Test: Renault Laguna III - úspěšný reparát?

Třetí generace modelu Renault Laguna má těžký úkol: napravit reputaci svého jména. A zatím se jí to zřejmě docela daří.
Seznam kapitol
  1. Laguna na scestí, Světlé zítřky, Nakonec pouze čtyřválce
  2. Spolehlivost zatím slibná, Srovnání s konkurencí, Zkoušený vůz
  3. Dílo takřka umělecké, Uvnitř, Zavazadelník kupodivu skladný
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
  5. Pohled z branže, Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Laguna na scestí

První generace Laguny (před faceliftem jsme ji testovali ve verzi Renault Laguna 2,0i liftback) nastoupila do prodejů v roce 1994 jakožto náhrada za sedan, resp. kombi Renault 21 a zaznamenala slušné prodejní úspěchy. V roce 1998 prošla dílčí modernizací (viz test kombíku Renault Laguna 1,9 dTi) a její produkce se zastavila na hranici 1,5 milionu vyrobených vozů. V září 2000 se v Paříži představila Laguna generace druhé, jež ale nebyla zřejmě krokem tím správným směrem. Svým vzhledem i rozsahem výbavy za konkurencí nijak nezaostávala, ale potýkala se s řadou technických obtíží zasahujících především elektroniku.

Na počátku roku 2005 prošla Laguna II faceliftem (testovali jsme v provedení Renault Laguna 2,0 dCi), ale ani ten propady prodejů nezastavil. Například roku 2004 činil odbyt obou karosářských verzí liftback a kombi dohromady téměř 150 000 kusů, o dva roky později ale spadl na méně než polovinu. A výsledek? Za bezmála sedm let výroby se celková produkce jen stěží přehoupla přes hranici 1 milionu kusů…

Světlé zítřky

Laguna rozhodně není jediným automobilem nedávné historie, kterému se podařilo úspěšně zdiskreditovat slušně zavedené jméno. Nicméně zatímco třeba Opel proto opustil jméno Vectra ve prospěch pojmu Insignia, Renault Lagunu podržel. Její třetí a zatím stále aktuální generace slavila svoji premiéru roku 2007 nikoli doma v Paříži, ale v německém Frankfurtu, jako by tím Renault chtěl naznačit, na jaké zákazníky se se svojí novinkou rozhodl vyšlápnout. Laguna III s kódovým označením X91 byla vyvíjena především tak, aby vyhověla těm nejvyšším nárokům na komfort střední třídy a výrazně pokročila v otázce kvality a spolehlivosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ještě během roku 2007 se zvláště v okolí výrobního závodu Sandouville vášnivě hovořilo o přípravách zástavby vidlicových šestiválců 3,5 V6 a 3,0 V6 dCi známých třeba z tehdejších typů Espace nebo Vel Satis, ale k tomu nakonec nedošlo. Vrcholná verze GT, dodávaná se zážehovými i vznětovými přeplňovanými dvoulitry a oběma druhy karoserií, se však mohla pochlubit pokrokovými soustavami 4RD a Active Drive schopnými v součinnosti se systémy ABS a ESP natáčet kola zadní nápravy až o 3,5° s cílem zlepšit jízdní vlastnosti v zatáčkách a zajistit vozu stabilitu i v kritických situacích.

Nakonec pouze čtyřválce

Nabídkou pohonných jednotek Laguna III nikterak nevybočuje ze zvyklostí, snad jen vznětový motor dCi s objemem pouhých 1,5 l, výkonem 81 kW a pouze dvouventilovým rozvodem OHC zůstává v dané třídě dodnes bezmála unikátem. Náročnější milovníci nafty měli a mají k dispozici čtyřválec 2,0 dCi ve výkonových verzích 96, 110 a 127 kW, přičemž vrcholné provedení určené pro sportovně střiženou verzi GT dává až 131 kW. Vozy GT lze mít také se zážehovým čtyřválcem 2,0 T naladěným na 150 kW, který se dodával také ve slabší verzi 125 kW, nicméně ani jeden z těchto agregátů dnes již v nabídce nefiguruje. Základem byl v době náběhu výroby zážehový čtyřválec 1,6i/81 kW, ale potkal jej podobný osud, takže dnes vůbec jedinou zážehovou variantou pro Renault Laguna III zůstává atmosférický dvoulitr s výkonem 103 kW, jenž je k dispozici pouze v základní výbavě Expression jakožto vůbec nejlevnější typ ze stávající řady Renault Laguna III.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Cenová politika českého importéra je takřka neuvěřitelná: v rámci současné plošné slevy 60 000 Kč lze mít liftback střední třídy Laguna III 2,0i Expression za 419 900 Kč, a to včetně DPH. Jen mě tak napadlo, že ještě před dvaceti lety stál stejné peníze maličký, třídveřový Ford Fiesta 1,0 CL, což v konfrontaci s porovnáním průměrných mezd tehdy a dnes dává celkem slušný obraz toho, kam se za tu dobu posunula životní úroveň. Celá matematika by pochopitelně byla náročnější (podražilo prakticky vše od energií po bydlení) a já se do ničeho takového pouštět nehodlám, ale nejeden zarytý škarohlíd zřejmě právě zaskřípal zuby.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Laguna na scestí, Světlé zítřky, Nakonec pouze čtyřválce
  2. Spolehlivost zatím slibná, Srovnání s konkurencí, Zkoušený vůz
  3. Dílo takřka umělecké, Uvnitř, Zavazadelník kupodivu skladný
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
  5. Pohled z branže, Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

včera | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků