Kapitoly článku:
Výkon stačí, spotřeba nenadchne
Parametry základního tříválce nevypadají na papíře kdo ví jak světoborně, ale Twingo se pohybuje s hmotností pod hranicí jedné tuny, takže to vlastně tak špatné není. Jde o motor atmosférický, tedy v nízkých otáčkách nečekejte divy. Navíc, pokud přidáte v nízkých otáčkách výrazně plyn, odměnou vám budou výrazné vibrace. Kultivovanost této jednotce občas schází.
Týká se to i volnoběhu, kdy malý tříválec dokáže rozklepat celé auto. Pokud mu ale dopřejete více prostoru pro rozlet, pak předvede slušný zátah doprovázený charakteristickým třívalcovým vrčením. Díky tomu, že je motor vzadu, k vám vše doléhá z dálky a interiér je poměrně tichý. Na dálnicích vás mnohem dřív „osloví“ aerodynamický hluk než hluk od motoru.
Litrový tříválec má výkonu úplně akorát, přestože tabulkové zrychlení z nuly na 100 km/h za 14,5 s může vypadat jako nekonečně dlouhé.
Výkon pro jízdu po městě, kam Twingo jednoznačně patří, bohatě stačí. Potěšitelné je, že se vůz neztratí ani na dálnici. Dokáže v pohodě držet tempo 140 km/h. Převodovka je pětistupňová a abyste takovou rychlost udrželi, budete si muset časo podřazovat, což je u podobných aut normální.
Převody jsou relativně dlouhé. Na jedničku jede Twingo 55 km/h, na dvojku dá hnedle stovku a na trojku umí 140 km/h. Kdo chce auto trochu potrápit, ten se může rozjet i na více než 160 km/h. S tím ale evidentně ve Francii nepočítali, protože tachometr umí ukázat maximálně 160 km//h. Když přijde na věc, tachometr vám regulérně nestačí.
Spotřeba byla zklamáním. Palubní počítač ukazoval realtivně dlouho hodnoty nad osmi litry. Ve městě se nakonec spotřeba ustálila na sedmi litrech a se stejnou hodnotou počítejte také při jízdě na dálnici. Obecně jsem jezdil během testovacího týdne se spotřebou pohybující se mezi 6,5 l/100 km a sedmi litry. Upřímně, vzhledem k malému motoru a nízké hmotnosti jsem čekal lepší čísla.
Twingo má malý motor a nízkou hmotnost, ale stále jezdí za sedm litrů. Spotřeba je zklamáním.
Ve městě výborný
Koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol přinesla na jedné straně menší zavazadelník, ale na straně druhé znamená také dvě zajímavé výhody: Za prvé je zde rozložení hmotnosti v poměru 45/55 (s klasickým uspořádáním by to bylo podle Renaultu 70/30), za druhé mohou nabídnout přední kola doslova obří rejd.
Renault udává jako oficiální maximu úhlel 45°. Mezi krajními polohami napočítáte téměř přesně čtyři otáčky volantu. Mimochodem, jaký smysl pak má sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí?
Twingo je přeborník pro jízdu po městě. Nabízí neobyčejnou obratnost. Jakmile potkáte prostor jen o málo větší než je dvouproudá silnice, stačí dát plný rejd a auto se otočí. Vůbec manévrování ve stísněných prostorách zvládá tenhle prcek na výbornou. A já si myslím, že za tu chybějící rezervu a menší zavazadelník tyhle vlastnosti stojí. Vždyť jde o auto do města.
Řízení je řekněme městské, což znamená, že je hodně lehké. Pokud budete chtít sledovat podrobnější údaje z palubního počítače, zobrazí se vám po propojení auta s chytrým telefonem.
Podvozek je relativně komfortní. Koleje, dlažební kostky a vešekré další neduhy umí žehlit se ctí. Na našem autě byly patnáctipalcové lité disky. Komfort limuzíny nečekjte, ale Twingo vás nebude obtěžovat nějakými zásadními rázy od podvozku. A to mnohdy bohatě postačí. Ve městě se pak není potřeba obávat ani nedostatečné dynamiky. Od 1000 ot./min máte k dispozici 90 % točivého momentu a do cca 70 km/h umí Twingo vyrazit pěkně svižně. Nebo vám to tak alespoň bude připadat.
Nové Twingo je přesně vůz z kategorie tak malých aut, že si musíte zvykat na kompaktní rozměry, abyste je vůbec dokázali využít. Ze zvyku už řadíte při parkování zpátečku, ale před autem máte ještě metr. Jakmile si zvyknete a přestanete se bát, budete v městském provozu nepřekonatelně obratní. A věřte tomu, že se vám to bude líbit.
Trochu problematičtější je to s rychlejší jízdou na hrbolatém povrchu. Zadní náprava typu De Dion v takovém případě znervózní. Neříkám, že přímo odskočí, ale Twingo znejistí. Taková Škoda Citigo zvládá tyto situace lépe.
Druhou věcí, se kterou je potřeba počítat, je mokrá silnice. V kombinaci se svižnější jízdou rychle dojde přední nezatížené nápravě trakce a auto má tendenci přejít do nedotáčivého smyku. Stabilizaci ale nevypnete žádným tlačítkem a ta nějaké velké nepřístojnosti nestrpí. Jakmile se začíná dít něco nestandardního, okamžitě zasahuje.