Kapitoly článku:
Vzhůru na palubu
Tento Evoque se startuje tlačítkem vpravo od volantu, ale před tím si musíte odemknout dálkovým ovladačem, což celé kouzlo „bezklíčkovosti“ poněkud ruší (keyless-entry je ale k mání za příplatek). Dálkový ovladač (podobně jako okolí tlačítek oken a zrcátek v řidičově loketní opěrce) se samostatnými tlačítky pro dálkové vyvolání alarmu a rozsvícení světel stále nese odraz doby, kdy byl Land Rover v rámci koncernu Ford příbuzný s Volvem.
Palubní deska je rozvržena přehledně, vše je na svém místě
Pracoviště řidiče působí překvapivě přehledným a uspořádaným dojmem. Volant s dostatečně tlustým věncem nese na svých ramenech dálkové ovládání palubního počítače (jeho údaje se zobrazují na barevném displeji uprostřed přístrojového štítu), rádia, telefonu a tempomatu, vlevo vespod si všimnete tlačítka vyhřívání volantu, jež snadno omylem aktivujete nechtěným kontaktem rukou nebo kolenem.
Přehledná středová konzole s velkými tlačítky
Přístrojovému štítu dominují samostatné a dokonale čitelné analogové stupnice tachometru a otáčkoměru, přičemž teploměr chladicí kapaliny i palivoměr jsou stále na očích v podobě graficky zobrazených sloupců po stranách barevného displeje uprostřed. Na něm se ukazují všechny údaje palubního počítače a vůz vám na toto místo promítá také veškeré důležité (i méně důležité) informace včetně nedovřených dveří a nezapnutých pásech na obsazených sedadlech.
Uprostřed přístrojového štítu najdeme kvalitní barevný displej
V zajetí systému
Nezvykle výrazně skloněná středová konzole nese ve své horní části velkoplošný barevný dotykový displej, skrze který lze ovládat audiosoustavu, nastavení vozu, telefon i navigaci. Komunikuje v češtině a s jeho principy je třeba se nejprve důkladně seznámit. Například přepínání externích zvukových zařízení připojených přes AUX či USB jsme nakonec zvládli pouze skrze hlasové pokyny aktivované tlačítkem na volantu.
Dotykový displej je přehledný, ale na logiku jeho ovládání je třeba si zvyknout
Opět jsme svědky zbytečného zdvojování funkcí, tedy situací, kdy lze ovládat určité skupiny alternativně několika způsoby, přičemž je těžké říci, který z nich je rychlejší nebo přehlednější. Je ale třeba připustit, že jde o deformaci našeho povolání. Zatímco běžný řidič se sžívá se svým novým vozem prakticky neomezenou dobu, my jsme nuceni konkrétní automobil co nejlépe ovládnout během několika málo dní.
Pod displejem se nachází přehledná regulace klimatizace se samostatnými displeji pro levou a pravou stranu interiéru a tlačítka deaktivace start/stop systému a elektrické parkovací brzdy EPB. Na ni ale není třeba v praxi vůbec sahat. Zajistí se samočinně po zastavení a odjistí v okamžiku povolení spojky, přičemž při běžných rozjezdech do kopce působí asistent.
Na silnici
Vozu nelze upřít pohodlí při nastupování a vystupování, ani výhled do všech stran (vzadu pomáhá standardně instalovaný akustický asistent). Pohonná jednotka vyniká kultivovaným chodem i po studeném startu a je velmi dobře izolována od prostoru pro cestující.
Řazení šestistupňové převodovky s hlavicí páky ve snadném dosahu z věnce volantu má poměrně krátké dráhy, ale k přesnosti jejího chodu jsme měli drobné výhrady. Nějak jsme se s odezvami kulisy nesžili, zvláště trojka a pětka jsou příliš těsně u sebe. Naopak k řízení jsme žádné připomínky neměli, v nízkých rychlostech je účinek posilovače dostatečně silný (ocení zvláště ženy při parkování), zatímco v rychlostech vyšších intenzita citelně klesá a řidiči umožňuje přímou komunikaci s koly a vozovkou.
Motor na toto auto "stačí", navíc je tichý a kultivovaný
Také brzdy jsou bezchybné a v účinku a výdrži dostatečně dimenzované, ani v zatáčce jejich přišlápnutí chování vozu nijak neznervózní. Jízdní vlastnosti vozu jsou opravdu znamenité a neutrální za všech okolností. Žádný těžký předek, na to zapomeňte, vůz se vrhá v zatáčce přesně tam, kam chcete, a jakoby nádavkem se nijak výrazně nenaklání. Svým chováním má Evoque jednoznačně blíže osobním vozům než SUV.
Evoque vyniká znamenitou stabilitou za všech okolností
Jasnou devizou tohoto vozu je izolace prostoru pro posádku od mechanických i akustických rázů přejížděných nerovností, které i přes tužší odladění podvozku posádku nijak neobtěžují. Směrová stabilita vozu umožňuje pohodlné a rychlé cestování na dlouhé vzdálenosti; ačkoli jde v podstatě o „zparchantělé SUV“, toto je opravdu vůz rozsáhlých schopností.