodotykovým ovládáním na všech místech je spolu s regulací zpětných zrcátek a jejich sklápění soustředěno do obvyklých míst v loketní opěře řidičových dveří. Vpravo pod volantem lze samostatným tlačítkem deaktivovat soustavu ESP. Ve stíněné části středové konzole najdeme nízký displej s kontrolkami nezapnutých pásů a nedovřených dveří a údaji audiosoustavy a teploměru vnějšího prostředí (byl dosti přesný). Po jeho pravé straně pak najdeme analogové hodiny. Níže následují středové výdechy ventilace, ovládací panel audiosoustavy s přehrávačem CD (ve voze této třídy bychom však čekali poněkud propracovanější systém…) a panel regulace dvouzónové klimatizace s automatickým přepínáním na vnitřní recirkulaci vzduchu v případě znečištění vnějšího prostředí.    

P1030404.JPG P1030389.JPG P1030407.JPG P1030371.JPG

Startování tlačítkem aneb Karbaník  

Ačkoli byl námi zkoušený Vel Satis v prakticky základní výbavě, stejně nabízí řadu komfortních a nepříliš obvyklých prvků. Klimatizace působila skutečně dobře, ventilátor je tichý a náběh topení rychlý. Také u tohoto Renaultu byl klasický klíč nahrazen kartou, kterou není třeba při zamykání a odemykání vozu vyjímat z kapsy. Pro odemčení zámků dveří nebo víka zavazadlového prostoru stačí přiblížit se k vozu a vzít za kliku, naopak po vystoupení a vzdálení se od auta zámky samy vůz uzavřou, o čemž je řidič informován tlumeným zatroubením a rozsvícením blikačů v blatnících na dobu okolo 6 s.

Pokud ale chcete vůz uvést do chodu stiskem tlačítka na palubní desce vpravo od volantu, je beztak třeba kartu v kapse nahmatat a zasunout ji do štěrbiny před řadicí pákou. Nad oběma řadami sedadel se nachází samostatné osvětlovací jednotky s čtecími lampičkami, vpředu dokonce s reostatem intenzity svitu. Nastupování za tmy usnadňují lampy na spodní hraně všech bočních dveří nesvětlující prostor okolo vozu a osvětlení podlahy pod nohami cestujících vpředu i vzadu.

P1030401.JPG P1030402.JPG P1030403.JPG

Parkovací brzda je elektrická, zatahuje se automaticky po zhasnutí motoru a uvolňuje samočinně ve chvíli rozjezdu. Lze ji však samozřejmě aktivovat také za chodu motoru, přičemž její automatické odjišťování mohou méně zběhlí řidiči využít například pro rozjezd do prudkého kopce. Užívání Renaultu Vel Satis usnadňují také automatické stěrače s čidlem vlhkosti v horní části čelního skla, světla se ale samočinně rozžínají pouze za šera, takže se na ně v této konfiguraci nelze zcela spolehnout (zřejmě však postačí běžně používané, trvalé zatemnění čidla). 

Na silnici

Jakmile do vozu Renault Vel Satis usednete, je vám jasné, že jde o „pořádný kus auta“. Rozhled do všech stran je ale velmi dobrý, v koloně zpravidla uvidíte i přes několik aut před sebou. Vznětový motor „našeho“ auta vyžadoval žhavení pouze po mrazivé noci (aktivuje se spolu se zapalováním ihned po zasunutí karty) a během dne již řidiče žhavením neobtěžoval. Ačkoli kapota postrádala akustickou izolaci, byl jinak poměrně tvrdě jdoucí vznětový čtyřválec odhlučněn velmi dobře. Po nažhavení se spouštěl snadno a bez pazvuků i po dlouhé noci.

P1030372.JPG P1030427.JPG P1030434.JPG

Řízení je dosti lehké, ale v daných intencích francouzské produkce opět dosti nepřesné. Řadicí páka byla dlouhá podobně jako samotné dráhy řazení, manipulace s ní připomínala pověstné míchání těsta a jednotlivé pozice se zvláště za studena hledaly jen velmi obtížně.

Renault Vel Satis je v duchu francouzské tradice laděn dosti komfortně, ale pozor. I přes poměrně vysokou stavbu karoserie jsme v zatáčkách nezaznamenali žádné výraznější náklony. Aerodynamický hluk byl i přes vyšší stavbu karoserie na přijatelně nízké úrovni, posádku neobtěžují ani žádné pazvuky z útrob palubní desky nebo čalounění interiéru. Směrová stabilita byla také díky enormnímu rozvoru náprav příkladná, stejně jako suverénní překonávání podélných i příčných nerovností. A nedotáčivost? Pouze minimální, Vel Satis se do zatáček vrhal velmi ochotně a přesně podle požadavků řidiče. Brzdy s poměrně ostrým nástupem nabízí spolehlivé zpomalení za všech okolností a ani náhlé brzdění v ostré zatáčce vůz nijak neznejistí.

P1030436.JPG P1030437.JPG P1030438.JPG P1030439.JPG

Pohonná jednotka vykazuje velmi slušné „papírové“ hodnoty a je možné, že se s realitou shodují, ovšem značná hmotnost vozu je zřejmě dost i na objem 2,2 l a dostupný výkon, což vede k pouze průměrným hodnotám zrychlení z klidu na 100 km/h i zrychlení pružného (námi naměřené hodnoty najdete níže). Šestistupňová převodovka s manuálním řazením má velmi dlouhé převody, takže na čtyřku ve městě prakticky zapomeňte, motor se s vámi navíc pod 2 000 ot./min. příliš bavit nebude.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud