33
Fotogalerie

Test: Range Rover Evoque Si4 - hot hatch mezi SUV

Kapitoly článku:


Srdce značky Ford

Ale zpět k tomu hlavnímu. Pod kapotou nemáme žádnou naftovou dva-dvojku, ale vrcholnou benzinovou motorizaci. Kde se vzala? Je to jednoduché a hlavně logické. Evoque používá dvoulitrový přeplňovaný motor značky Ford, takže Ecoboost. Jak mu takový agregát sedí?

rr_si4_01.JPGrr_si4_28.JPG 
Dvoulitrový Ecoboost značky Ford malému Range Roveru velmi sluší. To nejlepší předvádí motor mezi pěti a šesti tisíci.

Tak zaprvé, rovnou zapomeňte na předchozí testy. Dalo se dopředu očekávat, že tahle kombinace bude docela zajímavá. Pravda je taková, že benzinový Evoque je o úplně něčem jiném, než ten naftový. Ať chceme nebo ne, naftový čtyřválec přeci jen nemá takový ten punc exkluzivity, jako naftový šestiválec nebo benzinová jednotka. Možná, že právě tohle, přestože jde o věc čistě subjektivní, mi u dieselů trochu vadilo. Vezmete sportovně střiženou a velice dynamickou karoserii, obzvlášť v provedení s trojicí dveří, a do ní dáte celkem obyčejný diesel. Samozřejmě, má to svou logiku, ale není to tak úplně ono.

Přestože jde o ryze neekonomické rozhodnutí, benzín se k autu typu Range Rover Evoque hodí mnohem více. Už první nastartování, kdy zcela klidně naskočí benzinový čtyřválec, je mnohem příjemnější a auto hned působí daleko prémiovějším dojmem. Někdo by možná uvítal šestiválec, ale nemůžeme chtít všechno. Klidná jízda je tichá a opět velice příjemná, mimo jiné také díky velmi dobře pracující šestistupňové automatické převodovce.

rr_si4_26.JPGrr_si4_17.JPG
Evoque Si4 na silnicích potkáte zcela výjimečně. Pár se jich v ČR prodalo, ale jde o výjimky. Všichni chtějí jednoznačně diesel.  

Co když…?

Klidná a plynulá jízda ovšem není to hlavní, proč by měl zájemce uvažovat o benzinovém provedení. To nejlepší nastává, když dáte pedál plynu na podlahu. S Evoquem se v tu chvíli začínají dít věci, které byste u dieselu hledali marně. V ten moment se totiž Evoque promění ve sportovní automobil. Ne, opravdu nepřeháním. Motoru bych mohl vytknout odezvu na plynový pedál, přeci jen to není úplně ten nejostřejší agregát, ale síly má více než dost a velice, ale opravdu velice příjemně dokáže zatlačit do sedačky.

Bavíme se o přeplňované jednotce, takže v nízkých otáčkách nečekejte zázraky. Motor se postupně sbírá, od tří tisíc to začíná být zajímavé, to nejlepší přijde mezi pěti a šesti tisíci, kdy zátah graduje a kdy se dostaví také skoro až sportovní zvuk. Nad šesti tisíci představení pomalu končí, a jakmile ručička otáčkoměru dosáhne na 6,5 tisíc, převodovka řadí další rychlostní stupeň bez ohledu na to, zda zrovna máte zvolený automatický nebo manuální režim řazení.

Celkově nejde o vrchol mezi sportovně laděnými motory, ale takové věci snad ani nikdo nečeká. Co je důležité vyzdvihnout, že Evoque Si4 podle mého názoru je jediná verze, která jezdí podle toho, jak vypadá. Je to rychlé a dynamicky tvarované SUV, respektive crossover. Sečteno a podtrženo, benzín mu moc sluší.

rr_si4_04.JPGrr_si4_06.JPG 
Převodovka pracuje velmi dobře. Během sportovní jízdy potěší rychlá reakce.

Jedno malé ale

Asi tušíte, že nebude případ provedení Si4 tak jednoznačný, protože jinak by po českých silnicích nejezdily téměř výhradně naftové verze. Kromě nejvyšší ceny je zde jeden poněkud větší problém. Dynamika je parádní, zátah zrovna tak, ale spotřeba je pouze pro ty finančně odolnější. On i diesel by vzhledem ke konkurenci mohl být o nějaké to deci úspornější, benzinové provedení se ovšem nebojí zajít ještě mnohem dále. Výrobce udává v kombinovaném cyklu 8,7 l/100 km. Já jsem se na podobné hodnoty opravdu dostal. A to při ustálené jízdě na tempomat rychlostí 90 km/h. Jakmile začnete trochu přidávat, spotřeba povážlivě roste, dojezd naopak klesá.

Běžně se dá jezdit s Evoque Si4 za 11-13 litrů. Když budete na dálnici trochu více spěchat, pojedete za patnáct a pokud si budete chtít užít zatáčky na okreskách, a já vám garantuji, že si budete chtít zatáčky užít, není problém dvacítka. Nedá se nic dělat, ne v každém ohledu je přeplňovaný benzinový motor výhra. Na druhou stranu existuje situace, díky které byste Evoque snad i vyšší spotřebu odpustili. 

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud