29
Fotogalerie

Test Renault Laguna 2,0: záliv pohodlí i po letech

Kapitoly článku:


Přednosti a nedostatky Laguny I

4 628 mm dlouhý, 1 752 mm široký a 1 433 mm vysoký liftback disponoval ve své době slušivým kabátem, slušnou antikorozní ochranou a moderní technikou. Nepočítáme v to zastaralé osmiventilové čtyřválce z Renaultu 21, mezi které se řadí i testovaný dvoulitr.

Kromě již zmíněných potíží s motory se nevyhnuly problémy s ložisky manuální převodovky a únikem oleje z automatické převodovky. U starších motorů občas praskne řemenice pohonu pomocných agregátů, což znamená nutnost okamžitého odstavení vozu.

K typickým závadám dále často patří vůle v táhlech a pouzdrech příčného stabilizátoru, prasklá táhla plynu, propálené těsnění pod hlavou naftových motorů, tekoucí vodní čerpadlo, závady alternátorů, prasklá hlava válců a vadné turbodmychadlo u motorizace 2,2 TD, vadná horní uložení tlumičů, která se na špatných českých cestách ráda trhají.

Atypickou závadou je spálený elektromotor ventilátoru, který patří k součástkám v ceně v řádu tisíců korun. Samostatnou kapitolu tvoří problémy s elektroinstalací, ve které jako v dalších Renaultech rády korodují tištěné spoje, případně dochází k poruchám jednotlivých přístrojů.

renault_laguna/P1380656.JPG renault_laguna/P1380660.JPG renault_laguna/P1380668.JPG

Naopak k přednostem patří luxusně naladěné pérování automobilu, vcelku dobré brzdy, které se jen tak neunaví, stejně tak můžeme ke kladům připočíst slušné výkony většiny benzinových a novějších naftových motorů. Přední ramena potěší možností samostatně vyměnit čepy, což u některých německých automobilů končí výměnou celého ramene.

Jste-li na všechny výše uvedené možnosti připraveni, pak se můžete směle pustit do dobrodružství jménem Laguna. To může nezkušenému kupujícím připomínat ruletu. Když budete mít štěstí, narazíte na skvělý kus bez potřeby dalšího servisu, když budete mít smůlu, utopíte v ní všechny úspory. Vyplatí se proto řídit výše uvedeným a stav vozu pečlivě prověřit.

Specifikace testovaného vozu

Cena: 49 000 Kč
Rok výroby: 1996
Najeto: 193 225 km
Výbava: airbag řidiče, centrál dálkový, el. přední okna, nastavitelný volant, otáčkoměr, posilovač řízení, rádio, výškově nastavitelná sedadla

První dojem

Testovaný Renault patří k lepším létům první generace před faceliftem. Rok výroby 1996 a dvoulitr pod kapotou značí minimum potíží, které vás mohou v porovnání s jinými verzemi potkat.

Nadčasová orlí příď je tvořena do přední masky protaženou kapotou s logem Renaultu, jednoduchými zakulacenými předními světlomety, decentními ukazateli směru v bocích a vrtveným nárazníkem s horní plastovou částí, středovou lakovanou částí a spodním pryžovým spoilerem, který snese nějaký ten úder od obrubníku. V bohatě členěném předním nárazníku jsou navíc umístěny originální přední mlhovky.

Se zakulacenou přídí perfektně ladí zcela kulatá vnější zpětná zrcátka a rozměrné čelní sklo s ostrými rohy. Zboku zaujme spodní zaoblená linie bez složitých tvarů, kteránavazuje na Renault 21 a horní linie, kterou opticky tvoří hrana kapoty motoru, navazující A sloupek a boční prosklení.

renault_laguna/P1380732.JPG renault_laguna/P1380739.JPG renault_laguna/P1380754.JPG

Boční prosklení je v souladu s tehdejší módou s černými sloupky s bohatým podílem pryže. C sloupek nese zakulacené prosklení ve tvaru trojúhelníku, zkosení zadního skla je výrazné a zakončuje ho výrazný zadní schod.

Záď vozu tvoří rozměrné koncové svítilny spojené středovým plastovým pásem s SPZ. Nad ním se klene elegantní spoiler tvořený hranou pátých dveří, pod ním se kromě označení vozu nachází již jen jednoduchý nárazník v barvě vozu s praktickou pryžovou lištou. Nárazník je v pravém dolním rohu poškozen a překryt bílou samolepkou.

Příjemným zjištěním je, že koroze na vozidle je skutečně minimální a karosérie Laguny se kromě mnoha oděrek těší dobrému zdraví. I když jeden detail zde je. Pravý i levý zadní blatník vykazují drobná promáčknutí, rovněž páté dveře nesedí právě dobře. To prozrazuje, že Laguna v minulosti zažila drobnou nehodu, ze které si odnesla pár šrámů.

Relativně prostorný interiér

V interiéru přivítá řidiče nezvyklá architektura. Nadčasová palubní deska s jednoduchými výplněmi dveří a prostorná pohodlná přední sedadla tvořila ve své době etalon cestování ve střední třídě.

Čtyřramenný volant perfektně padne do ruky, přístrojový štít má klasickou architekturu, hned napravo od něj přechází ve středový panel z černých plastů konstrastujících se šedivými plasty kolem. Použité plasty patří k tvrdým a dnes bychom je v této třídě našli snad jen u korejských automobilek.

renault_laguna/P1380876.JPG renault_laguna/P1380892.JPG renault_laguna/P1380867.JPG renault_laguna/P1380858.JPG 

Středový panel má jednoduchou architekturu s horní odkládací poličkou, zakomponovanými digitálními hodinami, výdechy ventilace, jejím ovládáním pomocí otočných spínačů a uzavíratelnou přihrádkou, pod kterou se ukrývá autorádio. To dnes již nefunguje a tak si vyžádá výměnu a montáž nových konektorů i reproduktorů. Přihrádka před spolujezdcem je poměrně objemná a e zde vidět, že zde dosud inženýři neřešili problém s umístěním airbagu spolujezdce.

Středový panel se postupně zužuje ve středový tunel s několika odkládacími přihrádkami, kulisou řadicí páky, ruční brzdou a končí popelníkem pro cestující vzadu.

Pohodlná přední sedadla umožňují relaxační sezení, svůj díl na tom mají aktivní předsunuté opěrky hlavy. Sezení s nimi je nesrovnatelné s kterýmkoliv německým automobilem této třídy.

Na zadních místech je relativně dost místa i přes krátký rozvor automobilu. Rozměrná čalouněná křesla vzadu se středovou loketní opěrkou jsou i dnes zážitkem pro cestující zvyklé na tvrdou lavici v německých vozech. Samozřejmostí je ruční stahování skel zadních dveří.

Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem 452 litrů, zvětšit jej lze sklopením zadních sedadel až n 1 334 litrů, což je v kombinaci s bezkonkurenčním přístupem přes výklopné páté dveře základním plusem každé Laguny.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud