| Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | Foto: David Rajdl

 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl
 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl
 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl
 | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Foto: David Rajdl
36
Fotogalerie

TEST Renault Clio E-Tech full hybrid 145: Úsporně nejen do města, i když moc neušetříte

Hybrid dává malému Cliu velkou dávku sofistikovanosti, ale přesto že funguje moc hezky, z finančního hlediska je zatím jeho přínos sporný.

Radosti
Úsporný a kultivovaný hybrid
Moderně působící vnitřek
Slušný jízdní komfort
Starosti
Cena oproti verzi bez hybridu
Menší kufr oproti verzi bez hybridu
Výstupek s voličem řazení umí překážet kolenu
8  /10

V první polovině letošního roku se Clio představilo s dosti rozsáhlým faceliftem, který se zaměřil a sjednocení designu s nejmodernějšími modely značky, hodnotnější interiér s ekologickými materiály a drobná zlepšení tu a tam, jak se na oživení v polovině životního cyklu sluší. Máme tu tedy asi poslední jízdu s francouzským městským autíčkem v jeho původní podobě, než dorazí nástupce. Dobrou zprávou je, že tato verze nestačila moc zestárnout a stále má co nabídnout, dokud se nezačneme bavit po penězích.

Vnitřek nestačil zestárnout

Když se usadíte za volantem, zvlášť v této dobře vybavené verzi Techno vlastně nepoznáte, že premiéra proběhla už před čtyřmi lety. Najdeme zde sice tvrdší plasty, ale ty jsou hezky uklizeny mimo zorné pole posádky. Máme tu hezký designový pás z měkčeného materiálu na palubní desce a vyvýšené poličce pro volič převodovky a odkládací přihrádku, ve stejném designu jsou i výplně dveří.

Punc sofistikovanosti vnitřku dodávají dvě obrazovky – infozábavní systém uprostřed s dotykovým displejem orientovaným na výšku a digitální přístrojový štít, které jsou v této prostřední výbavě (ze tří) Techno součástí balíčku Full Screen za rozumných 16.000 Kč. Akorát si k němu musíte povinně objednat i přední i zadní parkovací senzory plus kameru, nebo paket City Premium za dalších šestnáct tisíc – ale jde o užitečnou výbavu.

Displej uprostřed je prost záludností, v základním zobrazení má dlaždice s navigací, rychlým přístupem k rádiu a telefonu a snadno se zorientujete i v jednotlivých sub-sekcích. Mapa s navigačními pokyny se v tomto formátu na výšku příjemně čte, protože vidíte více „před sebe.“ Díky online připojení v ní najdete i aktuální ceny paliva na čerpacích stanicích, včetně jejich výhodnosti: Zelená rovná se dobrá cena, žlutá je průměr, červená značí drahotu.

Na displeji máte bohužel i nastavení hlasitosti, které ve spodní části obrazovky po paměti nenahmátnete – musíte odvrátit zrak od vozovky. Alespoň že voliče klimatizace mají klasický formát velkých otočných koleček. Prostě jednoduchost sama, stejně jako ovládání na volantu: Pravé rameno palubní počítač, handsfree a obsluha přístrojového štítu, vlevo tempomat a omezovač rychlosti.

Audiosystém můžete komandovat díky výstupku vpravo pod volantem, ten je zde ale v novějším a méně příjemném renaultím formátu, kdy tlačítka mačkáte směrem ke sloupku řízení a netaháte k sobě. Digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10 palců dává celému vnitřku punc luxusu – má vysoké rozlišení, výborně se čte i na slunci a snadno jej ovládnou i méně technicky zdatní jedinci. Má několik režimů zobrazení (včetně navigační mapy) a jednoduchou strukturu palubního počítače, v ničem si nezadá s ukazateli v „dospělejších“ Renaultech.

Přední sedadla mají solidní šířku v oblasti stehen i trupu, za jízdy v nich nekloužete ze strany na stranu. Na auto této velikostní kategorie mají řidič a spolujezdec k dispozici solidní množství místa i nad hlavou, větší postavy ale mohou narážet kolenem na již zmíněný výstupek pro volič automatu. Před ním máme hezky velkou odkládací poličku i s 12V zásuvkou a dvěma USB zdířkami. Ty má základní verze Equilibre a nejvyšší R.S. Line i s podporou Apple CarPlay a Android Auto, tato prostřední Techno standardně dostává jednu, zde jsou 2x díky paketu Full Screen. Další drobnosti se vejdou pod loketní opěrku a do dveří s příjemně dimenzovanými kapsami.

