Kapitoly článku:
Motor na přání
Hlavní rozdíl mezi RS a GT je logicky pod kapotou. Tam, kde u ostré verze najdete přeplňovanou jedna-šestku s maximem 200 koní, najdete u GT čtyřválec 1.2 TCe naladěný na 120 koní a 190 Nm. Rozdíl ve výkonu to je značný, ale ani tak ho není málo. Clio není žádná těžká váha. S provozní hmotnostní 1165 kg nemá jedna-dvojka velké problémy. Výsledná dynamika pro okreskové dovádění postačí.
Ostatně i tabulkové údaje naznačují, že si s tímto motorem vystačíme. Maximální rychlost dosahuje bez jednoho kilometru v hodině na 200 km/h, stovka proběhne za 9,4 s. A navíc ta spotřeba. V kombinovaném cyklu podle tabulek pouze 5,2 l/100 km. Ne, co se základních parametrů týká, tam problém u GT nenajdeme.
Jedna-dvojka s maximem 120 koní nabídne díky nízké hmotnosti auta slušnou dynamiku a při běžné jízdě rozumnou spotřebu. Opakem ale může být i spotřeba za hranicí dvaceti litrů.
V praxi při klidné jízdě přeplňovaný čtyřválec skutečně mnoho nežádá. Šest litrů není problém, ve městě jsem jezdil za 7,8 l/100 km, svižnějším tempem po dálnici už se spotřeba dostala přes osm litrů. Jakmile budete požadovat více, spotřeba roste rychle. Musíte počítat s pravidlem: čím více po motoru chcete, tím rychleji spotřeba stoupá. Když jsem hledal maximální dovednosti Clia GT na okresních komunikacích, dostal jsem se nakonec až na 23 litrů, což je už opravdu hodně.
Motor to je ale pružný, střední otáčky jsou (jak je zvykem) místem, kde se cítí nejlépe. Bohužel mu chybí charakter i nějaká ta gradace výkonu. Maximálně se můžete dostat zhruba na 6500 ot./min, kdy automat vždy zařadí další rychlost. Tam už se ale nic moc neděje. Po přeřazení se otáčky dostanou na 4500 ot/min, motor na chvíli zabere a pak zase rychle ztrácí dech. Na jedna-dvojku potěší docela zajímavá zvuková kulisa. Šestiválec to sice není, ale o bezcharakterní bučení určitě nejde.
Šestiválcové Clio nebo třeba Nissan GT-R? Není problém, doprovázet vás na cestách může zvuk podle vašich přání. Vše je ale takové hodně instantní.
Jenže vy si můžete zvuk vylepšit přesně podle vašeho přání. Je libo Nissan GT-R? Nebo raději šestiválcové Clio? Zvuk puštěný do reproduktorů je stoprocentně instantní, ale efektní. Minimálně pro neznalé spolujezdce nebo méně zkušené řidiče. Existuje ovšem jeden drobný háček. Jedete si takhle s doprovodem Nissanu GT-R, atmosféra téměř supersportovní. Jenže pak to GT-R potkáte v reálu na silnici. Musím říci, že v ten okamžik jsem si připadal mírně řečeno trapně.
Ne, tudy opravdu cesta nevede. Celý tenhle generátor zvuku na přání je zábava tak na pět minut. Jakmile se dostanete do tempa, snadno zjistíte, že jediný a nejlepší zvuk je ten přímo od motoru. Byť je pod kapotou pouze jedna-dvojka.
Co tu dělá RS?
Zmínku o Renalut Sport najdete u GT hned několikrát. Jednou takovou je tlačítko RS. Co dělá? Klasickou věc známou z mnoha jiných automobilů. Upraví odezvu plynu, změní řazení automatu (pokud jej necháte v automatickém režimu) a utáhne řízení.
Renault Sport se v interiéru podepsal hned několikrát. Kromě palubní desky vám tuto divizi připomene také tlačítko RS Drive.
A praxe není vůbec špatná. Tedy až na ten automat, ke kterému se za moment dostanu. Řízení obecně je nadprůměrné, citlivé i příjemně tuhé. Líbí se mi. Reakce na plyn je po aktivaci režimu RS taková, jakou bych klidně snesl v rámci standardního nastavení, ale to přece zvyšuje spotřebu, což se v EU nenosí. Motor reaguje na přidání plynu sympaticky svižně. Ne bezprostředně, ale protože se bavíme „jenom“ o GT, můžeme mu to s klidným svědomím odpustit.
Mimochodem když jsme naťukli téma reakcí, doplním hodnocení brzdové soustavy. Bez ohledu na to, zda si vyberete základní jedna-dvojku s výkonem 75 koní, diesel, nebo GT, vždy dostanete dopředu kotouče o rozměrech 258/22 mm. Rozdíl najdeme pouze u zadních bubnů, kdy má základ rozměr 203 mm, GT a naftová 1.5 dCi s automatem mají průměr 229 mm. U brzd ovšem problémy taktéž nehledejte. Ostrou jízdu zvládají s přehledem. Inu nízká hmotnost má své velké výhody.
Hlavním trumfem v boji o zákazníky je u Clia GT podvozek, o kterém se dočtete vše důležité v další kapitole.