TEST Renault Captur TCe 155 EDC Intens: Je fajn mít se na co těšit!

Pokud rádi srovnáváte, zvažujete, kalkulujete a prožíváte noci s hlavou plnou myšlenek, zkuste si dnes vybrat městský crossover. Jsou jich mraky! Tak proč chtít zrovna nový Renault Captur s nejsilnějším motorem?
Radosti
Nepřehlédnutelný design
Pohodlný podvozek
Snadné ovládání
Nizká spotřeba
Starosti
Cukání automatické převodovky
Přední a zadní sloupky omezují výhled do stran
Testovaný motor nelze objednat s manuální převodovkou
8  /10

Francouzské automobilky šly v posledních letech strašně nahoru a nebojím se tvrdit, že jsou to právě ony, kdo udává trendy na evropském trhu. Považte – vozy Renault Captur a Peugeot 2008 tady byly už v roce 2013, tedy v době, kdy lidstvo na označení „městský crossover“ teprve zvykalo. Tenkrát to schytávaly to za to, že nemají pohon všech kol, to je ale úděl průkopníků. Byť je pravda, že Nissan Juke, který se u nás prodával ještě dříve, pohon všech kol nabídnul a k tomu i silný zážehový motor.

Dnes je situace jiná a do městských crossoverů se zbláznily snad všechny významné automobilky. Jenže zatímco třeba Volkswagen T-Cross je na českém trhu rok a Škoda Kamiq teprve od září, značky Renault a Peugeot už stihly své stěžejní modely Captur a 2008 totálně omladit. Na českém trhu jde o velké rivaly a kupříkladu v loňském roce tyto vozy dohromady tvořily více než 30 procent registrací ve svém segmentu (údaje Svazu dovozců automobilů).

Nový Renault Captur oficiálně: Prostornější, modernější a rovněž jako plug-in hybrid

Nový Renault Captur oficiálně: Prostornější, modernější a rovněž jako plug-in hybrid

Nový Peugeot 2008 jsme už jednou prověřili a ještě s ním nekončíme, nyní však dáme prostor Renaultu Captur druhé generace, který do testu dorazil ve vrcholné specifikaci TCe 155 EDC. Pod kapotou má čtyřválec 1.3 TCe o výkonu 113 kW, který je kombinovaný výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pořídíte jej pouze v nejvyšší linii Intens. Jde o vůz za nejméně 547.500 Kč, což je pro srovnání o necelých 40.000 Kč více, než kolik teď dáte za nejlevnější Škodu Kamiq 1.5 TSI/110 kW DSG (Ambition). Jenže captur má ve skutečnosti dvě role.

Francouzi design prostě umějí

Na tohle auto jsem se hodně těšil. Styl nových vozů Renault se mi libí a stejně tak i jejich technika. Už minulý captur jsem měl rád, ale je pravda, že uvnitř to stran materiálů nebyla zrovna hitparáda. Nová generace stojí na platformě CMF-B, kterou využívá i clio a nový Nissan Juke a vedle toho, že musí umět zatopit konkurentům v segmentu SUV-B, musí částečně plnit funkci MPV. Nový captur totiž v porovnání s předchůdcem tak výrazně narostl, že se Renault rozhodl ukončit prodej „krátkého“ MPV Scénic a mezeru v nabídce vyplnit právě capturem.

Pojďme si to podpořit čísly. Nový Renault Captur na délku měří 4227 mm, je 1797 mm široký a 1576 mm vysoký. V porovnání s předchůdcem je tedy o 105 mm delší, 19 mm širší a 10 mm vyšší. Není divu, že naživo působí fakt obrovsky, byť je pravdou, že třeba na Fiat 500X do délky i výšky ztrácí necelé dva centimetry. Důležitý je i rozvor náprav 2639 mm. To „krátký“ scénic je na tom lépe. Je 4407 mm dlouhý, 1866 mm široký, 1645 mm vysoký a rozvor jeho náprav činí 2734 mm. Je evidentní, že ho captur v jeho roli plně nenahradí, v nabídce však i nadále zůstává i „velký“ scénic, který rozhodně neřekl poslední slovo.

Nový Renault Captur dorazil do Česka. Takhle má vypadat městský crossover!

Nový Renault Captur dorazil do Česka. Takhle má vypadat městský crossover!

Renault si s tvary karoserie pohrál, a přestože nová generace capturu navazuje na styl předchůdce, nyní je to o dost hezčí a nápaditější auto. Světlomety jsou již ve standardu plně diodové (bez automatického nastavení sklonu) a dostaly pro nové renaulty typické „hokejky“ s páskem denního svícení, masku chladiče zdobí chromované prvky a boční průduchy v nárazníku nejsou jen atrapou, ale plně funkčním aerodynamickém prvkem.

Výrazně tvarovaná kapota a hluboké linky na bocích utvářejí dojem robustnosti a příplatková 18palcová kola s 55procentními pneumatikami crossoveru pasují jako ulitá. Dokonce i nejlevnější captur vyjíždí na ocelových sedmnáctkách, díky velkoplošným krytům Flexwheel byste ale nejen na první pohled tipovali, že jde o „liťáky“. Největší peckou jsou však ostře řezané zadní partie a plovoucí C sloupky karoserie. Captur už nepůsobí „prdelatě“ a má krásný světelný podpis.

Renault Captur pro šetřílky dorazil do Česka. Prvotní investice vás nezruinuje

Renault Captur pro šetřílky dorazil do Česka. Prvotní investice vás nezruinuje

Design připomínající dnes tolik oblíbené SUV-kupé však má svá negativa. Výhled šikmo vzad není ideální i navzdory malým trojúhelníkovým okénkům ukrytým v posledním sloupku karoserie. I zadní okno, které částečně překrývá trojice hlavových opěrek druhé řady sedadel, je malé a umístěné vysoko. Při letmém mrknutí do vnitřního zpětného zrcátka na křižovatce klidně můžete přehlédnout nízký sporťák, který se vám nalepil na nárazník.

Vzrušení neopadá ani uvnitř

Velkou pochvalu si nový Renault Captur zasluhuje za interiér. V porovnání s minulou generací, která byla často (a právem) kritizována za nevzhledné plasty, ušel captur neskutečně dlouhou cestu a na poměry některých konkurenčních modelů je jeho kokpit skoro až luxusní. Základní koncept vychází z nového clia, což znamená na výšku umístěný středový displej, v našem případě větší s úhlopříčkou 9,3 palce, za příplatek můžete mít i 10“ digitální přístrojový štít, vyšší výbava Intens má v základu i čalounění s koženkou a barevný potah palubní desky a středového tunelu vypadá mimořádně atraktivně.

Renault zveřejnil podrobnosti o hybridním Cliu a Capturu. Na trh je uvede už brzy

Renault zveřejnil podrobnosti o hybridním Cliu a Capturu. Na trh je uvede už brzy

Něco takového nabízí i nový Nissan Juke a srovnáte-li úroveň a provedení přístrojovky například s Volkswagenem T-Cross, je to sto a jeden. Materiály jsou kvalitnější, celek je veselejší, hravější a může být zajímavější i z hlediska řešení prostoru. Zvolíte-li verzi s automatickou převodovkou, můžete mít za příplatek 5000 Kč plovoucí středovou konzolu s odkládacím prostorem pro mobilní telefon a malinkým by-wire voličem, který vždy zůstává ve středové poloze. A k tomu bych už pár poznámek měl.

Renault mu říká E-Shifter a vypadá fakt dobře, jen počítejte s tím, že mu chybí manuální či sportovní režim pro přímé řazení a manuální změnu kvaltů tak provádíte pouze páčkami pod volantem, což překvapivě není nejrychlejší. Pokud navíc volič třeba při parkování nedomáčknete až úplně do dorazu, může se vám snadno stát, že navzdory vašemu přesvědčení o zařazené zpátečce zůstane převodovka stále v režimu D. Co může následovat, si sami odvodíte. Je to samozřejmě o zvyku, by-wire volič automatu už ale dneska nabízí kdekdo a nevzpomínám si, že by mi kdy auto při „couvání“ cuklo dopředu. S tím cuknutím navíc moc nepřehání, ale o tom až později.

Místa je dost, ale na MPV to nestačí

Na rozdíl od takového Peugeotu 2008, za jehož volantem si připadáte jako v klasickém hatchbacku, ale při vystupování vám pomůže zvýšená světlá výška (sedíte nízko nad podlahou, ale výše na dozovkou), si Renault Captur zachoval vyšší ukotvení sedadel vůči podlaze. Správnou pozici k řízení si najdete rychle, pohodlná a bohatě dimenzovaná přední sedadla si nezaslouží snad jedinou výtku a kolena řidiče nic neomezuje.

Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Přestože vůz mezigeneračně narostl i do výšky, pořád není nafukovací a se svými 190 cm výšky už mám kvůli více skloněným předním sloupkům trochu problém s výhledem šikmo vpřed a při vystupování jsem se nejednou třísknul do hlavy. Pozor na hlavu si dejte i vzadu, kde jste prakticky schovaní za sloupkem C karoserie, nastupování a vystupování ale naštěstí usnadňuje velký úhel otevírání dveří a bohatý nástupní prostor.

V době, kdy se z autu čím dál více stávají spíše tablety na kolech, je přístup renaultu k ergonomii interiéru doslova osvobozující. Nalevo od volantu najdete „klávesy“ pro rychlé a snadné nastavení intenzity osvětlení přístrojů, zapnutí a vypnutí vyhřívání volantu a asistenta pro vedení v pruhu (po restartu motoru se znova nezapíná), pod středovou obrazovkou jsou přehledně rozmístěná tlačítka pro ovládání systému stop/start či nastavení jízdních režimů a tak dále. Panel klimatizace tvoří velké otočné ovladače, které rychle najdete i po hmatu. Zkrátka a dobře, i když nemáte vozy Renault pod kůží, tady se budete hned cítit jako doma. Škodovko a Peugeote, takhle se to dělá!

Renault Zoe si v ČR konkurenci namazal na chleba. Tím ale elektrifikace nekončí

Renault Zoe si v ČR konkurenci namazal na chleba. Tím ale elektrifikace nekončí

S nárůstem vnějších rozměrů jde ruku v ruce i zvětšení zavazadelníku. Ten má nyní objem 404 až 536 litrů (dříve 377 až 455 l) podle toho, v jaké poloze se nachází posuvná zadní lavice, polohovatelná podlážka tvoří dvojitou podlahu a vyrovnává schod vzniklý po sklopení zadních opěradel (maximální objem kufru výrobce neudává) nebo ji lze nechat ve spodní poloze. Elektricky ovládané víko kufru jako u kamiqu nedostanete ani za příplatek, ten ale zase nemá posuvnou zadní lavici, se kterou si díky bytelnému táhlu poradíte i přímo z kufru. Pravda, ten kus železa omezuje využitelnost ložné plochy, ovšem pouze je-li podlážka ve spodní poloze. Přesvědčit se o tom můžete v galerii.

Speciál: Volkswagen T-Cross

T-Cross je městský crossover (tzv. B-SUV) automobilky Volkswagen. Vůz byl oficiálně představen na podzim roku 2018 v Amsterdamu. Stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Základem je tříválec 1.0 TSI (70 kW), vrcholná verze má čtyřválec 1.5 TSI (110 kW).

TEST 1.0 TSI DSG • Cena, výbava, motory • Nejlevnější verzeSrovnání s konkurencí

Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

včera | Jan Mička | 12 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 52 příspěvků