TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.
Seznam kapitol
  1. Úvod. dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Agresivní, přitom elegantní design
Skvělá sedadla
Točivý, silný a úsporný motor
Zvuk standardního výfuku
Kombinace komfortu a jistoty podvozku
Předvídavě přetáčivé chování
Starosti
Trakce na mokru
Převodovka by mohla být ještě přesnější
K dosažení absolutního limitu si musíte déle budovat důvěru
9  /10
Pokračování testu
Fotogalerie39 fotografií
DSC06537.jpg DSC06550.jpg DSC06559.jpg

Minulé dvě generace Méganu R.S. se nesmazatelně zapsaly do srdcí fanatických vyznavačů pečlivě odladěných hot-hatchů, velké části novinářské obce nevyjímaje. Byly dravé, přesné, charakterní a nejen v nejvyšších verzích také dost nekompromisní.

V rámci rychlých Méganů se vždy držela zvyklost odstupňování výbav dle použití. Základní Sport byl myšlen hlavně jako okresková zbraň, s Cup až po Trophy či Trophy R se splašený Mégane blížil okruhům, aby třeba v Zeleném pekle přímo zářil. Nyní tu k prvnímu testu máme třetí generaci. A začínáme hezky odspodu. Právě základní verzí s manuální převodovkou.

Potud bych vstupní kartu od vozu dřímal s nekonečným očekáváním, jenže všichni jsme chtě nechtě ovlivňováni veřejným míněním, které k aktuálnímu Méganu R.S. není úplně smířlivé. Benzinové hlavy se totiž bojí, že na perfektního předchůdce novinka nedokáže navázat. Proč? Do značné míry za to může aktuální Clio R.S., které se posunulo směrem ke každodenní použitelnosti.

Verzi RS 18 založenou na Trophy však kolega Miro Mihálik nedávno v našem minitestu pochválil a i já jsem se při testu základní verze po faceliftu ohradil proti všeobecnému "hejtu", který aktuální Clio laděné v Dieppe schytává. Proto navzdory tomu, že je nový Mégane R.S. poprvé pětidveřový, nabízí dvouspojkovou převodovkou, zatáčí zadními koly a působí rafinovaněji, k autu přicházím s čistou hlavou. Tak zvědavý už jsem dlouho nebyl!

Naštvaný tak akorát

Při návrhu designu rychlého hatchbacku se lze velice snadno nechat unést. Dopadnete pak třeba jako Honda se současným Civicem Type R, s ospoilerovaným bláznem s červeným proužky na kolech. Nebo se můžete držet zpátky a běžný hatchback jen vyšperkovat, třeba jako u Peugeotu 308 GTi či Golfu GTI.

Mégane R.S. stál vždy někde uprostřed, a tato generace není výjimkou. Okamžitě si všimnete značného rozšíření blatníků. Vepředu zaujme již typická lišta na předním nárazníku od modernizovaného Clia R.S. dědí Mégane také šachovnici z LED. I zde mají funkci parkovacích, mlhových a přisvětlovacích světlometů a vypadají skvěle. Škoda jen, že nesvítí na denní režim, ale kvůli zavedenému "C" v hlavních světlometech se to dá pochopit.

Takto před 30 lety vypadal Renault Mégane. Jeho výbava ohromí i dnes

Takto před 30 lety vypadal Renault Mégane. Jeho výbava ohromí i dnes

Pětidveřová verze z principu není tak zajímavá jako dva třídveřoví předchůdci. Zmíněné rozšíření, odlišný přikrčený postoj či středová koncovka výfuku ale ze standardního auta udělají o dost dravější stroj. Líbí se mi už klasický Mégane a za výhru designérů považuji, že se jim povedlo znásobit atraktivitu standardní karoserie, namísto toho, aby z hot-hatche "čouhal" obyčejný základ.

Celkově je R.S. vpředu o 60 milimetrů širší, vzadu přibylo 45 milimetrů a světlá výška klesla o pět milimetrů. Kvituji funkční detaily typu otvoru na předním blatníku či výrazného difuzoru vzadu. Spolu s 308 GTi je tohle pro mě nejhezčí auto v segmentu. Působí vyváženě, elegantně, hodnotně a přitom dostatečně naštvaně.

Alcantarové hody

Uvnitř se toho jako u většiny poladěných hatchbacků příliš nemění. Nová jsou sedadla. Ta mají výrazné vedení, abyste v zatáčkách cítili oporu, ale dostatečně měkké na to, aby každodenní nastupování nebylo bolestivé. I na pohled navíc vypadají krásně, i když za to dost možná může Alcantara, kterou jako materiál v autech osobně zbožňuji.

Za příplatek může být i na volantu, což interiéru dodává další kousky z atmosféry motorsportu. Celková pozice za volantem je v pořádku. Mohlo by se sedět níž, ale jako na stoličce si tady rozhodně nepřipadáte. Navíc lze volant seřídit v podstatě ideálně, takže váš cit nic v tomto směru neotupuje.

Vrcholná verze Méganu R.S. odhalena! Trophy může stále být i s manuálem

Vrcholná verze Méganu R.S. odhalena! Trophy může stále být i s manuálem

Nový Mégane R.S. si se změnou karoserie pochopitelně polepšil co se praktičnosti týče. Standardní Mégane sice nepatří mezi třídní přeborníky co se prostoru pro zadní cestující týče, avšak s párem zadních dveří navíc můžete poprvé ostrý Mégane brát jako plnohodnotné auto pro malou rodinu.

Testovaný kus byl vybaven menším z dvojice dostupných infotainmentů R-Link. Od většího, vertikálně umístěného, se liší tím, že má mechanické ovládání klimatizace. To je ergonomicky jednodušší, já bych ale přeci jen připlatil za větší systém, už jen kvůli tomu, že můžete zobrazit více informací na větší ploše. To se hodí nejen díky přehlednější mapě navigace, ale také kvůli podrobné závodní telemetrii, kterou lze připlatit a sledovat snad všechno, co o autě poví senzory a jindy si to nechávají jen pro šeptačku řídící jednotce.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod. dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

dnes | Milan Lažanský
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků