TEST RAM 1500 Longhorn 5.7 V8 HEMI: Hustý pracant i Rolls-Royce zároveň

Americká auta jsou na českých silnicích stále docela úkazem. Jasným králem mezi nimi je RAM 1500, který jsme vyzkoušeli v kovbojské výbavě Longhorn a s pořádným motorem V8 pod kapotou!
Radosti
Úžasný motor HEMI
Obrovský a luxusní interiér
Prvotřídní jízdní komfort
Lákavá cena
Starosti
Obtížné parkování
Zrcátko u řidiče příliš zvětšuje
Málo místa nad hlavou
Testovaná výbava nemá uzávěrku diferenciálu
10  /10

Šest metrů dlouhý kolos s démonickým apetitem legendárního motoru Hemi, hromada kůže, dřeva a nikdy nekončící pohodlí vzduchového podvozku. To je RAM 1500 Longhorn, který si teď můžete koupit i v České republice. Dováží ho k nám společnost Tucar, která sídlí kousek od Prahy.

Jeep Gladiator se chystá na vpád do Evropy. Místo kopí a štítu sází na šestiválec

Jeep Gladiator se chystá na vpád do Evropy. Místo kopí a štítu sází na šestiválec

Dostal jsem za úkol zjistit, jak se typické americké auto chová v českých podmínkách - jak se s ním jezdí, jak velkou má žízeň a celkově se snažit odpovědět na otázku, zdali má vůbec smysl pořizovat si v dnešní době americký pick-up. Závěry jsou překvapivé.

Okénko do minulosti

Nejdřív ale krátký pohled do historie. První modely RAM Power Wagon vznikly po druhé světové válce na podvozcích armádních náklaďáků. Historie novodobého modelu tak, jak ho známe, se začala psát až v roce 1981. V nabídce značky zastával lehký užitkový pick-up, který vznikl jako konkurence pro Ford F-150 a Chevrolet Silverado. Výrazná změna přišla v roce 1994, kdy vůz prošel kompletní designovou proměnou. Zde poprvé dostal nadměrnou přední masku se čtyřmi velkými nasávacími otvory po vzoru sportovního vozu Viper.

Zrození Dodge Viper může definovat americký sen. Pomohlo i Lamborghini

Zrození Dodge Viper může definovat americký sen. Pomohlo i Lamborghini

Vzhled masky nebyla náhoda, Dodge ji do svých vozů začal implementovat po průzkumu veřejnosti, která ji označila jako přitažlivý designový prvek. V kategorii nákladních vozů si pak RAM odnesl titul severoamerického auta roku. Současná čtvrtá generace se představila v roce 2008. V roce 2010 se pak, tehdy již pod křídly koncernu FCA, řada RAM osamostatnila a stala se vlajkovou lodí nové značky užitkových vozů.

Tento Fiat Ducato není z levného kraje. Má totiž šestiválec a baterie z Tesly

Tento Fiat Ducato není z levného kraje. Má totiž šestiválec a baterie z Tesly

Vedle modelové řady RAM, která zahrnuje modely 1500, 2500 a 3500, je v nabídce třeba i malý užitkový automobil ProMaster City, což je Fiat Dobló v americkém ošacení. Dodávka ProMaster Van je zase přeznačkovaný Fiat Ducato. Zajímavostí je RAM 1200, který je lehkým užitkovým pick-upem nikoliv v americkém, ale v evropském měřítku. Svůj život totiž začal jako Fiat Fullback.

Bestseller?

Americké statistiky prodejů nových automobilů Goodcarbadcar uvádí, že obliba pick-upů RAM od roku 2011 kontinuálně roste. V roce 2019 se jich v Americe každou hodinu prodalo 72. Na konkurenční Ford F-150 to ale stále nestačilo. Toho se totiž za hodinu prodala stovka. Chevrolet Silverado, další do této pracantské party, drží třetí příčku.

Vysvětlovat obrovský úspěch těchto automobilů by bylo jako vysvětlovat, proč mají Češi rádi pivo. Prostě už tak nějak patří k tamnímu životnímu stylu. Studenti s pick-upy jezdí do školy, na párty do polí nebo honit Forresta Gumpa po lesních cestách. A kdo by nechtěl vzít svou milovanou a lehnout si s ní v létě u rybníka na korbu a koukat na hvězdy?

Ford potvrzuje elektrický pick-up F-150. V nabídce doplní již chystaný hybrid

Ford potvrzuje elektrický pick-up F-150. V nabídce doplní již chystaný hybrid

Když pak kluci vyrostou, potřebují pick-upy k práci. Na stavbu, do lomu, do lesa, prostě kamkoliv. Když pak klasická modelová řada nestačí, dělají výrobci pick-upů i mnohem větší modely na zakázku. Z toho jsou pak plošiny, jeřáby, ale i plnohodnotné tahače. Nesmíme také opomenout, že Američané milují koně, takže pořádný pick-up prostě musí být součástí každého ranče. 

Tváří v tvář

RAM1500 je po všech stránkách obdivuhodné auto a v testované výbavě Longhorn to platí dvojnásob. O tom ale až později. Náš kousek s karosérií Crew Cab a kratší korbou měří 5916 mm na délku, 2084 mm na šířku a 1971 mm na výšku. U standardizovaného místa u nákupního centra tak sedí koly přesně na čarách a půlka korby kouká ven. Nedá se nic dělat, jinak to ani nejde.

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power: Dělník ve fraku

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power: Dělník ve fraku

RAM je sice obrovský, ale také elegantní. Pomáhá mu k tomu spousta chromu rozlitá po přední masce a moderní LED světlomety. I když je designově uvařený podle osvědčeného receptu, je jeho karoserie překvapivě promyšlená. V přední masce jsou například aktivní klapky, které v závislosti na stylu jízdy hledají kompromis mezi chlazením motoru a aerodynamickým odporem.

S nástupem dovnitř pomáhají elektricky výsuvné nášlapy, které se pak samy schovávají pod auto. Je to praktické a efektní, jenom pozor na nečistoty, protože nášlapy nejsou chráněné. Stalo se mi, že když jsem chtěl po umytí vozu nastoupit, vybafla na mě zpod prahů zablácená příšera. 

Vítejte u nás na ranči

Vnitřek vypadá jako klasický ranč někde v Texasu. Ošklivé plasty, kterými byly americké vozy nechvalně proslulé, jsou pryč. Místo toho nastoupila prvotřídní frajeřina s dýhovaným dřevem a prošíváním kůže s jedním stehem stejným jako druhým. Všelijaké kovbojské přezky a nápisy jsou už sice pod čarou umění a balancují na hranici kýče, ale kde jinde by podobné věci mohli být než právě tady. Skoro bych až čekal, že mezi cestujícími vpředu a vzadu budou klasické lítačky do saloonu.

Příští Mercedes třídy G bude i elektromobil. Potvrdil to nový šéf koncernu Daimler

Příští Mercedes třídy G bude i elektromobil. Potvrdil to nový šéf koncernu Daimler

Nebyly, pokračoval tam gigantický středový tunel, který zcela mění myšlení o úložných prostorech. Tunel je totiž sám o sobě jedna velká přihrádka, která je osazena… další přihrádkou, na které jsou (další!) odkládací prostory a držáky na nápoje. Je to neuvěřitelně variabilní místo, ve kterém můžete, stejně jako já, i pár věcí ztratit. 

Při rozvoru 3569 milimetrů je prostor pro posádku gigantický. Vzadu si dokonce natáhnete nohy. Prostor, zpracování a materiály jdou pak ruku v ruce s výbavou, za kterou by se nemuselo stydět ani prémiové SUV. Najdete tu vyhřívaná sedadla, 12palcový vertikální infotainment, adaptivní i klasický tempomat, klimatizaci, elektricky nastavitelná sedadla a vůbec všechno, co vás jen napadne. A uvědomte si, že se pořád bavíme o „americkém užitkáči“.

Je tu další elektrická dodávka. Mercedes eVito Tourer s devíti místy ujede 421 km

Je tu další elektrická dodávka. Mercedes eVito Tourer s devíti místy ujede 421 km

Pár výhrad bych samozřejmě měl. Na oko skvělé zpracování se totiž při jízdě nemile prozradí. Tu a tam něco zavrže, hlavně v oblasti dveří a u zpětného zrcátka. Dále, i když si na prostor nemůže stěžovat snad nikdo, mi nad hlavou u řidiče zbývalo jen pár centimetrů místa, takže, pánové a dámy, klobouky dolů. Nezvykl bych si ani na obří boční zrcátka, která šíleně zkreslují. Takhle z toho může i bolet hlava.

Do samotné korby se vejde 1741 litrů nákladu. Měří 1711 x 1687 x 543 mm. Aby vám nákup nepoletoval za jízdy po celé ploše, je prostor šikovně rozdělený posuvnou přepážkou. Na menší věci pak stačí uzamykatelné RAM Boxy po stranách. V případě potřeby lze samozřejmě vše odstrojit a naložit tunu nákladu. Pro zajímavost: evropský Ford Ranger zvládne na korbě uvést 1200 kg.

První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 47 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků