TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

Radosti
Špičková kvalita interiéru
Dobře odhlučněný motor
Sympaticky nízká spotřeba
Poměr stability a komfortu u podvozku
Vyladění infotainmentu
Starosti
Pořád stísněná zadní část kabiny
Chybející stavitelné bederní opěrky
Nešikovné otevírání kufru
Vysoká nakládací hrana
Pouze pětistupňový manuál
8  /10
 

Minulé Clio nemám rád. Ani trochu. Já vím, že vám můžou být osobní antipatie nějakého neznámého pseudoliteráta z Autorevue ukradené, a pokud nekriticky fandíte Renaultu, nedivil bych se, kdyby vám na oplátku ukápla jedovatá slina. Jenže k tomuto vozu jsem si opravdu nedokázal najít cestu.

Renault zveřejnil podrobnosti o hybridním Cliu a Capturu. Na trh je uvede už brzy

Renault zveřejnil podrobnosti o hybridním Cliu a Capturu. Na trh je uvede už brzy

Tedy, abyste mě nechápali špatně. Savo jsem si v přítomnosti čtyřkového Clia do očí kapat nemusel. Nevypadalo špatně před osmi lety a jeho vzhled neuráží ani dnes. Měl jsem ale ten pech, že jsem si koncem roku 2012 při své premiérové jízdě vyjel s verzí osazenou přeplňovanou devítistovkou.

Musím přiznat, že jsem tehdy neměl žádná očekávání. V podstatě jsem netušil, do čeho jdu. O to více mě pak ten podivný mix lesklých plastů, přeposilovaného řízení, vcelku pohodlného podvozku a pozoruhodně nepřesvědčivého motoru dokázal odzbrojujícím způsobem konsternovat. Ten podměrečný tříválec byl jedním slovem zoufalý a svou nekultivovaností, vibracemi, a především binárními projevy (apatii střídaly extáze a nic mezi tím) devalvoval celé auto.

Jak by vypadal nový Renault Clio Grandtour? Možná takhle, stejně ale máte smůlu

Jak by vypadal nový Renault Clio Grandtour? Možná takhle, stejně ale máte smůlu

Tím neříkám, že jiné motorizace nebyly lepší. Ostatně modernizovanou variantu R.S. jsem svého času ne náhodou nazval „povedeným pokusem o reparát“ a na těchto slovech bych nic neměnil ani dnes. V tomto bodu ale má náklonnost k malému francouzskému hatchbacku končila.

Omluvte mě za tu možná zbytečně dlouhou vzpomínkovou vsuvku, chtěl jsem tím ale naznačit, že jsem měl při prvních fotkách nové páté generace Clia velmi smíšené pocity. Vždyť od pohledu vypadala jako původní auto po větším faceliftu a… Víte co, pojďme na to popořádku.

Podobnost není náhodná

Pokud čtete mé tlachání pravidelně, možná víte, že jsem svým smýšlením tak trochu zkostnatěná konzerva. To neznamená, že mám v dílně na plakátech koňské povozy, parní stroje a Berthu Benz. Chci tím jen říct, že mám daleko raději, když se věci vyvíjejí postupně, s rozumem, tak aby fungovaly, a ne že je uděláme nově protože proto či z donucení, a pak se to za chodu nějak doladí.

Nejlevnější Renault Clio nemá odpověď na trend dnešní doby. Poradil si po svém

Nejlevnější Renault Clio nemá odpověď na trend dnešní doby. Poradil si po svém

Netvrdím ani, že to platí paušálně ve všem. I dobře připravená revoluce určitě může mít své kouzlo. Pokud ale zůstaneme u designu, mnohem více je mi u zavedených značek sympatická stylistická kontinuita, inspirace tím, co se osvědčilo a líbilo než snaha za každou cenu ohromit tlustou čárou za svou minulostí. A můžu s potěšením konstatovat, že nové Clio svůj vzhled na extrémech nestaví.

Malý Renault kopíruje svým profilem, proporcemi i některými detaily svého předchůdce dokonce do té míry, že byste byli dost možná ochotni uvěřit, že máte před sebou ten samý vůz po důkladnější modernizaci. Skutečně i některé facelifty toho po vizuální stránce přinesly více. A mě se na tom líbí právě ten paradox, že v případě francouzského kompaktu je všechno jinak.

Nový Renault Clio už je i na LPG. Projděte si technická data, měla by vás zajímat

Nový Renault Clio už je i na LPG. Projděte si technická data, měla by vás zajímat

Nové Clio stojí na zbrusu novém provedení modulární platformy CMF s přídomkem B, o kterém si aktuální sesterská Micra může nechat jen zdát. Nebudu vás obtěžovat konkrétními čísly, ale oproti základům předchozího Renaultu je tohle šasi podle výrobce pevnější, odolnější vůči kroucení, a navíc i lehčí. Provozní hmotnost se kvůli rozsáhlejší standardní výbavě ve výsledku nezměnila, pokrok v konstrukci je nicméně zřejmý.

Možná ještě více překvapivé je, že se Clio mezigeneračně zmenšilo. Tedy nijak zásadně, ale o pár milimetrů je kratší délka i rozvor. Renault tvrdí, že to na funkčnost nemělo vliv. Naopak pro interiér i zavazadelník uvádí ještě lepší parametry, než tomu bylo dosud. Jestli tomu tak skutečně je, se ale podíváme až za chvíli. Ještě bych měl totiž jednu drobnost k tomu povědomému zevnějšku.

Renault Clio Grandtour R.S. existuje a je na prodej! Takto ostrý unikát vznikal

Renault Clio Grandtour R.S. existuje a je na prodej! Takto ostrý unikát vznikal

Když jsem o pár řádků výš načal designový upgrade, s výjimkou předních standardně diodových „meganovských“ světel byly další úpravy dávkované pipetou. Musíte se pořádně podívat anebo postavit obě auta vedle sebe, abyste objevili kouzlo ukryté v detailech.

Francouzi při návrhu minulého Clia z jakéhosi nejasného důvodu naroubovali pod přední i zadní světla plastové „váčky“ a ze všech stran na auto narvali další haldu černých lesklých výlisků. Specialitou pak byly dva miniaturní hrby na konci střechy, což nebyla nenápadná pocta zaměstnanci u Matky Boží, ale prostý rozpor mezi místem nutným pro panty víka kufru a svažující se linií karoserie.

Nový Renault Clio má české ceny a výbavy. Konkurenti by se měli zamyslet

Nový Renault Clio má české ceny a výbavy. Konkurenti by se měli zamyslet

Nové Clio se zbavilo všech uvedených malých bizarností a podle mě mu to jde docela k pleti. Nechápu akorát, že se při tom tvůrci dopustili dalšího, ještě hloupějšího přešlapu. Patrně kvůli zachování jednolitosti pátých dveří a parkovací kameře integrované do loga přemístili tlačítko otevírání zavazadelníku do nárazníku mezi žárovičky osvětlení espézetky. Nejenže je teď neprakticky nízko ale navíc v místě, kde bude záď kvůli víření vzduchu věčně špinavá. Pochopení pro trochu té francouzské extravagance bych i měl, vážně ale nešlo dát tlačítko otevírání kufru na klíček nebo mu najít vhodné místo alespoň na palubní desce? No, asi nešlo.

Velká francouzská revoluce

Zatímco u exteriéru našlapovalo stylistické oddělení po špičkách, aby nedej bože nenakrklo většinové přání zákazníků zachovat co možná nejvěrnější status quo, uvnitř padla Bastila. A je toho tolik, že vlastně nevím, kde začít. Možná u chyb, kterých se Renault nedokázal zcela vyvarovat, ale je jich ve srovnání s pozitivy tak málo, že bude snadnější prosvištět si je hned v úvodu této kapitoly.

Ženeva 2019 živě: Dojmy z Renaultu Clio. Může být luxusní i sportovní

Ženeva 2019 živě: Dojmy z Renaultu Clio. Může být luxusní i sportovní

Tím prvním, spíše subjektivním problémem je široký vyvýšený středový tunel, který může jistým typům postav překážet v pohodlném „odložení“ pravé nohy na delších cestách, zajisté ale nemusí vadit všem, a to ani vyšším řidičům. Drobný ergonomický fail částečně kompenzuje přizvednutá pozice řadicí páky, která je díky tomu blíž u volantu, a tudíž nemusíte tolik přehmatávat.

Poněkud hůře se hledají slova omlouvající nepřítomnost stavitelné bederní opěrky, kterou mohlo mít alespoň sedadlo řidiče. Každopádně z nepochopitelných důvodů nemá, i kdybyste si chtěli nakrásně připlatit. Úsporná opatření vs. potenciálně bolavá záda – 1:0. Omezený rozpočet pak zvítězil také v zadní části kabiny, kde chybí jakékoli stropní osvětlení.

Řídili jsme nový Renault Clio: Francouzi se poučili. Jdou do boje s nejlepšími!

Řídili jsme nový Renault Clio: Francouzi se poučili. Jdou do boje s nejlepšími!

Abychom měli výčet špatných zpráv kompletní, nutno zmínit, že ani po zvětšení interiéru v podélném směru není vzadu o moc více místa. A přestože se povedlo slušně zvětšit objem zavazadlového prostoru, připravte se na poměrně vysokou nakládací hranu, i když to je mnohem přijatelnější oběť vyvážená vyšší torzní tuhostí karoserie a nepochybně i zvýšenou pasivní bezpečností.

A pak je tu ten převládající pocit. Velmi příjemný pocit, musím podotknout, který v této třídě není zdaleka samozřejmý. Navozují ho hezky zpracované měkčené materiály s příjemnou povrchovou úpravou, především ale ohromující první dojem špičkové robustnosti a trvanlivosti podpořený naprostou absencí skřípání, povrzávání či jiných pazvuků i s přihlédnutím k náročnému povrchu silnice. Což je poněkud záludná oblast, ve které se mi povedlo nachytat na švestkách i značky honosící se přídomkem prémiové.

Minitest Renault Clio R.S. 18: Povedený pokus o reparát

Minitest Renault Clio R.S. 18: Povedený pokus o reparát

Malý Renault přitom působí hodnotně ve všech směrech. Nové multimediální rozhraní nabízí mnohem lepší a přehlednější grafiku, displej reaguje rychleji, citlivěji, bez zasekávání, navigace umí s připojením na internet promítnout na obrazovce třeba ceny pohonných hmot na okolních čerpacích stanicích, a přestože systém trochu postrádá hardwarové ovládání hlasitosti, z větší části jej nahrazuje nový, na známém místě pod volantem uchycený ovladač audia.

Pokud vám ani tohle nestačí, Clio může přidat vyhřívaný výtečně tvarovaný volant s obyčejným kulatým věncem, odkládací prostory, které myslí na víc než jeden kelímek s espressem, indukční dobíjení mobilu s možností spárovat ho s vozem přes Auto Android nebo Apple CarPlay, mile hrající Bose, ambientní světýlka či panoramatický kamerový systém snímající prostor kolem celého automobilu. Nakonec i ty základní sedačky mají nadprůměrně dobré bočnice a nebýt těch nebohých opěrek, vlastně bych jim neměl co vytknout.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Dnes je díky spojení s Nissanem třetí největší autoskupinou na světě.

Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

včera | Vladimír Kadera | 6 příspěvků
Minitest Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV Executive: Nákupní vozík v montérkách

Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV

Moderní interpretace nákupního vozíku je dostupná ve dvou různých variantách. Po základní se nyní podíváme na tu, která míří více na lifestyle.

18.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků
Za volantem hybridního Renaultu Clio E-Tech: Sesadí Toyotu z trůnu? Šanci má!

Renault Clio 1.6 SCe E-Tech

Minulý týden jsme se poprvé projeli s novými elektrifikovanými Renaulty. Po plug-in hybridním crossoveru Captur přišla řada na full-hybridní Clio E-Tech, kterému se toho dá vytknout jen málo.

15.  10.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků