Kvalitní vnitřek s moderním infotainmentem
Posuvná zadní lavice
Jízdní komfort i na 20" kolech
Účinné adaptivní LED světlomety
Vyšší spotřeba
Aerodynamický hluk už okolo 100 km/h
8 /10
S módou SUV začal Renault sice včas, ale poněkud rozpačitě. Jeho první vlaštovkou byl Koleos, který startoval v podobné chvíli, jako například Ford Kuga nebo Volkswagen Tiguan, ale prodeje první generace v Evropě nebyly přesvědčivé a i dobové recenze tvrdily, že snaha umět jezdit i v terénu (sdílel technický základ s Nissanem X-Trail) mainstreamového zákazníka úplně neoslovila.
„Znovu a lépe“ to Francouzi rozjeli v polovině minulé dekády, kdy na trh uvedli nejprve Kadjar a v těsném závěsu druhou generaci Koleosu. Ukázalo se, že menší z těchto SUV má tu správnou kombinaci velikosti i nabídky motorů a u naftových provedení uměl nabídnout i čtyřkolku.
Minulost je nyní zapomenuta, tato novinka se nejen z hlediska označení odstřihla od dřívější doby. Slovo „australis“ mimochodem znamená jižní, hlubší význam v něm asi nehledejme – alespoň se dobře vyslovuje.
Zvenčí evoluce, uvnitř digitální skok
S rozvorem 2667 mm a délkou 4510 vstupuje do velmi nabitého segmentu, který je na evropském trhu tahounem pro nejednoho výrobce. Velikost se skutečně jeví jako optimum pro místní provoz a i z hlediska užitečnosti. Design ctí nejnovější přístup Renaultu, který jsme si již mohli prohlédnout u elektrického Meganu a dá se říci, že přední světlomety ve tvaru písmene C společně se zdůrazněnými blatníky a dělenými zadními světly těmto proporcím sluší.
Ve spodní části karoserie a okolo kol máme tmavé oplastování, ovšem vždy v lesklém provedení, takže je jasné, že s jízdou mezi křovisky a v terénu se zde nepočítá, i když světlá výška je solidních 18 centimetrů. Můžete si připlatit za provedení s jinak barevnou střechou, vedle základního provedení Techno mají Australy i fešný přední "F1" nárazník s motivem šípu.
Vnitřek bude pro uživatele starších Renaultů pěkný šok. Do relativně nedávné doby jsme byli zvyklí vídat v autech francouzské značky prvky vnitřního vybavení a ovládání, které s trochou nadsázky mohly v jistých případech pamatovat trojkovou Lagunu a i u dražších modelů značky jste mohli povytáhnout obočí nad díly shodnými s Dacií. Zde je vše jinak a prakticky bez kontinuity vůči starším modelům a vlastně stejně, jako u elektrického Meganu.
Skočte za volant do hezky širokého sedáku a před sebou spatříte digitální přístrojový štít s jemným rozlišením a opravdu povedenou minimalistickou grafikou – řidiče nezatěžuje zbytečnostmi nebo vizuálními kejklemi a umí zobrazit i mapu s navigací. Stejně hodnotně působí i obří a na výšku orientovaný displej uprostřed s úhlopříčkou 12 palců. Využívá služby Google, takže pokud jste zvyklí na tyto mapy a obecně uživatelské prostředí, budete zde hned jako doma.
Jednotlivé sekce typu navigace, audia, telefonu, aplikací a nastavení vozu najdete pod ikonami v horní části obrazovky, rychlý přístup k vybraným funkcím v základním zobrazení obsadily spodní část displeje. Hlasitost volíte dotykovými ploškami napravo od obrazovky, s trochou cviku se na jejich obsluhu nemusíte moc soustředit. Nastavení klimatizace pak probíhá skrze páčky pod obrazovkou – třikrát hurá! Zcela pohodové je také ovládání na volantu, na pravém ramenu komandujete tempomat, napravo telefon a přístrojový štít.
Podle fotek jste si mohli všimnout, že za volantem na pravé straně je poněkud živo – máme zde výstupek s ovládáním rádia, nad ním páčku stěračů a ještě výše volič automatu. Tři věci nad sebou… Dá se na ně zvyknout, ale i tak občas ve spěchu místo zpátečky spustíte stírání. Faktem ale je, že posun voliče na toto místo hezky uvolnil prostor na středovém tunelu, kde najdete objemnou odkládací polici i s držáky nápojů pod posuvnou opěrkou zápěstí a rovněž slušně dimenzovanou odkládací schránku pod loketní opěrkou. V každé výbavě máte vpředu dvě USB zdířky a vzadu také.
Posádka v druhé řadě má k dispozici solidní množství místa pro kolena a strop je pro průměrně vysoké jedince také v dobré výšce. Máme zde ale jedno kouzlo, které činí z Australu mimořádně užitečné vozidlo – posuvná sedadla. Ta si můžete nastavit v rozsahu šestnácti centimetrů ve dvou částech, dělených v poměru 1/3 ku 2/3. Opěradla se pak dají polohovat ve třech stupních.
Ze standardního objemu kufru 487 litrů tak můžete vykouzlit až 575 litrů (dle VDA), což se mimořádně hodí. A aby těch dobrých zpráv nebylo málo, tuto praktickou vychytávku mají všechny verze Australu v základní výbavě kromě specifikace Techno Esprit Alpine, u níž ale (automaticky) připlácíte mrzkých 10.000 Kč. Zavazadelník má slušný půdorys, mezi podběhy naměříte 105 centimetrů po sklopení zadních opěradel můžete naložit předmět dlouhý lehce přes 1,7 metru. Nakládací hrana leží ve výšce 78 centimetrů.
Pokračování 2 / 3
Vždy hybridní, přesto si rád přihne
Na český trh vstupuje Austral s dvěma verzemi pohonu. Obě jsou mild-hybridní s 12V systémem, řešeným přes startér-generátor, a využívají přímovstřikový čtyřválcový benzinový motor H5Ht s objemem 1,3 litru. Provedení s výkonem 103 kW (140 k) a točivým momentem 260 Nm má šestistupňovou manuální převodovku, dostupné je pouze v základní výbavě Techno. Lepší specifikace Techno Esprit Alpine, Iconic a Iconic Esprit Alpine žene vpřed 116 kW (158 k) a 270 Nm přes automat typu CVT.
Tabulkové zrychlení na 100 km/h za 9,7 sekundy nezní příliš akčně, ale pro bezpečné předjíždění a po stránce pružnosti i s posádkou a nákladem je síly dost. CVT volí otáčky úměrně situaci a není nutné plést se mu do díla skrze pádla pod volantem. Kapacita akumulátoru mild-hybridního systému je jen 0,15 kWh, jeho přítomnost se v praxi příliš neprojevuje.
Renault udává spotřebu 6,2 až 6,5 litru, s lehkou nohou na plynu a bez větší zátěže ale počítejte s plus minus osmi litry na sto a při dynamičtějším svezení klidně i s devíti – a to není úplně málo. V rychlosti nad 100 km/h také začínáte vnímat aerodynamický svist okolo zpětných zrcátek, který je v dálniční stotřicítce již docela výrazný.
V mild-hybridních verzích má Austral vzadu torzní příčku, připravovaná full-hybridní verze dostane v kombinaci se systémem řízení zadních kol 4Control Advanced víceprvkové řešení. Jednodušší zadní náprava v kombinaci s 20“ koly v pneu o rozměru 235/45 může znít jako poukázka na neposednou záď, ale není tomu tak. Auto sice není francouzsky plavné, ale i s takto velkými disky s přehledem zvládá dostatečné pohodlí na typickém mixu děr a vln v českém asfaltu. Příď s malým motorem uvnitř ochotně mění směr a nevykazuje větší sklony k nedotáčivosti, můžete se svézt svižněji, ale větší požitek vám to nepřinese. Při manévrování v nízkých rychlostech oceníte dobrý výhled zpoza volantu, parkovací kamery s pokrytím 360 stupňů mají solidní obraz a s průměrem otáčení 11,2 metru také není větší problém.
Z hlediska asistenčních systémů umí Austral v závislosti na výbavě korigovat jízdní dráhu i bez krajnic, decentně upozornit na překročení rychlosti, přejímat rychlostní omezení pro využití v tempomatu i varovat před chodci a cyklisty za vozem. Jednoznačně lze doporučit příplatkové maticové LED světlomety za 22.000 Kč, které osvítí cestu účinně a hlavně inteligentně. Volič jízdních režimů multi sense je zde spíše z kosmetických důvodů, jízdu ani spotřebu nijak výrazněji neovlivní.
Pokračování 3 / 3
I s výhradami přesvědčivý vstup do nové doby
Novou kapitolu v knize SUV se Renaultu podařilo začít dobře, Austral má již v základní výbavě hromadu užitečných i stylových prvků, interiér se oproti starším SUV značky téměř kompletně zbavil archaicky působících plastů i přepínačů a jeho infotainment drží díky dobré rychlosti, přehlednosti a kvalitním obrazovkám prst na tepu doby. Vynikajícím nápadem je posuvná lavice a tím pádem variabilita druhé řady sedadel i kufru.
Pohon je dostatečně silný a kultivovaný, dech mu lehce dochází až v tempu výrazněji nad dálničním limitem, i přes snahu řidiče si ale ve zcela normálním tempu řekne o zhruba osm litrů na sto, což je v této kategorii a i s přihlédnutím k lehké hybridizaci docela dost. Aerodynamický hluk se ale objevuje poměrně brzy, a to okolo stovky, kterou normální člověk jezdí poměrně často. Pokud tyto dvě větší chybky snesete, dostáváte za férové peníze užitečné, dobře vybavené a moderní auto, s nímž se Renaultu podařilo přesvědčivě uzavřít svou předchozí éru.
Renault Austral: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
770.000 Kč (m-hybrid 140/103 kW Techno) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
955.000 Kč (hybrid 160/116kW Iconic Esprit Alpine) |
Technické údaje: Renault Austral
Rok • stupeň výbavy
2023 • Iconic Esprit Alpine
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 332 cm3
Nejvyšší výkon
116 kW (158 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 250 až 5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
270 Nm při 1 800 až 3 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,7 s
Nejvyšší rychlost
175 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
bezstupňová • 1 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
575 l • 1 621 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 539 kg • 2 003 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,2 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 510 × 1 825 × 1 644 mm
Sériová výbava: Multimediální systém OpenR link 12 “, automatická dvouzónová klimatizace, zadní Full LED světla s 3D efektem, rear cross traffic s detekcí chodců a cyklistů, kamerový systém 360°, přední a zadní a boční parkovací senzory, adaptivní tempomat, dešťový a světelný senzor, posuvná zadní lavice dělená v poměru 1/3 ku 2/3, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a sklopná a vyhřívaná, elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru, digitální přístrojový štít 12,3 “, 20" kola, systém sledování mrtvého úhlu s aktivní korekcí jízdní dráhy, Easy Park Assist, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 6 směrech s nastavitelnou bederní opěrkou a masážní funkcí, vyhřívaný volant a přední sedadla a další