Kvalitní a prostorný interiér
Snadné ovládání
Úsporný pohon a vysoký dojezd
Jízdní komfort i na 20" kolech
Pohon sem tam cukne
Průměrná dynamika
Horší obraz parkovacích kamer
9 /10
Když si odmyslíme mimořádně ohavný Ssangyong Actyon, éra SUV se splývavou zádí pořádně začala až s BMW X6. Vzít velké auto a připravit ho o trochu přepravní kapacity – odborníci si ťukali na čelo, zákazníci se o něj mohli poprat.
Dnes už podobný přístup najdeme téměř u každého, a to v menším i větším formátu. Renault si tyto tvary již vyzkoušel u menšího modelu Arkana, který se alespoň soudě dle prodejů strefil do vkusu zákazníků – například vloni se ho na českém trhu prodalo 577 kusů, zatím co nejpopulárnějšího modelu Renaultu, tedy Clia, šlo 1035 kusů.
Model Rafale po technické stránce vychází z Australu a Espace, stojí tedy na platformě CMF-CD, má stejné motory, možnost natáčení zadních kol a tak dále. Ale na první pohled je patrné, že nejde jen o Austral se seseknutou střechou vzadu. Renault říká, že jde o první auto, navržené zcela podle nového designového jazyka šéfdesignéra Gillese Vidala a když si vedle něj postavíte Austral nebo Espace, rozdíly jsou značné.
Zatímco klasická SUV mají světlomety ve tvaru písmene C a oblé tvary, Renault Rafale sází na šípovité tvary s oddělenými hlavními světlomety a denním svícením v dynamicky působících „křídlech“ ve spodní části předního nárazníku. Výrazně dynamičtěji působí také zezadu díky úzkým světlům, náznaku difuzoru zcela dole a tvarovanému kšiltu nad zadním sklem. Malá zajímavost – zatímco Espace nebo Austral mají svůj název na pátých dveřích vyvedený technokratickým hranatým písmem, Rafale se „podepsal“ ručním písmem, což odpovídá jeho joie de vivre přístupu.
Vkus je samozřejmě individuální, ale jde o pohledné auto se zajímavými proporcemi a v případě této varianty esprit Alpine vkusnými doplňky a detaily typu strukturované čelní masky, jejíž výplň s barvou pod drobnými kosočtverci působí při pohledu ze strany pokaždé trošku jinak.
Interiér: Návrat francouzské prostopášnosti
Vnějšek je skutečně originální, což majitelům může potvrdit řada zvědavých pohledů, vnitřek ale ničím nepřekvapí ty, kteří již seděli v Australu, Espace nebo třeba elektrickém Meganu. Máme tu digitální přístrojový štít s obrazovkou o úhlopříčce 12,3 palce, infozábavní systém openR link s 12palcovým displejem, šišatý volant… Vše už známe. A tak je nutné opět konstatovat, jak je fajn, že Renault ponechal ovládání klimatizace na tlačítkách a kolébkových spínačích, které nahmátnete i bez koukání. Nebo že ovládání hlasitosti tlačítky na boku hlavního displeje představuje dobrý nápad.
Samotný infotainment startuje s rozumnou rychlostí a velmi snadno se v něm zorientujete, ikony pro jednotlivé funkce jsou v horní části a vše běží na službách Google, takže po synchronizaci máte okamžitě přístup ke svým datům, cílům v navigaci i kontaktům. Bezproblémové je i soužití s digitálním štítem, který se nesnaží šokovat divokou grafikou a umí vám zobrazit navigační mapu. K elektronické stránce věci lze objektivně mít snad jen jednu výtku – parkovací kamery by mohly mít lepší rozlišení a větší obraz.
Díky výšce vozu se do sedadel pohodlně nasedá, ta jsou skutečně pohodlná a moc pěkně zpracovaná, v tomto případě i s masážní funkcí. Z pozice řidiče máte vše důležité na očích a v dosahu, včetně tlačítka pro aktivaci vlastního profilu asistenčních systémů vlevo pod volantem, přes nějž lze snadno vypnout pípání inteligentního asistentu rychlosti.
Stejně jako u sesterských modelů najdeme i zda širokou středovou konzolu s posuvným prvkem, na němž najdete bezdrátovou nabíječku telefonů a opěrku ve stylu ovládání tahu v letadlech. Součástí je i prostorná odkládací schránka, v níž nechybí 12V zásuvka a dva USB porty. Rovněž dva jsou k dispozici pro zadní sedadla, společně s jedním velechytrým řešením, které má výbava esprit Alpine v základu. Jde o inteligentní zadní opěrku. Když sklopíte zadní loketní opěrku, dají se z ní vyklopit dvě ramena s držáky chytrých telefonů, najdeme v ní i dva držáky nápojů. Je to užitečné a mechanismus působí robustně.
A když jsme u těch zajímavostí – vůz měl příplatkovou skleněnou střechu solarbay. Ta k svému zneprůhlednění využívá elektricky ovládanou PDLC folii, kterou lze elektronicky zneprůhlednit. Děje se tak za pomoci zajímavé animace po pásech a volit lze mezi zcela průhlednou, neprůhlednou, nebo mít průhledno vpředu a neprůhledno vzadu či naopak. Renault tvrdí, že oproti klasické roletce toto řešení nabízí více prostoru nad hlavou a kromě efektní změny režimů skutečně dobře odstíní slunce, ale zároveň pouští dovnitř trošku světla pro dojem větší vzdušnosti. Schválně si u prodejce vyzkoušejte, zda se vám chce dát za ni 37 tisíc korun. Jinak je na zadních sedadlech dost místa pro kolena i nad hlavou a ani zde Renault nic neodfláknul po stránce kvality – sedadla s Alcantarou a modré doplňky působí opravdu přesvědčivě.
Kufr je se svými 630 litry více než dostatečný a praktičnosti nahrává i dělení zadních opěradel v poměru 40:20:40. Po sklopení sice nejdou v rovině s podlahou kufru, ale to Rafale kompenzuje velikým využitelným půdorysem a možností uložit další věci pod podlahu. Tam můžete volitelně dostat i rezervní kolo za příplatek 5000 Kč, jinak zde najdete přihrádky z tvarovaného polystyrenu, do nichž se dají uložit i větší předměty, povinná výbava a sada na opravu pneumatiky.
Pokračování 2 / 3
Jízda: Rozvážně, ale daleko
Jak už jste mohli zaznamenat v novinkových článcích, nebo jste odtušili, pokud fandíte letecké technice – Rafale se jmenuje podle rekordního letounu Caudron-Renault Rafale, který v roce 1934 zvládal rychlost 445 km/h. Stejné jméno nese dvoumotorový víceúčelový proudový stroj Dassault Rafale, který je ve službách francouzského, chorvatského, řeckého, egyptského, indického nebo katarského letectva.
Pohled na tabulkové parametry by mohl naznačovat, že s rychlostními rekordy nebo letem vysokou rychlostí nemá tento stroj od Renaultu moc společného. Stovka za 8,9 sekundy není v roce 2024 u velkého designového SUV parametr, kterým by se dalo chlubit, stejně tak maximální rychlost 175 km/h. První z těchto hodnot pro potenciální zákazníky řeší plug-in hybridní verze Rafale, která se na 100 km/h dostane za 6,4 sekundy, druhá věc je pevně daná – přes 175 km/h to nejde, takže pokud jste zvyklí létat po německých Autobahech 250 km/h, asi nejde o vůz pro vás.
Ale samotné tempo a tabulkové parametry nejsou alfou a omegou Rafale. Na semaforech se rozjedete v dostatečném tempu, na dálnic se připojíte bezpečně a s dostatečnou rezervou. V reálném provozu není stylový Renault žádná brzda provozu. Vše vám více než dostatečně vykompenzuje skutečně úsporným provozem – na jednu nádrž s přehledem zvládne téměř tisíc kilometrů i když se nesoustředíte na spotřebu, s 55litrovou nádrží a apetitem lehce nad pět litrů na sto to není žádný problém.
Zvládá to v klidu a pohodlí, hybridní pohon e-tech je již dostatečně naladěnou technikou. Sílu mu dodává tříválcová dvanáctistovka s 96 kW, doplněná hlavním elektromotorem s 50 kW a startér-generátorem s dalšími 25 kW. Kombinovaný výkon hybridní soustavy činí 147 kW (200 koní). Na straně motoru se nachází čtyři rychlostní stupně, u elektromotoru další dva, takže je možné sílu kombinovat patnácti různými způsoby dle aktuálních potřeb. Celé to funguje s dostatečnou plynulostí, sem tam se při změně režimu objeví lehké cuknutí, ale nejde o nic dramatického.
V zatáčkách si relativně velké auto s lehkým motůrkem pod kapotou vede zdatně, příď se stáčí s lehkostí a hbitostí, zbytek vozu ji bez ujíždění následuje. Stejně jako u sesterských modelů je i zde systém řízení zadních kol 4Control Advanced, který do 50 km/h natáčí zadní kola proti směru předních až o pět stupňů, nad padesátkou pak po směru o jeden stupeň. Výsledkem je stabilita ve vyšším tempu a obratnost při parkování i manévrování – průměr otáčení je pouhých 10,4 metru a s autem se skutečně snadno vmáčknete do stísněných parkovacích míst, nebo se vytočíte v úzkých uličkách.
Pohodu při cestování jistí spolehlivě fungující asistenční systémy, na vedení v pruzích a adaptivní tempomat je spolehnutí, pochvalu si zaslouží také účinné a maticové LED světlomety – obojí je součástí paketu advanced driving assist za 32 tisíc korun, který lze jen doporučit. Na 20palcových kolech není s jízdním komfortem sebemenší problém, s českými silnicemi si podvozek dobře rozumí.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Ve správnou dobu na správném místě
Vypadá dobře, funguje dobře, ujede mrak kilometrů na jedno tankování, má bohatou základní výbavu a elektronická kouzla na úrovni doby, která jdou posádce na ruku. Takže vše v nejlepším pořádku? Výhrady můžete mít k pohonu, kupovat si auto za více než milion s dvanáctistovkou pod kapotou může představovat spíše mentální blok, než že by při normálním jezdění v legálních limitech něco skutečně chybělo. Pokud ale cestujete po Německu a jste zvyklí na dvoustovku a více, pak máte smůlu.
Občasné cuknutí pohonu v reálu problém není, ale naprostá plynulost á la Toyota by tomuto hybridu slušela. Uvnitř je hodně místa na zadních sedadlech i v kufru, inteligentní loketní opěrka s držáky telefonů a USB napájením je pak mimořádně užitečným doplňkem.
Cena přes milion? Vzhledem k výbavě i rozměrům v pořádku – však si vzpomeňte, že třeba takový Safrane stával v devadesátých letech podobné peníze, a to byl trochu jiný milion, než dnes. Pokud si chcete dopřát něco pěkného a nehodláte provokovat okolí například Audi Q8 nebo Lamborghini Urus, kupujte.
Renault Rafale: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
999.000 Kč (full hybrid 200/147 kW Techno) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.099.000 Kč (full hybrid 200/147 kW esprit Alpine) |
Cena testovaného vozidla |
1.289.000 Kč (full hybrid 200/147 kW esprit Alpine) |
Technické údaje: Renault Rafale
Rok • stupeň výbavy
2024 • esprit Alpine
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší krouticí moment
205 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,9 s
Nejvyšší rychlost
175 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
630 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní
1 914 kg
Prům. spotřeba: komb.
4,7 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 604 mm • 1 604 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 710 × 1 866 × 1 613 mm
Základní výbava: systém sledování mrtvého úhlu s aktivní korekcí jízdní dráhy, volant potažený syntetickou kůží s dekorem Alcantara s prošíváním v barvě francouzské trikolóry, elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru, disky kol z lehkých slitin 20", design castellet, kouřově černé s diamantovým efektem, zadní natáčecí náprava 4Control advanced, automatická dvouzónová klimatizace, vyhřívaný volant a přední sedadla, přední, boční a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat, adaptivní hlavní LED světlomety, vyhřívané čelní sklo a další
Příplatková výbava: paket Advanced Driving Assist (32.000 Kč), paket City (20.000 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla s masáží u řidiče, (20.000 Kč), 9,3” head-up displej (15.000 Kč), panoramatické střešní okno Solarbay s elektronicky nastavitelnou průhledností (37.000 Kč), multimediální systém openR link 12”: navigace, služby Google, prémiový audiosystém Harman Kardon, 12 reproduktorů včetně subwooferu (24.000 Kč), modrá metalíza Sommet (22.000 Kč)