Kapitoly článku:
Prostor? Problémy nečekejte
Renault Talisman je auto dlouhé 4848 mm, široké 1869 mm a vysoké 1463 mm. Rozvor náprav dosahuje hodnoty 2808 mm. S rozměry blízkými Škodě Superb rozhodně nejde o malý vůz a uvnitř to je znát. Interiér není pouze pěkný na pohled, ale také prostorný.
Níže v tabulce najdete srovnání se Škodou Superb a VW Passat. Ta dobře ukazuje, že Talisman ztrácí co do vnitřní šířky a prostoru pro hlavu. S místem pro nohy vzadu na tom je stejně jako Passat.
Renault Talisman vs. Škoda Superb vs. VW Passat: Prostor pro cestující (cm) |
Model |
Renault Talisman |
Škoda Superb |
VW Passat |
šířka v úrovni loktů vpředu |
151 |
151 |
154 |
šířka v úrovni loktů vzadu |
146 |
151 |
153 |
prostor pro hlavu vpředu min. |
91 |
89 |
91 |
prostor pro hlavu vpředu max. |
100 |
98 |
101 |
prostor pro hlavu vzadu |
89 |
91 |
91 |
délka sedáku vpředu |
49/53 |
47 |
51/55 |
délka opěradla vpředu |
61 |
65 |
65 |
min. šířka sedáku vpředu |
31 |
33 |
33 |
délka sedáku vzadu |
49 |
47 |
50 |
délka opěradla vzadu |
66 |
66 |
67 |
šířka prostředního sedáku vzadu |
28 |
25 |
25 |
prostor pro nohy vzadu min. |
16 |
21 |
18 |
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm |
- |
36 |
28 |
prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm |
20 |
26 |
20 |
prostor pro nohy vzadu max. |
39 |
47 |
44 |
rozsah posuvu sedadla řidiče |
23 |
26 |
26 |
Palubní deska v mnohém připomíná menší Mégane; Prostorovou nouzi zde rozhodně nečekejte, místa je hodně v obou řadách i v zavazadelníku
Celkově kromě výšky uvnitř v podstatě žádné další rozměrové nedostatky v interiéru nenajdete. Pravda, pro kolena sice Talisman vzadu nenabídne tolik co Škoda Superb, ale to ještě neznamená, že se budete o prostor prát s řidičem, respektive spolujezdcem. Místa je uvnitř Talismanu určitě dost.
Renault Talisman vs. Škoda Superb vs. VW Passat: Prostor pro zavazadla (cm) |
Model |
Renault Talisman |
Škoda Superb |
VW Passat |
šířka mezi bočnicemi |
111 |
103 |
102 |
výška po plato |
52 |
55 |
51 |
šířka vstupního otvoru |
123 |
105 |
112 |
výška vstupního otvoru |
44 |
117 |
46 |
výška otevření pátých dveří |
- |
186 |
- |
délka ložné plochy |
119 |
113 |
110 |
max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) |
226 |
234 |
233 |
výška nakládací hrany |
68 |
70 |
75 |
Malý není ani zavazadelník se základním udávaným objemem 608 litrů. Protože jde ale o sedan, dočkáte se velmi malého vstupního otvoru. Docela špatně se tak vyndávají věci, které po jízdě skončí za zadním opěradlem. Tím spíš, když si uvědomíme, že zavazadelník má Talisman ještě delší než Škoda Superb.
Ideální není ani velikost průchodu do interiéru, který vznikne sklopením sedaček. Jenže to není nic, co by měl Talisman jako jediný. Stejné problémy se týkají všech sedanů. Komu to vadí, ten nechť si pořídí provedení Grandtour, které už také dorazilo na český trh.
Cože, jedna-šestka?
Talisman je reprezentativní automobil s velmi slibně vypadajícím interiérem. Lidé, kteří během testu přišli s tímto modelem do styku, ale nakonec žasli nad něčím úplně jiným. Nad motorem. Při pohledu na velký luxusně vypadající sedan se v neznalých přátelích probouzely představy na téma šestiválcového motoru, po odhalení skutečnosti s objemem 1,6 litru se dlouze divili. „Cože, jedna-šestka?“ Ještě větší údiv přicházel poté, co došlo na téma nabídky obecně. Tenhle motor je to největší a nakonec i nejdražší, co si můžete aktuálně dopřát. Inu, moderní doba...
Dvakrát přeplňovaná naftová šestnáctistovka nabídne slušnou dynamiku a kultivovaný chod. Ani dvouspojková převodovka není špatná. Faktem ale je, že vrcholný Talisman zrychluje téměř stejně jako Passat s motorem 2.0 TDI 110 kW
Je pravda, že prostá skutečnost takto malé jednotky v tak velkém autě není moc radostná a ještě méně radostný je pohled pod kapotu, na motor utopený v hromadách plastu. Víte ale, co je na tom všem nejzajímavější? Pocitově byste možná při jízdě také tipovali něco většího. Tenhle čtyřválec je vážně dobrý.
Renault Talisman: odchylka rychloměru |
Zobrazovaná rychlost |
Skutečná rychlost |
50 km/h |
48,2 km/h |
90 km/h |
87 km/h |
130 km/h |
127 km/h |
Dvojnásobné přeplňování zařídilo velmi zajímavé základní parametry. Nejvyšší výkon 118 kW (160 koní) a vrchol točivého momentu 380 Nm už vypadají o poznání lépe než odznačení 1.6 Energy dCi (i když Renault takticky už nějakou dobu oficiálně označuje své motory bez objemu a s výkonem, tedy pouze Energy dCi 160). Při jízdě působí vrcholný Talisman celkem svižně, naměřená skutečnost ovšem zas tak slavná není.
Zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,4 s a maximální rychlost 215 km/h u sedanu této kategorie za milion korun úplně nenadchnou a jak se můžete přesvědčit níže v grafu (ukazuje srovnání s dříve testovaným VW Passat s karoserií sedan, motorem 2.0 TDI 110 kW a manuální převodovkou), reálná dynamika odpovídá slabším koncernovým jednotkám, což také nebudí největší nadšení.
Takto vypadá porovnání testovaného Renaultu Talisman (červená křivka) s dříve testovaným sedanem VW Passat 2.0 TDI 110 kW. V grafu jsou nejlepší měřené pokusy obou modelů, průměrné hodnoty vycházejí ještě lépe pro Passat
Zajímavý je u testované šestnáctistovky zejména zátah ve středních otáčkách a díky dvojitému přeplňování nezklame ani spektrum vysokých otáček, kde má motor stále poměrně velkou chuť zrychlovat.
Renault Talisman 1.6 dCi EDC vs. VW Passat 2.0 TDI: Zrychlení |
|
Renault Talisman |
VW Passat |
0-50 km/h (s) |
3,67 |
3,66 |
0-100 km/h (s) |
10,30 |
9,79 |
0-130 km/h (s) |
17,20 |
16,16 |
0-150 km/h (s) |
23,99 |
21,54 |
30-50 km/h (s) |
1,52 |
- |
50-70 km/h (s) |
2,30 |
- |
80-120 km/h (s) |
7,45 |
- |
130-150 km/h (s) |
6,79 |
- |
Renault Talisman: Brzdy |
50-0 km/h (s) |
1,66 |
50-0 km/h (m) |
10,19 |
100-0 km/h (s) |
3,10 |
100-0 km/h (m) |
40,22 |
130-0 km/h (s) |
3,97 |
130-0 km/h (m) |
67,98 |
150-0 km/h (s) |
4,56 |
150-0 km/h (m) |
90,87 |
Motor jako takový je relativně tichý a kultivovaný. Jen trochu zamrzí chování standardně dodávané dvouspojkové převodovky EDC. Ta totiž naftový čtyřválec často vytáčí zbytečně vysoko. Jinak automat pracuje bez problémů. Jen někdy trochu zazmatkuje a při rozjezdech nechává snad až velký prokluz spojkám, což vyžaduje zvyk hlavně při rozjíždění do kopce.
A spotřeba? Ta není vůbec špatná, protože i na dálnici je tento motor schopný jezdit kolem šesti litrů při tachometrové rychlosti 140 km/h. Klidná jízda na okreskách pak znamená čísla začínající čtyřkou, ve městě se budete pohybovat kolem sedmi litrů. Kvůli přítomnosti systému 4Control má ovšem Talisman nádrž pouze o objemu 47 litrů.
Celkově musím uznat, že mě dvakrát přeplňovaná naftová šestnáctistovka překvapila. Je sice škoda, že Renault nenabízí něco většího coby vrcholnou motorizaci především proto, že konkurence umí nabídnout silnější dvoulitry, ale v dané objemové kategorii je tento motor jvelmi povedený.
Brzdy Talismanu nezklamaly. Výsledek 40,22 m při brzdění ze 100 km/h je sice horší než u několikrát zmíněného VW Passat (naměřili jsme mu 37,75 m), ale ten prošel testem na suchu, za teplého počasí a na letních pneumatikách. Talisman měl ještě zimní obutí