Špatné to není ani vzadu, sedáky jsou sice nízko nad podlahou takže průměrný člověk si o ně jen stěží opře stehna, ale v ramenou a nad hlavou není problém. Hodilo by se sem alespoň jedno USB pro nabíjení. Kufr má v této podobě se sadou pro opravu pneumatik u hybridu 299 litrů, pokud zvolíte rezervu (příplatek 5000 Kč), jde jen o 243 litrů. Clio bez elektrické asistence má až 392 litrů. Zadní opěradla, dělená v poměru 1/3 ku 2/3, se nedají sklopit do roviny s podlahou zavazadelníku, vzniká zde také menší schod.

Pokračování 2 / 3

Jezdí za málo a pohodlně

Z hlediska pohonu je Renault Clio nabízen (alespoň dle platného ceníku) výhradně s benzinovými motory, máme zde buď tříválcové litrové TCe s 67 kW (nebo až 74 kW v případě verze na LPG) s nepřímým vstřikem, nebo přímovstřikový čtyřválec 1.3 se 103 kW. Hybridní verze využívá atmosferický čtyřválec s nepřímým vstřikováním o objemu 1,6 litru a elektro kouzla se systémovým výkonem 105 kW.

Jde o vylepšenou verzi, vyráběnou od začátku loňského roku, dříve šlo kombinovaně o 103 kW. Spalovací motor se podílí 69 kW, elektromotor přidává dalších 36 kW a startér generátor přihodí ještě 15 kW. Síla se na přední kola dostává skrze převodovku bez synchronizace spojkami a kroužky – tuto funkci zastává právě elektromotor. Na straně elektrického pohonu má dvě rychlosti, u spalovací jednotky čtyři, baterie o kapacitě 1,2 kWh pochází od japonského Hitachi.

Jde o vyzrálou a bezproblémově použitelnou techniku, řazení funguje bez cukání, elektrický pohon dodává sílu při rozjezdech a obecně místech, kdy spalovací jednotka potřebuje pomoc. Vše se děje automaticky a nevyžaduje pozornost ani zásahy ze strany řidiče, ve městě nebo při pomalé jízdě není problém dosáhnout více než nadpolovičního podílu elektrického pohonu na celkové ujeté vzdálenosti.

Příjemně působí brzdový pedál bez onoho rekuperačního gumového pocitu, bod záběru je zde jasně definován, na rozdíl od jiných hybridů zejména od dalších francouzských značek. Energii do baterie můžete poslat i díky pozici B na voliči automatu, stačí páku posunout směrem k sobě. Tabulkově Renault u hybridního Clia slibuje spotřebu 4,3 litru na sto, nám se podařilo při vyvážené kombinaci města, okresek a dálnice jezdit za plus minus 4,6 litru, což je velmi pěkná hodnota. V kombinaci s 39litrovou nádrží pak máte na jedno tankování dobrý dojezd.

Po stránce řízení Renault Clio hezky padne do ruky – při zrychlování má šťávu i na dálnici a s posádkou, v zatáčkách se chová způsobně a přibližně metrák hmotnosti navíc oproti nehybridním provedením u něj vlastně nemáte šanci zaznamenat. I když má elán, svižná jízda vám výraznější uspokojení nepřinese, ta navíc jde proti snaze mít co nejnižší spotřebu, ale potěšujícím zjištěním je, že i když spěcháte nebo máte fakt těžkou nohu, musíte se hodně snažit, abyste překonali 6 litrů na sto kilometrů.

Jízdní komfort je na českém asfaltovém cedníku na 17“ kolech slušný, ale pokud zvolíte menší šestnáctipalcové disky, cestování je o něco příjemnější a navíc se nemusíte tolik obávat obrubníků. Za zmínku stojí také rozumné množství aerodynamického hluku v dálničních rychlostech. Pochvalu si zaslouží účinné full LED světlomety s obstojně fungujícím přepínáním dálkových, které je i s mlhovkami součástí příplatkového paketu Lighting za 8000 Kč.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Hybrid je skvělý, ale zatím drahý

S hybridem je tedy Clio i v této předfaceliftové podobě úsporné, kultivované a snadno ovladatelné auto. Jeho vnitřek se až na nastavení hlasitosti skrze obrazovku obsluhuje snadno, specifické typy postav ale budou mít problém s pravým kolenem kvůli ostrůvku s voličem automatu. S lepší verzi infotainmentu a digitálním přístrojovým štítem působí velmi moderně, potěšující je, že za ně neutratíte balík peněz.

Ale když už jsme načali finance – základní a jediná cena hybridního Clia je 593.000 Kč a i když má velmi pěknou výbavu po stránce estetiky i funkcí, jde o poměrně kulatou sumu. Ne-hybridní verze TCe 140 stojí ve verzi Techno 488.000 Kč, sice bude mít o něco větší spotřebu, ale možná začnete přemýšlet, zda těch více než sto tisíc raději nevrazit do paliva nebo extra výbavy.

A pro srovnání, taková hybridní Toyota Yaris je k mání od 505.000 Kč, i když v holé verzi Active, za 590 tisíc korun je dostupná v dobře vybaveném provedení Executive. Z finančního hlediska tedy hlavně v konkurenci výhradně spalovacího Clia zatím hybrid moc smyslu nedává, na druhou stranu má jako jediný v nabídce automatickou převodovku a více než dostatečně uspokojí milovníky plynulé a tiché jízdy.

Renault Clio: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 383.000 Kč (TCe 90/ 67 kW Equilibre)
Cena s testovaným motorem a výbavou 593.000 Kč (E-Tech/ 105 kW Techno)
Cena testovaného vozidla         659.000 Kč (E-Tech/ 105 kW Techno)

Technické údaje: Renault Clio

Rok • stupeň výbavy
2023 • Techno
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Nejvyšší výkon
105 kW (145 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
148 Nm při 3 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,3 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení
automatická
Zákl. objem zavazadlového prostoru
299 l
Hmotnost: provozní • celková
1 313 kg • 1 758 kg
Prům. spotřeba: komb.
4,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 583 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 050 × 1 798 × 1 440 mm

Základní výbava: 16" disky kol z lehkých slitin, asistent rozjezdu do kopce, systém isofix – příprava pro upevnění dětské sedačky na zadních bočních sedadlech a na sedadle spolujezdce, tempomat s omezovačem rychlosti, systém rozpoznávání dopravních značek s upozorněním na překročení povolené rychlosti, active emergency braking system s detekcí chodců a cyklistů, safe distance warning systém, automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, hands-free karta Renault pro bezklíčkové odemykání a startování, výškově a podélně nastavitelný volant, volant potažený umělou kůží, elektrické ovládání oken s impulzním ovládáním, přední sedadla manuálně nastavitelná ve 4 směrech, zadní sedadla s děleným opěradlem v poměru 2/3:1/3 se 3 výškově nastavitelnými hlavovými opěrkami, osvětlení pro druhou řadu sedadel, přední loketní opěrka s úložným prostorem, systém Multi-sense (3 režimy nastavení celého vozu) s ambientním osvětlením interiéru, zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, palubní počítač, sada na opravu pneumatik, Full LED světlomety LED Pure Vision se světelným podpisem ve tvaru písmene C, LED zadní světlomety s 3D efektem a světelným podpisem, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a manuálně sklopná, tónovaná skla, zatmavená zadní skla, dešťový a světelný senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, přístrojový štít se 7" barevným multifunkčním displejem, multimediální a navigační systém Easy Link se 7" displejem (navigační systém s dynamickým plánováním trasy dle aktuální dopravní situace, vyhledávání bodů zájmu přes Google Places, hudební systém Arkamys, 6 reproduktorů, Bluetooth s funkcí audiostreamingu, USB vstup, podporuje Apple CarPlay/Android Auto, ovládání rádia pod volantem, online služby), kombinace látkového čalounění s umělou kůží

Příplatková výbava: 17" kola z lehkých slitin (10.000 Kč), zadní a přední parkovací senzory + zadní parkovací kamera (5.000 Kč), Pack lighting (přední mlhové světlomety, přepínání dálkových světel; 8.000 Kč), Pack full screen (multimediální a navigační systém Easy Link 9,3", přístrojový štít 10"; 16.000 Kč), Pack winter (vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, kůží potažený volant; 10.000 Kč), speciální metalický lak oranžová Valencia (17.000 Kč)

Doporučujeme

Články odjinud