Kapitoly článku:
Šestiválec stačí, i když…
Odstoupivší Range Rover nabízel kromě pětilitrových benzinových motorů také dva diesely, přičemž v obou případech šlo o osmiválce. Novou generaci postihl downsizing a tak hned na úvod automobilka připravila jako základ naftový šestiválec, který známe třeba z působení pod kapotou Jaguaru XF. Díky různým opatřením a především nižší hmotnosti Land Rover slibuje podobné parametry, jaký měla starší slabší osmiválcová verze. Přesto se počítá s tím, že si zákazníci stále budou kupovat osmiválec. Šestiválec jednoznačně Range Roveru stačí, i tak se ale po testu této skutečnosti nedivím. Osobně bych také sáhl raději po variantě SDV8.
Důvodem rozhodně není nedostatečná dynamika. Šestiválcový Range Rover zvládne stovku za 7,9 s, což je přesně o sekundu pomalejší čas, než co dokáže SDV8. Mimochodem přeplňovaný benzinový osmiválec umí stejnou disciplínu za 5,4 s. Maximální výkon má hodnotu 258 koní a točivý moment vrcholí na 600 Nm. Pro jízdu v běžném provozu to jsou zcela dostatečná čísla. Když budete chtít, i s nejlevnějším Range Roverem dokážete být velmi rychlí.
Nejlevnější diesel novému Range Roveru jednoznačně stačí. Za osmiválec si připlatíte 200 000 Kč.
Auto je schopné zajímavě zrychlovat do nějakých 170 km/h. Přestože má verze TDV6 aerodynamiku vylepšenou o aktivní masku chladiče, zde už začíná vítězit odpor vzduchu a motor začíná mít trochu více práce. Berte to ale s rezervou, protože na 200 km/h se i tak dostanete velmi snadno, přičemž motor v této rychlosti točí pohodových 3000 ot./min. Osmiválec ale dokáže i za hranicí 200 km/h solidně akcelerovat.
Co vás možná překvapí, to je spotřeba paliva. Běžně po městě se pohybuje Range Rover TDV6 se spotřebou kolem deseti litrů, ustálená jízda mimo dálnice znamená klidně i osm litrů. Naopak expresní tempo mezi 160 – 180 km/h zvedne spotřebu na 13-14 l/100 km. Vzhledem k rozměrům a hmotnosti auta (přeci jen i nejlehčí Range Rover váží 2160 kg) jde o velmi dobré hodnoty. Na druhou stranu musím říci, že jsem čekal oproti osmiválci větší rozdíl. Výkonnější diesel totiž jezdí se spotřebou vyšší maximálně o jeden litr. Motoru pak výborně sekunduje stará známá osmistupňová převodovka z dílny ZF. Na její chování nemám nejmenší kritiku. K autu sedne jako cosi na hrnec.
Spotřeba se běžně pohybuje kolem deseti litrů. Na okreskách není problémem ani osm.
Šestiválcový Range Rover nemá problémy při běžné jízdě s dynamikou a umí být úsporný, ale k tomuto autu jednoznačně patří osmiválec. Ten stojí o 200 000 Kč více, což je při ceně blížící se třem milionům Kč už docela zanedbatelná částka. Kromě toho, že s ním budete přeci jen rychlejší, budete také jezdit s velmi podobnou spotřebou a jako bonus dostanete o dvacet litrů objemnější nádrž (105 l). Dojezd potom atakuje tisícikilometrovou hranci. Dát si na jeden zátah v expresním tempu cestu z Prahy do Salcburku a zpět je docela příjemné.
Jízda!
Jízdní vlastnosti jsou tématem, které by bez problémů vydalo na jeden samostatný článek. Range Rover je unikát, protože dokáže spojit komfort limuzíny a vlastnosti ryzího off-roadu. S tímto účelem vznikla první generace a Land Rover se této tradice pořád drží, i když je zřejmé, že málokterý majitel se se svým třímilionovým miláčkem pustí do 900 mm hluboké vody nebo se bude škrábat po skalách tak, jak jsme si to vyzkoušeli během prvních jízd v Maroku. Nicméně Range Rover tohle všechno zvládne, tak se na to pojďme podívat.
Schopnosti Range Roveru leží daleko za hranicí toho, co běžný majitel využije. I v tom je kouzlo Range Roveru.
Než se ale pustíme do bláta, kam byste v žádném případně dobrovolně nešlápli, vyzkoušíme úplně obyčejnou jízdu po silnici. Jak už bylo několikrát řečeno, Range Rover chce konkurovat limuzínám. Proto si dali u automobilky tolik záležet na podvozku, jízdních vlastnostech i odhlučnění interiéru. Všechno je na té nejvyšší úrovni.
Praxe je taková, že si sednete za volant, pustíte vyhřívání volantu i sedadla, zapnete masáž, zařadíte D a nic neřešíte. Můžete si jízdu ještě vylepšit parádním audiosystémem Meridian. Prostě jedete a neřešíte, jestli je silnice po zimně samá díra, jestli už konečně začne rekonstrukce dálnice D1, protože s obyčejným autem se po jízdě na místní dálniční tepně klepete ještě večer v posteli. Zní to sobecky, ale vám to je prostě úplně jedno. Podvozek pracuje dokonale a do kabiny nepustí jedním slovem nic.
Už předchozí generace byla dost pohodlná, ale také se v zatáčkách velmi nakláněla. Na to u čtvrtého vydání zapomeňte. Range Rover dostal aktivní podvozek a ten umí situaci výrazně vylepšit. Jistě, pořád se v zatáčce karoserie naklání, ale zlepšení se počítá na stovky procent. Obecně se dá říci, že je auto na silnici podstatně jistější. K tomu si ještě přidejme precizní odhlučnění a fakt, že vám 200 km/h připadá, jako kdybyste jeli sotva 130 km/h.