Test Renault Clio 0,9 l TCe Dynamique: hravý, odvážný, tříválcový

Kompaktní Renault Clio přichází ve své čtvrté generaci. A čím hodlá v mimořádně exponovaném segmentu B vyniknout?
Seznam kapitol
  1. Čtvrté pokračování, Větší a stále bezpečné, Široká možnost přizpůsobení
  2. Zkoušený vůz, Nepřehlédnutelný, Na palubě
  3. Kufr splní, ale neoslní, Za volantem
  4. Tříválec svůj stín nepřekročí, Na silnici
  5. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie (102x foto)

Čtvrté pokračování

Model Clio je pro Renault jedním z nejúspěšnějších modelů v jeho novodobé historii. Vůbec poprvé se objevil v roce 1990 a o rok později se dočkal titulu Auto roku (COTY). V období mezi ukončením výroby modelu Renault 5 a náběhu produkce Twinga hrál roli základního modelu značky a v letech 1991 až 1996 to byl v západní Evropě vůbec nejprodávanější automobil francouzské výroby.

Renault Clio počtvrté: elegantně, stylově, hospodárně

Renault Clio počtvrté: elegantně, stylově, hospodárně

S premiérou druhé generace Clia v roce 1997 k tří a pětidveřovým hatchbackům přibyl také sedan Renault Thalia. Renault Clio třetí a zatím nejméně úspěšné generace přišel na scénu v roce 2005 a přidal také praktičtější variantu kombi Grandtour. Za uplynulých dvacet let vzniklo v továrnách Renaultu po celém světě bezmála 12 milionů vozů řady Clio a nyní přišla řada na změnu. Nové Clio slavilo svoji oficiální premiéru na loňském podzimním autosalonu v Paříži.

Test Renault Clio 1,2: levný, ale nespolehlivý

Test Renault Clio 1,2: levný, ale nespolehlivý

Čtvrtá generace by z evropského koláče prodejů vozů nižší třídy chtěla ukousnout výrazně větší sousto než generace třetí. Té se zrodilo jen něco přes 2 mil. kusů, přičemž v první i druhé generaci to bylo více než dvakrát tolik. Oproti svému předchůdci nové Clio IV mírně povyrostlo a dodávat se bude výhradně v pětidveřovém provedení. S ohledem na předpokládané snížení spotřeby klesl objem palivové nádrže o 10 l na výsledných 45 l (hlavně ale kvůli úspoře místa a hmotnosti).

Větší a stále bezpečné

Rozvor náprav narostl na 2 589 mm (+ 14 mm), délka překročila hranici 4 metrů na 4 062 mm (+ 76 mm) a výška karoserie klesla o 45 mm na 1 448 mm. Vnitřní rozměry zůstaly prakticky na stejné úrovni jako u třetí generace, nic zásadního se nezměnilo ani na podvozku. Clio IV je prvním automobilem značky, v němž se uplatňuje nový zážehový tříválec s objemem 0,9 l a přeplňováním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault Clio IV je oproti třetí generaci ve všech ohledech větší, ale nižší

Ačkoli nové Clio nabízí pouze čtveřici airbagů, v nárazových testech EuroNCAP uspělo na výbornou a získalo plný počet pěti hvězdiček, což je ostatně pro vozy Renault běžné již takřka deset let. I když ve voze nenajdeme záclonové hlavové airbagy, Clio IV vysloveně excelovalo třeba v ochraně posádky při bočním nárazu, za níž si vysloužilo osm bodů z osmi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Stylisté Renaultu se evidentně žádnými konvencemi svazovat nenechali

Renault si od nového Clia slibuje opravdu hodně. Do segmentu B v Evropě totiž v rámci úspor stále častěji scházejí dosavadní uživatelé vozů nižší střední třídy (segment C) a Renault jim chce v Cliu IV nabídnout veškerý komfort, na který byli dosud zvyklí. Čím nové Clio opravdu vyniká, to je odvážný design a nepřeberná nabídka kombinací.

Široká možnost přizpůsobení

K dispozici jsou dva zážehové a dva vznětové motory. Základem nabídky jsou konvenční čtyřválce 1,2i/54 kW a 1,5 dCi/55 kW, pro náročnější zákazníky jsou připraveny moderní přeplňované jednotky Energy 0,9 TCe/66 kW a Energy 1,5 dCi/66 kW. Všechny motory zatím plní jen emisní normu Euro 5 a k mání jsou výhradně v kombinaci s pětistupňovými, manuálně řazenými převodovkami.

Standardní výbava je na danou kategorii opravdu zajímavá. Na výběr je z výbavových stupňů Authentique, Expression a Dynamique, přičemž již ten první zahrnuje například stabilizaci s asistentem pro rozjezdy do kopce, palubní počítač, tempomat nebo elektrické ovládání předních oken a zrcátek. Expression přidává třeba klimatizaci, výškově stavitelné sedadlo řidiče či mlutimediální systém Media Nav s navigací, Bluetooth a zdířkami USB a AUX.

Špičkové provedení Dynamique vyniká třeba litými koly, koženým volantem, bezkontaktním zamykáním, mlhovkami či lepší navigací. Co je však u nového Clia IV vůbec nejzajímavější: po vzoru citelně dražších stylovek typu Mini nebo Fiat 500 je lze v široké škále možností přizpůsobovat po designérské a barevné stránce požadavkům každého řidiče, což je nejlépe patrné z ceníku nebo katalogu, jejichž odkazy najdete výše.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Čtvrté pokračování, Větší a stále bezpečné, Široká možnost přizpůsobení
  2. Zkoušený vůz, Nepřehlédnutelný, Na palubě
  3. Kufr splní, ale neoslní, Za volantem
  4. Tříválec svůj stín nepřekročí, Na silnici
  5. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie (102x foto)
Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků