Test: Renault Thalia je pro typickou českou rodinu

Automobil byl stvořen hlavně pro to, aby sloužil. Vývoj jej sice mnohdy posunul úplně do jiných sfér, nicméně stále se ještě najde mnoho aut, která ten původní záměr naplňují. Třeba Renault Thalia.
Test: Renault Thalia je pro typickou českou rodinu

Vezměme si na pomoc typickou českou rodinu. Respektive její potřeby. Většinou čtyřčlenná rodina vyráží každotýdenně na chatu, chalupu či alespoň za příbuznými na venkov, při cestování převáží půlku domácnosti, ale na velké auto se jí nedostává potřebného balíku peněz. Když už se opravy staré škodovky přestávají vyplácet a je potřeba koupit něco nového, hledá taková rodina právě auto, jež by všechny její potřeby splňovalo.

Čtyři cestující se dnes vejdou do mnoha aut, ale v nižší cenové relaci přicházejí v úvahu až auta rozměru fabie. Limitujícím u většiny malých aut je ovšem karosérie – jde hlavně o tří- nebo pětidvéřové hatchbacky, které kvůli malým rozměrům nemají dostatek volného místa ve svém zavazadelníku. Pozornost „naší“ rodiny se tedy obrátí na vozy s pověstným kufrem. Tady už není výběr tak veliký a v současné době lze vybírat pouze z nabídky domácí Škody a francouzského Renaultu. Tedy mezi fabií a thalií (německý VW Polo Classic a španělský Seat Cordoba jsou na konci své generační existence – pozn. red.).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Trumfem thalie je v současné době to, že prošla modernizací a nabízí tak zcela nový neokoukaný vzhled jak zvenku, tak zevnitř. Na výběr je rovněž z větší nabídky motorů – turbodieselová patnáctistovka v thalii je pak výhodnější proti devatenáctistovce ve fabii především ve výši povinného ručení.

V zásadě odpovídají potřebám typické české rodiny. Za málo peněz dává thalia poměrně hodně muziky. Konkrétně stačí 264 900 korun, aby nejlevnější thalia stála doma v garáži. A přitom sousedy lze omračovat výbavou, kterou před málo lety v základu neměly ani vozy vyšších tříd. Předně bezpečnostní výbavou. Airbag není pouze před řidičem, ale i spolujezdcem (lze jej navíc odpojit), výškově nastavitelnými tříbodovými pásy, nastavitelnými opěrkami hlavy i na zadních sedadlech (na všech třech místech), výztuhami dveří či přerušením přívodu paliva v případě nehody. Pocit komfortu dodá v nejlevnější thalii i možnost výškového nastavení sedadla řidiče, dvoubarevná palubní deska, elektrické ovládání světel z místa řidiče, zvuková kontrola zapomenutých zapnutých světel, tónovaná skla a v neposlední řadě i imobilizér.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Co se nemusí na thalii líbit, je snad pouze tvar karosérie – je přece jen stále vidět, že původem sedanu je hatchback a „kufr“ sem byl dodán až dodatečně. Ovšem užitné možnosti modelu mohou nad pocity z designu nakonec převážit. Vždyť Renault Thalia nabízí opravdu mimořádně objemný zavazadlový prostor. A to česká rodina potřebuje. Konkrétně se tu bavíme o 510 litrech objemu, navíc po sklopení opěradel zadních sedaček zvětšeného až na dvojnásobek. Bohužel, ani po modernizaci se vůz nedočkal děleného zadního sedadla, navíc skelet karosérie trochu zužuje spojovací místo mezi zavazadelníkem a kabinou vozidla. S dlouhými předměty tu ale nebudete mít žádný problém.

K jízdním zážitkům velkou měrou u thalie přispívá zvolená pohonná jednotka. Pro začátek jsme zvolili k pohonu základní osmiventilovou čtrnáctistovku, která dává z objemu 1390 cm3 výkon 55 kW při 5500 otáčkách a maximální točivý moment 114 N.m při 4250 otáčkách. Upřímně řečeno, je to málo, což se ukáže hlavně při plném obsazení všech míst pro cestující a naplnění zavazadlového prostoru příslušnou bagáží. Vozu v té chvíli chybí větší ochota zrychlovat a předjíždění si je třeba pořádně rozmyslet. Navíc se neubráníte častějšímu řazení, a tím i vyšší spotřeby paliva. To je asi největší slabina testovaného modelu. Podle výrobce by palivo v padesátilitrové nádrži mělo vydržet až na sedm set kilometrů, my s ním vystačili zhruba na čtyři sta kilometrů.

Při rozjezdu je ale thalia hodně rychlá – první dva rychlostní stupně jsou hodně krátké, takže čtvrtý a pátý stupeň lze zařadit už při nízkých rychlostech. Řazení by mohlo být ale o něco přesnější, zvlášť zpětný chod se vám nemusí podařit zařadit vždy hned na poprvé. Také brzdy nejsou příliš ostré a při potřebě rychlého zastavení je potřeba na pedál pořádně přitlačit. V neposlední řadě nevýhodou může být v této výbavě absence posilovače řízení – v testovaném voze ale byl, což si vyžádalo příplatek ve výši 11 tisíc korun.

Jak už říká titulek, Renault Thalia je šitý na míru typické české rodině. Za příznivou cenu nabídne vysoký užitek a dokáže v pohodlí a dostatečném komfortu převézt celou rodinu na místo určení.

Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 64 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 50 příspěvků
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků