Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition | foto: Ondřej Kroutil

Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil
Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil
Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil
Range Rover Evoque P250 First Edition foto: Ondřej Kroutil
36
Fotogalerie

TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

Radosti
Pořád nesundal off-road masku
Kultivovaný a pružný motor
Luxusní interiér
Starosti
Vysoká spotřeba
Pomalé reakce převodovky
Některé laciné detaily zpracování
7  /10
 

Nabídka prémiových kompaktních SUV se v poslední době rozrostla o několik zajímavých přírůstků. Lidí, kteří jsou ochotni dát hodně přes milion korun za takový vůz, je stále dost a automobilky nevidí důvod jim je nenabízet. Vedle nedávno představené nové generace Audi Q3 a stále docela mladého Volva XC40 tak přijíždí i zcela nový matador této kategorie - Range Rover Evoque druhé generace.

Automobilka s ní navazuje na úspěch té předchozí, která před osmi lety přinesla do měst kompaktnější verzi majestátních Range Roverů. Britský luxus, který se snadno parkuje, ale i tak dokáže dojet na panské sídlo v horách a v šikovných rukou až na konec světa. Není to ale jen o tom. Novinka totiž má některé unikátní prvky a snaží se konkurenci zase o trochu předběhnout. Jestli se to podařilo, jsem se snažil zjistit s edicí First Edition, která měla pod kapotou druhý nejvýkonnější mild-hybrid P250 o výkonu 183 kW (250 koní).

Čistý jako křišťál

Vzhled nového Range Roveru Evoque se vydal cestou modelu Velar, který vsadil na čistší linie a elegantní linky. Od Velaru si propůjčuje i některé prvky, jako vysouvací kliky dveří. Jednoduchost designu jakoby podporovala majestátnost celku, kterou ještě podtrhnou 21palcová příplatková kola (v základu jsou dvacítky). 

Oproti předchůdci se Evoque nepatrně zvětšil. Je delší o 16 mm a má o 22 mm větší rozvor náprav. Tato změna má v souladu s upraveným uspořádáním interiéru přinést více místa na zadních sedadlech, kterého u předchozí generace nebylo nazbyt. 

Edice First Edition, která bude k mání pouze rok od uvedení na trh, přináší některé unikátní prvky, jako černé panoramatické střešní okno, měděné doplňky karoserie či všudypřítomné nápisy odkazující na první edici. Mně osobně nejvíce zaujaly Matrix LED světlomety s automatickým pohasínáním dálkových světel, které fungují na jedničku.

Království nebeské

I interiér odkazuje na čistotu modelu Velar. Místo pro posádku se nese ve stejně minimalistickém duchu jako exteriér. Minimum tlačítek a elegantní linky spolu s vybranými materiály a perfektním zpracováním nabídnou to nejluxusnější pracoviště v segmentu.

Velký počet tlačítek se schoval do dvou 10palcových obrazovek na středovém tunelu, jak je u nejlépe vybavených vozů koncernu JLR zvykem. Řešení Touch Pro Duo ovšem vyžaduje důkladné prostudování někde na parkovišti. Chvilku vám totiž bude trvat, než budete funkce automobilu ovládat „poslepu“. 

Horní infotainment by zasloužil rychlejší reakce. Připojení mobilního telefonu pro zrcadlení vybraných aplikací funguje perfektně, ovšem až v balíčku Smartphone Pack, který dostanete s edicí First Edition. Ostatní verze vyžadují dodatečnou mobilní aplikaci.

Na složitější ovládání narazíte i na digitálním přístrojovém štítu, ovšem také se na něj dá zvyknout. Plusový bod dávám průhledovému displeji, který promítá ty nejpotřebnější informace na čelní sklo. Velký fanda jsem i zpětného zrcátka Clearsight, které promítá dění za autem bez ohledu na to, kdo sedí vzadu, nebo co máte naložené v kufru. I za šera je pak dění za vámi díky zvýšenému jasu displeje dobře viditelné.

Variabilita posezení za volantem nezná mezí. Sloupek řízení lze nastavit elektricky, mechanické ovládání byste hledali marně i u sedadel. Na hlavu je místa dostatek a stěžovat si nemohou ani ostatní cestující. Třeba ti vzadu, mají-li průměrný vzrůst. Kufr o objemu 591 litrů patří k největším v segmentu a pojme tak i věci na menší dovolenou.

Range Rover Evoque - srovnání rozměrů s konkurencí
Model RR Evoque BMW X1 Audi Q3 Volvo XC40
Délka [mm] 4371 4439 4484 4425
Šířka [mm] 1904 1821 1849 1863
Výška [mm] 1649 1612 1616 1652
Rozvor [mm] 2681 2670 2680 2702
Zav. Prostor [l] 591 505 530 460

Pokračování 2 / 3

Na první pohled se nezdá

Platforma Premium Transverse Architecture umožnila nejen natáhnout rozvor o dodatečné dva centimetry, ale i osadit novinku 48voltovým mild-hybridním ústrojím, které pracuje se zástupem vznětových a zážehových čtyřválců z rodiny Ingenium.

My jsme sáhli po druhé nejsilnější zážehové motorizaci P250. Výkon 183 kW (250 koní) z přeplňovaného dvoulitru je pro 1893 kg vážící auto dostačující. Pružnost jednotek Ingenium je obdivuhodná, motor se na povel plynového pedálu srdnatě žene do vyšších otáček a směrem k omezovači neztrácí na gradaci. Z 0 na 100 km/h to malému Range Roveru trvá 7,5 vteřiny a maximální rychlost činí 230 km/h.

Dynamika u tak velkého vozu není zadarmo. Land Rover uvádí, že testovaná verze dokáže jezdit v průměru za 7,9 litru na 100 km. Reálně se ale budete pohybovat mezi deseti až dvanácti litry. V terénu a při dynamické jízdě není problém patnáct litrů. To mi osobně přijde škoda. Mnohem raději bych v tomto kompaktním balíčku viděl dieselový motor nebo plug-in hybrid, tudíž spotřebu do deseti litrů. Nádrž je totiž „jenom“ na 65 litrů a když nebudete hledět na spotřebu, budete u stojanu čerpací stanice často.

Vůz spolupracuje s devítistupňovou automatickou převodovkou, která je jeho největším kamenem úrazu. Její reakce jsou plytké a až příliš vlažné. Mild-hybridní ústrojí dokáže vypnout motor ještě před křižovatkou, jakmile se ale ještě před zastavením kol chcete rozjet, nepříjemně to s autem cukne. To samé platí při jízdě na zpátečku.

Ani předjíždění není žádný med. Převodovka tak dlouho váhá, až ztratíte výhodu velké pružnosti motoru a celý proces trvá prostě moc dlouho. Trochu mě to zarazilo, protože se o převodovce ZF HP9 v tomto voze říkalo, jak je příjemná... Ale v porovnání s čím?

Naprostý univerzál

Po prvních pár kilometrech na obyčejné silnici si všimnete měkkého nastavení tlumičů, které s karoserií v zatáčkách všelijak pohupuje. Abych měl jasný pocit stability, jsem nucen jet opravdu jako světa pán, který se kochá krajinou. Ostatně, takto se s tímto vozem jezdí. Charakter motoru ale vybízí k něčemu divočejšímu a vzhledem ke kompaktním rozměrům se to vyloženě nabízí.

Na ostrou jízdu si ale musíte vůz nejdřív nastavit. Mně se osvědčilo přepnout jej do dynamického režimu, který se dá ještě dodatečně upravovat, včetně adaptivního podvozku, který najdete v příplatkové výbavě. Jako samozřejmost berte tužší nastavení tlumičů, kdy v zatáčkách alespoň částečně eliminujete houpání karoserie. Potom se z Range Roveru stane čipera a pružný motor v dynamickém režimu obstojně maskuje hmotnost auta.

Samozřejmě pořád nemáte žádného závodníka, ale na svižnější jízdu to stačí. Většinu času však bude tento vůz trávit v komfortním jízdním režimu. Jemné nerovnosti a delší hrboly krásně přeplave, větší díry už ale podvozek nedokáže tak dobře vyfiltrovat a je cítit nepříjemný doraz. Dobře ale funguje i v mírném terénu. 

Rozjezdy při malé trakci, asistent rozjezdu do svahu, režim pro jízdu v lese i v poušti nebo vektorování točivého momentu - to vše tady najdete a s Evoquem se nemusíte bát ani té nejrozbitější polní cesty. Světlá výška 212 milimetrů, vysoké nájezdové úhly a brodivost 60 centimetrů (předchozí generace pouze 50 cm) navíc slibují, že toho zvládne mnohem více, než byste původně tipovali.

Pokračování 3 / 3

Cena a konkurenti

Range Rover Evoque nové generace koupíte za cenu lehce nad milionem korun s pohonem předních kol, manuální převodovkou a vznětovým dvoulitrem. Všechny ostatní verze jsou pak výhradně se čtyřkolkou a mild-hybridním ústrojím. V případě naší edice First Edition začíná cena na 1.787.896 Kč.

Berte to ale tak, že už si celkem není za co připlácet. Ve standardu najdete veškeré jízdní asistenty, audiosystém Meridian, Matrix LED světlomety, ambientní osvětlení interiéru, digitální přístrojový štít, zpětné zrcátko Clearsight nebo bezklíčové odemykání a startování. 

Range Rover Evoque - porovnání cen s konkurenty
Výrobce Range Rover BMW Audi Volvo XC40
Motorizace P250 AWD X1 xDrive 25i Q3 45 TFSI T5 AWD
Objem [cm3] 1998 1998 1984 1969
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Výkon [kW/ot-min] 183/5500 170/5000 169/5000-6700 182/5500
Točivý moment [N.m/ot.min] 365/1300-4500 350/1250 350/1500-4400 350/1800-4800
Max. rychlost [km/h] 230 235 233 230
Zrychlení [km/h] 7,5 6,5 6,3 6,5
Převodovka 9A 8A 7A 8A
Základní cena [Kč] 1.291.544 1.141.400 1.106.900 1.112.500

Oproti konkurenci je Range Rover o něco dražší. Takové Audi Q3 startuje s obdobným motorem 45 TFSI na částce 1.106.900 Kč, kdežto základní RR Evoque P250 vyjde na 1.290.554 Kč. Cena se pak v případě obou zvyšuje podle zvolené výbavy a může se vyšplhat až daleko za milion a půl korun. Výhoda Range Roveru ale je, že na ty peníze skutečně vypadá.

Závěr

Je třeba si uvědomit, že lidé, kteří si Evoque kupují, si většinou nekupují auto, ale prostě Range Rover. Tady jdou racionální volby stranou a pokud mohu podpořit tento kulturní stereotyp, tak se většina těchto vozů bude kupovat tak, že na něj v autosalonu ukáže červeně nalakovaný ukazováček a ozve se: „Chtěla bych to modré“.

Já vám mohu říct, že převodovka prostě cuká, že kliky dveří působí lacině, že infotainment má pomalé reakce a že spotřeba je na tuto kategorii nesmyslně vysoká. V porovnání s konkurencí Evoque z racionálního hlediska ztrácí skoro na všech frontách. Jenže rozumu vyhovující volby prostě nejsou Range Rover a pořád je tu spousta lidí, kteří zaplatí víc za auto které se jim jednoduše líbí. 

Za nemalé peníze dostanete nejen luxusní a vytříbený interiér, který vás bude hýčkat, reprezentativní vzhled a pružný motor. Je také třeba si uvědomit, že ta hmotnost navíc znemaná funkční terénní výbavu, která opravdu funguje. Range Rover si totiž dává záležet na tom, aby i jeho nejmenší model pořád dovezl své majitele přes hory i doly. O to větší škoda je, že většinu majitelů bude vozit jen přes obrubníky.

Range Rover Evoque - souhrn cen
Základní cena vozu                    1.013.012 Kč (2.0 D/110 kW 2WD)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.854.809 Kč (P250/183 kW 4WD)
Cena testovaného vozu 

1.912.251 Kč (P250/183 kW 4WD)

Technické údaje: Land Rover Range Rover Evoque P250

Rok • stupeň výbavy
2019 • First Edition
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 92,3 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
183 kW (249 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
365 Nm při 1 300 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,5 s
Nejvyšší rychlost
230 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 9 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
591 l • 1 383 l
Objem palivové nádrže
65 l
Hmotnost: provozní
1 893 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 681 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 625,9 mm • 1 631,7 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 371 × 1 904 × 1 649 mm

Základní výbava (First Edition): Světlomety Matrix LED, panoramatické střešní okno, animované ukazatele směru, ostřikování světlometů, konfigurovatelné ambientní osvětlení interiéru, kobercové rohože First Edition, elektricky nastavitelný sloupek řízení, vyhřívaná sedadla vpředu elektricky nastavitelná ve 14 směrech, audiosystém Meridian, průhledový displej (HUD), Connect Pro, Smartphone Pack, bezklíčový vstup, vnitřní zpětné zrcátko Eyesight a další.

Volitelná výbava: šedý lak Nolita Grey (24.790 Kč), 21palcová litá kola (6632 Kč), adaptivní podvozek (26.020 Kč).

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud