63
Fotogalerie

Test Range Rover TDV6 - hlavně nic neměnit

Kapitoly článku:


Nic neřeš

Nový Range Rover používá de facto stejný pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem, jaký používala předchozí generace. Novinkou je systém Terrain Response 2 schopný pracovat také v automatickém režimu. Kombinace poctivé čtyřkolky a moderní elektroniky (plus redukce, nastavitelné světlá výšky až do necelých 300 mm a možnosti uzavření mezinápravového a zadního diferenciálu) dokáže neuvěřitelné věci. Range Rover projede všude.

rtest3.JPGrtest4.JPG 
Ani v písku není potřeba nic řešit. Stačí zmáčknout několik málo tlačítek...

A nejlepší na tom všem je, že řidič nemusí udělat vůbec nic. Pořád sedí v té vyhřívané sedačce a opět (budu se opakovat) neřeší nic. Kontrast velmi luxusního interiéru a odporného bláta venku má své nezaměnitelné kouzlo, které jsem u žádného jiného auta nezažil. V těch nejhorších případech pak musíte zařadit redukci (můžete to udělat do 60 km/h) případně zvolit terénní světlou výšku. Věci typu asistenta sjíždění prudkých svahů jsou samozřejmostí. Mimochodem co se týká schopností auta, zapřáhnout za něj lze až 3,5 tuny.

Jízda s Range Roverem si zaslouží pouze a jenom samou chválu. Podvozek pracuje špičkově a zvládne jak dálniční lety napříč Německem, tak trialové speciálky. Neznám jiný vůz, který by nabízel něco podobného.

range_rover_int_07.JPGrange_rover_int_08.JPG 
Sledovat dění v terénu můžete jak na středovém displeji, tak na přístrojovém štítu.

Nastavuj

Ještě nepadla zmínka o řízení a brzdách. Volant samotný odpovídá rozměrům auta, takže je docela velký, ale to je v pořádku. Řízení je přeposilované, ovšem nevidím žádný důvod, proč bych se v něčem podobně luxusním měl namáhat při kroucení volantem. I tahle vlastnost se k Range Roveru hodí a osobně si myslím, že ji budou propírat ve svých testech jenom novináři. O slabé brzdy se nemusíte strachovat. Více než dvoutunového drobečka mají na starost kotouče z dílny Brembo. Vpředu jde o průměr 380 mm, vzadu 365 mm. Elektronická parkovací brzda mimochodem sleduje, zda jsou kotouče zahřáté a zda stojíte ve svahu. Podle toho upravuje tlak.

Range Rover čtvrté generace je doslova našlapán vším možným, na co si můžete vzpomenout, což dává nemalé možnosti nastavit kdejaký detail. Kromě světlé výšky a režimu jízdy můžeme zmínit třeba režim stěračů (zimní/letní), hrát si můžete také se sadou kamer (lze využít i funkci přiblížení), k dispozici je deset odstínů ambientního osvětlení, nastavit lze světla (levostranný/pravostranný provoz), za zmínku stojí také topení s časovým spínačem a tak bych mohl ještě chvíli pokračovat. Třešničkou na dortu budiž světlo umístěné na spodní straně zrcátek, které v noci (když se k autu přiblížíte s klíčkem v kapse) osvítí prostor před dveřmi a na zemi se objeví nápis Range Rover.

Škoda, a to pořádná

Určitě jste pochopili, že se mi Range Rover líbí. Nebudu si hrát na přísného pana novináře, tenhle test prostě byl zážitek a to jsem si myslel, že po stovkách vyzkoušených automobilů mě jen tak něco nepřekvapí. Land Rover si dal záležet a na výsledku je to znát. Technologiemi našlapaný automobil zaručeně bude po Evoque představovat další velký úspěch. Škoda, že ani Range není dokonalý.

I v této vlajkové lodi se objevují drobnosti, které možná majitele otráví. Je to hrozná škoda a osobně nemůžu pochopit, jak se takové věci mohou u podobného automobilu stát, ale je to tak. Kolik už toho bylo napsáno o multimediálním systému použitém v Jaguarech a Land Roverech, který je navíc kompletně v češtině, což je výborné. Ještě lepší je displej Dual View, kdy řidič sleduje navigaci a spolujezdec televizi. Geniální! Tedy geniální by to bylo, kdybyste neustále nebojovali s komplikovaným ovládáním u dvojitého zobrazení a kdyby celý systém nepůsobil tak zastarale.

range_rover_int_02.JPGrange_rover_int_03.JPG 
Obehraná písnička - multimediální systém. Ano, je rychlejší, ale porovnání s iDrive nebo MMI nesnese.

Nedávno se mi dostalo do rukou BMW řady sedm po faceliftu. Co předváděl nejnovější systém iDrive, nad tím může Range Rover pouze žasnout. Precizní grafika, blesková rychlost, jednoduché ovládání. Audi k tomuto tématu přidá nejnovější verzi MMI, kde je použitá platforma, u níž se počítá s pozdější výměnou nejen softwaru, ale také hardwaru. V tomto směru mají u Land Roveru ještě hodně co dohánět.

Aktuálně je zde ještě jeden drobný problém, který budoucího majitele také příliš nepotěší. Ať je navigace, jaká chce, o Range Rover nové generace je obrovský zájem a tak se stalo, že čeští dealeři rozprodali vše, co měli. Kdo si nový Range Rover objedná, ten si chvíli počká. Ještě nedávno se mluvilo o čekací lhůtě jednoho roku. Údajně ale existuje určitá šance, že se tato doba o trochu zkrátí. Tak snad se zadaří.

Technické údaje: Land Rover Range Rover

Rok • stupeň výbavy
2013 • Vogue
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 993 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 90,0 mm
Stupeň komprese
16,1:1
Nejvyšší výkon
190 kW (258 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
600 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,9 s
Nejvyšší rychlost
209 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
909 l • 2 030 l
Objem palivové nádrže
85 l
Hmotnost: provozní • celková
2 160 kg • 3 000 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,5 • 7,0 • 7,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 922 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 690 mm • 1 683 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 999 × 2 073 × 1 835 mm

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud