Test Range Rover Sport SDV8: Nádherná zbytečnost

Přísně vzato menší z Range Roverů naftový osmiválec nepotřebuje. Ale když se s ním svezete, uznáte, že je dobře, že ho má.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Motor a parametry
  2. Chování při jízdě; výbava a cena
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Novou generaci modelu Range Rover Sport britsko-indické automobilky Jaguar Land Rover jsme na redakčním parkovišti přivítali už začátkem roku. Dnes ale přišla řada na novou motorizaci. Také je to diesel, také má označení začínající písmeny SDV. Po nich však nenásleduje číslice 6, ale 8. Samozřejmě to znamená počet válců.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Druhá generace Range Roveru Sport má dynamický designový sloh, který vychází z malého Evoque; od „velkého“ Range se na první pohled liší nižší linií střechy

V době, kdy i německá prémiová trojka postupně nahrazuje velké osmiválcové turbodiesely šestiválcovými a menší počet válců kompenzuje vyšším počtem turbodmychadel, je sympatické, že relativně malá značka vyrábí naftový motor V8 pro tu hrstku evropských zákazníků, kteří se nespokojí se šestiválcem, ale kompresorem přeplňovaný benzínový osmiválec nemohou nebo nechtějí živit.

My se dnes nebudeme zabývat Range Roverem Sport jako takovým, případné zájemce odkážeme na test motorizace SDV6. Tentokrát nás bude zajímat, co movitý zájemce o Range Rover Sport získá, když se rozhodne pro vrcholný diesel. A co eventuálně ztratí.

Osm válců a dvě turba

Agregát s obchodním označením SDV8 prošel před instalací do nové generace RR Sport lehkou modernizací. Díky hliníkovým držákům motoru (namísto dřívějších ocelových) a nové vaně je o 10 kg lehčí než dřív. Přitom ale nabízí vyšší výkon, ke kterému mu pomáhá přeplňování dvěma paralelními turbodmychadly, dvojice mezichladičů a nová kalibrace řídicí jednotky. Mamutí točivý moment 700 Nm vrcholí už v 1750 ot./min. a neklesne pod maximální hodnotu až do 3000 ot./min.

Abychom ale čísla zasadili do patřičného kontextu, pojďme je místo zdlouhavého komentování rovnou naskládat to tabulky spolu s údaji motorizace SDV6:

Range Rover Sport SDV6 vs. SDV8: Srovnání parametrů
  SDV6 SDV8
Zdvihový objem (cm3) 2993 4367
Max. výkon (kW/k) 215/292 250/340
Max. točivý moment (Nm) 600 700
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100km) 7,5 8,7
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 6,9
Max. rychlost (km/h) 222* 225*
Provozní hmotnost (kg) 2115 2398
*S paketem Dynamic    

O 48 koní a plných 100 Nm víc, to nevypadá zle, viďte? Všimněte si ale, že ve zrychlení 0-100 km/h má osmiválec výhodu sice citelných, ale nikoliv významných tří desetin sekundy. A pokud jde o maximální rychlost, ta je stejně omezena elektronicky a odvíjí se od zvolené (a zaplacené) výbavy.

Dojmy za volantem s těmito tabulkovými údaji zcela korespondují. Range Rover Sport SDV8 samozřejmě jede moc hezky, táhlá dálniční stoupání zvládá v absurdně nízkých otáčkách a má víc než dost síly k suverénnímu a bezpečnému předjíždění na okreskách. Upřímně řečeno se ale nezdá o moc dynamičtější než SDV6.

Ani při prudkém sešlápnutí plynu do luxusního koberce nepředvede erupci zrychlení jako třeba osmiválcové Audi A8, na německé dálnici nedrží zcela krok s rychlými verzemi služebních prémiových sedanů. Například BMW X5 30d, tedy „běžná“ motorizace rozšířeného luxusního SUV, je při akceleraci z nuly na sto stejně rychlé jako vrcholná naftová verze RR Sport.

Tankování se prodraží

Kde naopak poznáte přítomnost osmiválce pod kapotou velmi dobře, to je čerpací stanice. U pumpy naštěstí nebudete zastavovat nijak často, protože nádrž tohoto osmiválcového dieselu pojme 105 litrů nafty, spotřeba však odpovídá spíš tomu „osmiválcový“ než slovu „diesel“.

V režimu velmi nízkého zatížení (jízda konstantní rychlostí mimo město v rovinaté krajině) se dostanete pod deset litrů, městem ale budete jezdit běžně za patnáct. Mimochodem, při současných cenách prémiové nafty zaplatíte za „plnou“ i přes čtyři tisíce korun. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Velký motor jde Sportu k duhu, velká kola však neprospívají komfortu; SDV8 je o 300 kg těžší než šestiválec

Vysvětlení najdeme kde jinde než v posledním řádku naší srovnávací tabulky. Hliník sem, hliník tam, SDV8 je pořádný bumbrlíček:­ při hmotnosti 2,4 tuny váží o 300 kg víc než SDV6. A v tom samozřejmě není započítaná opulentní příplatková výbava testovaného kusu.

Naštěstí ne všechny vlastnosti aut, zejména těch méně spotřebních, lze vměstnat do tabulkového procesoru. Osmiválec má oproti šestiválci největší přednosti v éterické oblasti dojmů, zážitků a emocí. Podrobněji to rozebereme v následující kapitole: 

Radosti
Osm válců. V dnešní době!
Překvapivě (vzhledem k hmotnosti) harmonický dojem z jízdy
Snadné ovládání v terénu
Obrovská nádrž
Starosti
Vysoká hmotnost
Nedokonalý komfort jízdy s velkými koly
Ovládání palubní elektroniky
SDV6 není o mnoho pomalejší
8  /10

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Motor a parametry
  2. Chování při jízdě; výbava a cena
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

dnes | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 70 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků