Příběh Renaultu Laguna brzy začne psát svůj třetí díl. Jaká je ale dnes úplně první Laguna, kterou pořídíte za cenu litých kol na nový vůz?
Kapitoly článku:
Renault se právě chystá vyrazit do boje o zákazníky s třetí generací modelu Laguna. Druhou, stále ještě aktuální generaci jsme si představili nedávno. Ale jak se v dnešním světle jeví ta první, kterou lze dnes koupit za pár desítek tisíc korun? Vyzkoušeli jsme benzinový dvoulitr z roku 1996.
Testovaný Renault Laguna nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.
Nástupce jedenadvacítky
Chceme-li se vypravit do historie Laguny, musíme začít hodně dávno, v roce 1977. Tehdy se světu představil parádní liftback Renault 20 s prostornou karosérií a moderními tvary. Jeho výroba skončila v roce 1984, ale v roce 1986 ho nahradil zbrusu nový model 21, který je dobře známý našim motoristům díky oficiálním dovozům Tuzexu. Rozměrný hranatý automobil se nabízel v karosářské variantě sedan a ještě téhož roku se dočkal sourozence 21 Nevada, což bylo jedno z nejprostornějších kombi na evropském trhu. V roce 1989 se dočkal sedan decentního facelitu a byl z něho odvozena také tehdy stále populárnější karosářská varianta liftback.
Renault 21 ale postupně stárnul a v posledním roce výroby (1994) už jen těžce dýchal za zády svých konkurentů. Téhož roku se představila první Laguna, v podstatě důkladně inovovaný model 21, který byl ovšem vydáván za zcela nový automobil bez minulosti. Místo hranaté krabice se zde najednou objevil elegantní automobil nadčasových tvarů, který svými proporcemi konkuroval i německým značkám. Kdo však přesedlal z VW Passat, nemohl si nevšimnout výrazně kratšího rozvoru kol. Laguna se totiž tvářila jako plnohodnotný vůz střední třídy, ale rozměrově stála na pomezí nižší střední a střední třídy. Zvláštností také byla zprvu jediná karosářská varianta liftback, která navazovala na prodejní úspěch liftbacku Renault 21. Tu o rok později doplnilo kombi Grandtour.
V roce 1998 se představil decentní facelift Laguny jako odpověď na inovace VW Passat a důkladný facelift Mondea proběhnuvší o dva roky dříve. Teprve v roce 2001 se objevila neméně povedená, ale nepříliš emotivní Laguna druhé generace.
Stručná historie Renaultu Laguna I
1994: představení modelu, pětidveřový liftback, motory 1,8i 8V (65 kW), 2,0i 8V (83 kW) a 3,0i V6 12V (123 kW)
1995: motory 2,2 D 12V (61 kW) a 2,0i 16V (102 kW), kombi Grandtour
1996: motor 2,2 TD (83 kW)
1998: facelift a nové motory. 1,6i 16V (79 kW), 1,8i 16V (88 kW), 1,9 dTi (79 kW) a 3,0i V6 24V (140 kW)
1999: nový motor 1,9 dCi (72 kW) s přímým vstřikováním paliva Common-Rail
2001: představení druhé generace
Motorizace pod kapotou Laguny
Motory Renault nepatřily nikdy ke slabochům, zato často navštěvovaly servis. Základním benzinovým motorem je osmnáctistovka o objemu 1 783 ccm poskytující výkon 70 kW (90 k) při 5 750 ot./min. Největší točivý moment činí dodnes hezkých 142 Nm při 2 750 ot./min. Ta je na tak velký vůz přece jen slabá a projeví se jen průměrnou dynamikou.
Zlatou střední cestou je benzinový čtyřválec o objemu 1 998 ccm a výkonu 85 kW (115 k) při 5 400 ot./min, jeho největší točivý moment činí 168 Nm při 4 250 ot./min. Tento agregát byl ve své době velmi populární a objevil se i pod kapotou námi testovaného vozu. Motor nabízí příjemné dynamické svezení, za které zaplatíte spotřebou kolem 9 l/100 km. Je třeba si dát pozor na vysoký proběh kilometrů, který nezřídka čítá mnoho set tisíc km.
Specialitou od roku 1995 byla verze 2,0S 16V s motorem o objemu 1 948 ccm a výkonu 103 kW (140 k) při 6 000 ot./min. jeho největší točivý moment činí dodnes velmi slušných 182 Nm při 4 500 ot./min. Ta je v našich končinách spíše vzácností a drtivá většina z nabízených esek bude z individuálního dovozu. Navíc tento motor je nešťastným hybridem. Základ patří od Volva, ale hlavu válců dovymysleli inženýři Renaultu. Zanášejí se hydraulická zdvihátka ventilů, opotřebovávají se vačky.
Nebyl by to Renault, kdyby chyběl šestiválec. Ten v Laguně měl objem 2 963 ccm a z něj poskytoval výkon 125 kW (170 k) při 5 500 ot./min. Neříliš oslnivý výkon dost dobře zastíní nejvyšší točivý moment 235 Nm při 4 500 ot./min. Jízda s ním je balzám na všechny nadopované německé čtyřválce. Nabízí spolehlivý provoz a zvládne 300 000 km.
Nabídku turbodieselů zahajoval ještě předkomůrkový 2,2 D o objemu 2 188 ccm a výkonu 62 kW (84 k) při 4 500 ot./min. Jeho největší točivý moment činí dnes podprůměrných 142 Nm při 2 250 ot./min. Tento turbodiesel byl v nabídce až do roku 1998. ten je tařka nesmrtelný a v kombinaci s turbodmychadlem má relativně přijatelnou dynamiku. Jen je třeba počítat, že za sebou bude mít klidně i půl milionu kilometrů.
Vrcholem naftové nabídky pak od roku 1996 byl přímovstřikový trubodiesel 2,2 DT o objemu 2 188 ccm, ze kterého poskytoval výkon 85 kW (116 k) při 4 300 ot./min. Jeho největší točivý moment činil přijatelných 234 Nm při 2 000 ot./min. Ten patří k vrcholu v nabídce moderních agregátů, ale stejně jako další přímovstřikové turbodiesely trpí na kvalitu nafty a nevydrží tolik jako předkomůrková varianta. Pokud bych si měl vybrat, vzal bych jednoznačně starší motor z důvodu menší servisní záludnosti.
Od roku 1998 se pod kapotou Laguny objevila šestnáctistovka o objemu 1 598 ccm a výkonu 81 kW (110 k) při 5 750 ot./min. U tohoto motoru je riziko brzké únavy a odchodu do věčných lovišť.
V témže roce se představil také nový turbodiesel 1,9 DTi o objemu 1 870 ccm a výkonu 73 kW (100 k) při 4 000 ot./min. Největší točivý moment činí 200 Nm při 2 000 ot./min. Ten kupodivu velké Laguně bohatě stačí a je schopen jezdit pod šest.
Konečně v roce 1999 se laguna dočkala skutečného vrcholu v podobě šestiválce o objemu 2 946 ccm a výkonu 143 kW (194 k) při 5 750 ot./min. jeho největší točivý moment činí 267 Nm při 4 000 ot./min a jízda s ním připomíná jízdu s šestiválcovým Mercedesem. Proběh kilometrů nemusí být vždy vysoký, zato spotřeba a povinné ručení ano.