Test Renault Laguna 2,0 dCi: lepší než šestiválec?

Renault loni nabídl trhák v podobě nejsilnějšího evropského naftového dvoulitru. Jakých je 175 koní pod kapotou francouzského dostavníku?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Elegantní exteriér, Pohodlný interiér
  2. Motor s kultivovaností šestiválce, Naměřená dynamika, Revoluční podvozek?
  3. Pusťte autopilota, kapitáne Pickarde, Brzdy brzdí, řazení řadí
  4. Sprintem přes Čechy, Moravu a Slezsko, Závěr, Cena, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

V roce 1994 se představila první generace modelu Laguna jako nástupce stárnoucího klasika Renault 21. Obrovský úspěch moderní karosérie a vcelku povedených motorů především na domácím trhu vedl v roce 1998 jen k mírného faceliftu, který první generaci udržel ve výrobě až do roku 2001.

Druhá generace přišla s naprosto novým designem poplatným spíše menšímu modelu Mégane a pod kapotou již od počátku nabídla výkonné turbodiesely s přímým vstřikováním technologií common-rail. Tato generace se v roce 2005 dočkala faceliftu, který svým rozsahem připomíná příchod třetí generace. Pod kapotou se příliš evoluce nekonalo, až v roce 2006 se představil nejsilnější turbodiesel na evropských trzích ve zdvihovém objemu 2 000 ccm. Ten se stal zajímavou alternativou k osvědčeným benzinovým třílitrovým šestiválcům, které sice oplývají kultivovaností a výkonem, ale řeknou si za to o větší porci paliva. Vyhraje to konečně nafta?

Stále synonymem elegance

Francouzské vozy vždy vynikaly elegancí, u které není radno hledat chyby. Estetické cítění designérů se plnou měrou odrazilo i v poslední generaci Laguny, i když je její pojetí mnohem odvážnější než u první generace a není tak líbivé na první pohled.

Elegantní kontury střídají hrany s oblinami, agresivitu s jemností. To se může stát jen u francouzského vozu. Laguna dáva na odiv svůj sportovní šmrnc, i když na tuto notu ve skutečnosti nikdy nehrála. Jenže zdání sportovnosti má úspěch na evropských trzích a ani nová generace by neměla být jiná.

Příď má typicky renaultovský tvar kotvy, v jejímž středu se nese znak automobilky. Po horních stranách této kotvy jsou mřížky před chladičem, po stranách pak podlouhlé přední světlomety s čirou optikou. S jejich tvarem dobře ladí podlouhlá a úzká vnější zpětná zrcátka bez dnes již tolik rozšířených integrovaných ukazatelů směru. Přední nárazník je jakoby vkomponován do již zmíněné kotvy a na jeho existenci upomínají jen pryžové lišty proti oděrkám na laku. Pod nimi jsou zapuštěné kruhové přední mlhovky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední kapota je až neskutečně jednoduchá, jen lehký náznak prolisů po stranách a hned za ní ostře skloněné čelní sklo. Toto řešení se nejvíce podobá menšímu Mégane, se kterým se navzájem napříč generacemi inspirují.

Příď má zboku dynamické tvary, ty umocňuje rozměrné protažení předních světlometů do boku. S agresivitou ladí spíše konzervativní sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 205/55. Jak se ukázalo, tato volba byla bonusem pro jízdní vlastnosti rychlého Francouze.

Hned za přídí se děje cosi jako evoluce liftbacku ve sportovní kupé, jen čirou náhodou pětidvéřové... Tvarování předních i zadních dveří je dynamické, zejména spodní linka zadních dveří upomíná na krásné tvary první generace modelu Mégane. Kontrastem jsou v matném hliníku provedené kliky dveří a ozdobná lišta z imitace matného hliníku v úrovni nárazníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď je vyvrcholením metamorfózy Laguny v kupé. Elegantní horní část se schodem dává vzpomenout na vozy Porsche přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, spodní část zádi jako by pak patřila některému německému hothatchi. To jsou mé pocity z designu aktuální generace Laguny.

Krátká záď vozu svou odlišností příjemně kontrastuje s dlouhou přídí, základ tvoří ostře zkosené páté dveře s rozměrným prosklením, již zmíněný horní schod, který naznačuje tvary přítlačného křídla. Podlouhlé koncové svítilny korespondují s tvarem předních světlometů, záď pak stylově ukončuje velký znak Renaultu uprostřed a pod ním antickými písmeny vyvedený název modelu. Zadní nárazník je opět umně zakomponován do karosérie, zvýrazňuje jej pouze nelakovaná plastová lišta s integrovanými parkovacími senzory a vykrojení pro páté dveře.

Pohodlí podle Renaultu

Nečekejte prostornost většího modelu VelSatis, případně MPV modelu Scénic. Laguna se tváří sportovně a k tomu patří v některých ohledech spíše sportovní interiér. Opět se ale jedná o kombinaci sportovního dojmu s francouzským pohodlím. Tedy pokud neměříte dva metry a více.

Klepněte pro větší obrázek

Otevřete-li dveře Laguny, zaujmou vás dvě věci. Ta první elegance interiéru, sladění materiálů a vůně kůže, která prostupuje celou kabinu. Tou druhou je použití zvenku viditelných matic a šroubů na stěnách karosérie u pantů dveří vpředu i vzadu, které jste jistojistě již viděli na svém jízdním kole... Žádná jiná automobilka nepoužívá tak viditelnou montáž jako Renault, snad je to jen daň za praktičnost při opravách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po usednutí si musíte řádně přizpůsobit sedadlo, měříte-li kolem dvou metrů. Nutností je snížit sedák co nejvíce to jde a pokud možno se posunout zcela dozadu a a ještě si více sklopit opěradlo. Proč to? Protože dva metry vysoký řidič má problém s nezvyklou blízkostí čelního skla a střechy, která se teprve zvedá u hranice mezi předními a zadními sedadly. To je prostě daň za francouzskou eleganci.

Najít polohu za volantem není tak jednoduché, protože sloupek řízení nelze příliš vysunout směrem k řidiči. Ten si jej musí buď přisunout celé sedadlo, nebo více vzpřímit opěradlo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Krom počátečních problémů s nalezením té správné pozice za volantem je jinak Laguna moc příjemný dostavník. Klíčové ovládací prvky ksou po ruce, na práci s nimi si brzy zvyknete i přes odlišnou architekturu od typické německé konkurence.

Architektura palubní desky je zkrátka typicky francouzská. Francouzi zapracovali na ergonomii a výsledkem je řešení, kdy se řidič dívá na přístrojový štít s klasickými analogovými přístroji a digitálním displejem palubního počítače. Po pravé straně se nachází na horní části palubní desky umístěný displej navigace Carminat. Ta se po cestách osvědčila jako báječný průvodce a s překvapivou rychlostí a lehkostí propočítávala trasy. Bohužel umí jen anglicky, ale kdo by dnes pro změnu základy angličtiny neuměl?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový panel je usazen teprve pod středovou lištu zřetelně rozdělující palubní desku. Obsahuje zakrytou mechaniku navigace Carminat, ovládání vynikající značkové audiosoustavy, automatické klimatizace a vstupní otvor pro elektronickou kartu. Jakou? Přece startovací... Renault totiž u většiny svých modelů nabízí alternativu ke klasickému klíčku v podobě elektronické karty s čipem. Kartu lze nosit v kapse, protože se startuje stejně tlačítkem na pravé straně od sloupku řízení, ale schází nám funkce automatického odemykání vozu. Absence této funkce vás stejně donutí kartu vyndat pokaždé, když odemykáte vůz. Kdybyste vybili akumulátor vozidla, neplačte předčasně, v kartě je schován malý klíček k manuálnímu otevření vozu.

Multifunkční volant nese ovládání audiosoustavy Cabasse, která si nás získala báječnými výškami a středy, prostorovou vyrovnaností a vysokým výkonem, který skrýval slabiny v oblasti basů. Prostě Laguna není pro nejmladší generaci zákazníků a ti starší si pro změnu nenechají vydunět mozek při hlasitém technu.

Ve francouzském voze nesmí chybět popelník se zapalovačem, stejnou samozřejmostí dnes je loketní opěrka s úložným boxem. Řadicí páka má příjemný tvar a řidič ji má vždy po ruce. Hned vedle ní se nachází multifunkční ovladač navigace Carminat a palubního počítače. Ovládáí je lehké, intuitivní a po ruce, i když přes loketní opěrku není občas vidět a tak se musí řidič lehce nahnout, aby viděl, co právě mačká.

Téméř veškeré použité materiály jsou kvalitní, jen tvrdý plast použitý u kapličky navigace při jízdě rezonuje.

Na zadních sedadlech je dost místa ve všech směrech, jen ti dvoumetroví budou mít opět problém s výškou střechy. Středová loketní opěrka nabízí nejen úložný prostor, ale i držáky nápojů, což je příjemné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor je díky dlouhým pátým dveřím bezvadně přístupný, není problém sem naložit dlouhý předmět, pokud není příliš vysoký. Základní objem činí bravurních 430 litrů, sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit na 1 340 litrů. Na liftback vcelku slušné hodnoty, co myslíte? Pod rovným dnem zavazadlového prostoru se nachází dojezdové rezervní kolo, které prozrazuje, že Francouzi přestali věřit pod podlahou uloženým kolům, která byla zvláště ve střední Evropě vystavena působení solí a kamínků od vozovky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Elegantní exteriér, Pohodlný interiér
  2. Motor s kultivovaností šestiválce, Naměřená dynamika, Revoluční podvozek?
  3. Pusťte autopilota, kapitáne Pickarde, Brzdy brzdí, řazení řadí
  4. Sprintem přes Čechy, Moravu a Slezsko, Závěr, Cena, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků