Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 | Foto: Ondřej Kroutil

Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil
Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil
Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil
Jaguar XJR575 X531 a Jaguar XJR X300 Foto: Ondřej Kroutil
114
Fotogalerie

TEST První a poslední Jaguar XJR: Dědictví chuligánského šlechtice

Kapitoly článku:


Dvakrát fén

To charakteristické vytí! Je vážně nepřeslechnutelné a neuvěřitelně návykové. To když vytočíte motor přeplňovaný mechanicky poháněným kompresorem. Při jízdě se starší generací XJR jste toho plní. Koukněte se do fotogalerie, jak je tento "fén" obrovský. To znační jedno - není použit pro výkon v nízkých, ale vysokých otáčkách.

Jistě, každý kompresor poháněný od klikového hřídele motoru podává z principu nejvyšší výkon při nejvyšších otáčkách motoru, ale ty menší, použité například u motorů s dvoustupňovým přeplňováním, jsou tu od rychlého roztočení do výstupu o malém průměru, aby podpořily motor v nejnižších otáčkách, kde ještě není výfukových plynů tolik, aby se pořádně roztočilo turbodmychadlo. To kompresor o takovýchto rozměrech, jako ve starém XJR, se pořádně rozjede až u červeného pole.

Kvůli tomu je motor pod tři tisíce otáček v podstatě mrtvý. Poté ale začne ječet a popožene rudou limuzínu razantně vpřed. Parametry v přiložené tabulce možná nejsou oslnivé, ale to vám při jízdě vůbec nepřijde. Motor má krásný mechanický zvuk, na volnoběhu je přitom příkladně tichý, bez vibrací. Umí se převalovat velmi nízko, ale zároveň řidiče neskutečně baví jej vytáčet až k šesti tisícům otáček. Jen si musíte zvyknout na tuhý chod lankového plynu - musíte zkrátka šlapat, nestačí ohýbat kotník jako u dnešních elektronických pedálů.

Generace X300 má poslední evoluci motoru AJ16. Naprosté legendy, která postupnou evolucí přežila desítky let vývoje pod kapotou různých Jaguarů. Pro své poslední roky u tohoto vozu dostala hliníkovou hlavu a zmíněné rootsovo dmychadlo od Eatonu. Tehdy to bylo jednoduché. Jaguar jste mohli mít s řadovým šestiválcem anebo s dvanáctiválcem. To porušily XJ po faceliftu, které přišly s motorem shodného čtyřlitrového objemu, avšak s modernějšími technologiemi a architekturou V8.

A s osmiválci do V vydržel Jaguar dodnes. Má jej i současné XJR575. Pětilitrový agregát už jsme testovali v Range Roveru Sport SVR. I v tomto případě má 575 koňských sil namísto 550 u běžných verzí. A je to docela jiný pořízek, než jeho starší kolega. Díky většímu obejmu, ale i kouzlům moderní techniky, je v nižších otáčkách suverénnější. Hlad po vytáčení ale naštěstí zůstává. Dynamiku netřeba popisovat, v přímce má tohle auto tah zcela suverénní.

Zastavím-li se ještě u zvuku, měl jsem obavy. A to právě po testování zmíněného Range Roveru SVR. Ten mi na pěkně dlouhou dobu přehodnotil veškerá měřítka ohledně plnosti a hlasitosti zvukového doprovodu sériového automobilu. Neskutečným způsobem bubnuje, prská, řve. A já se strašně bál, že tohle bude dělat i XJR575. Nejsem žádný "zaprděnec", miluji, když má auto pořádný zvuk. Jenže charakter sportovní verze XJ takový nikdy nebyl. Můj starší oblíbenec nechává rozeznít spíše motor, než trubky za ním. A díky bohu tak činí i nová generace. Je pochopitelně hlasitější, ale vše v rámci vkusu.

Náš starší kousek je vzácný především svou převodovkou. V Británii totiž vyrobili jen něco málo přes stovku kusů (zdroje se neshodují na přesném čísle) se třemi pedály. A byla to sakra dobrá volba, protože jinak jste měli pomalý čtyřstupňový automat, který částečně pohřbil finesy božského šestiválce. Tato skříň má dokonale přesnou kulisu, páka je zasazena přímo v převodovce, pohupuje se s ní v silentblocích a vy za chvíli přes koženou manžetu cítíte to teplo od rozehřáté převodovky.

Od té doby už jste nikdy žádné XJ s manuální převodovkou nekoupili. Alespoň už ale automat není hrobníkem, ba naopak. Převodovka ZF s osmi stupni a vysouvacím voličem, který před lety okouzlil automobilový svět, je s motorem skvěle sladěna. Dokáže být plynulá, sametová, umí skvěle předvídat, ale i pořádně zrychlit časy přeřazení při ostrém tempu. Díky tomu máte i v aktuálním vydání k dispozici bezkonkurenčně to nejcharakternější a nejostřejší náčiní v celé luxusní třídě!

Opravdové kočky

Žádné jiné auto se po okresní silnici nenese tak zvláštním způsobem, jako staré Jaguary XJ. A tento styl je u verze R ještě znásoben. Základem je tuhá karoserie. Svou tuhost má především díky širokým, dlouhým a nízkým proporcím. To kočičí našlapování se těžko popisuje. Odpružení je v principu tuhé, ale dovoluje velice jemné pohupování karoserie v rámci prvotních milimetrů dráhy tlumičů.

Když přijdou na řadu větší nerovnosti, stará XJ to nerozhodí. Opřou se do tuhých základů a zůstávají totálně stabilní. To je kouzlo skvělého naladění koncepčně úplně běžného podvozku. A to jste ještě nepřitlačili na pilu. Příliš odvahy vám překvapivě nedodá řízení, které má sice příjemnou tuhost, ale není příliš citlivé. Pokud si s ním ale potykáte, zjistíte, kolik si toho tento stařeček nechá líbit.

Nejlépe totiž začne fungovat při ostřejším tempu. Příď se stejně širokými pneumatikami jako vzadu má i na dnešní poměry neskutečné množství přilnavosti. Stejně jako záď, se kterou si však díky mechanickému samosvornému diferenciálu můžete pohrát pomocí plynu. Chce to trochu odvahy a vybudování si důvěry, tohle auto je totiž pro řidiče a nic vám nedá zadarmo. Ale po chvilce zjistíte, jak dokážete tyto bez mála dvě tuny pohazovat se samozřejmostí malého sporťáku.

Když už jsme u té váhy, největší absurditou tohoto srovnání je fakt, že tato dvě auta, tedy symbolicky první a zatím poslední Jaguar XJR za padesátiletou historii modelu XJ, mají na kilogram přesně stejnou pohotovostní hmotnost! 1875 kilogramů. I když má aktuální generace větší motor, nálož funkční výbavy navíc a celkově jde celkem podstatně o větší auto, kilogramy si udržel díky lehčí hliníkové karoserii.

Nové XJR575 je lehkonožka i v rámci své třídy. I to je důvod, proč mohu bez odkládání říci, že pro sportovní jízdu se jedná o jednu z nejlepších voleb. Jedna věc je totiž schopnost maskovat rychlost a bez nějakých divadel ji udržet i v zatáčkách. To umí více či méně dobře každé auto v tomto segmentu - cestovat v totálním komfortu absurdními rychlostmi, s převalujícím se motorem a na absurdních místech.

Jenže když svou limuzínu chcete čas od času i vytáhnout na skutečně pěknou okresku a užít si to tam, začne většina konkurentů vcelku pochopitelně protestovat. Kde XJR575 ztrácí pár decibelů tam a trochu houpavého komfortu támhle, vás odmění zrovna v těchto případech. Nikdy bych to předtím neřekl, ale řízení v tomto aktuálním modelu mi vyhovuje více, než v tom starém. Je precizní, akorát tak tuhé, s vyváženým převodem. Naštěstí nikoli přehnaně tuhé jako ve zmiňovaném Range Roveru.

Přední náprava je odpružena konvenčními pružinami s tlumiči. Díky tomu lépe zvládá krátké příčné nerovnosti a poskytne řidiči čitelnější oporu, než v případě vzduchového odpružení. Stabilita v táhlých obloucích a ve vysokých rychlostech je neskutečná. XJR575 se navíc z neutrality poměrně přirozeně převádí do kontrolované přetáčivosti. Potřebujete sice pořád dost prostoru na to, abyste tam tohle velké auto "složili", ale při projíždění oslizlých okresních silnic mezi poli a lesy vám tohle auto dokáže dodat sebevědomí jako sportovní GT.

Na vlnovkách a v opravdu ostrém tempu začne vadit jen necitlivost zadní nápravy. Ta je odpružena vzduchovými měchy. Nabídne tak patřičný komfort a houpavost v komfortním módu, ale při ostré jízdě řidiče svým tlumení kmitů a vibrací okrádá o informace. A ty sakra potřebujete, když se pneumatiky snaží vypořádat se sedmi sty newtonmetry na nerovném povrchu a vy se zrovna řítíte ze zatáčky či přes horizont...

Brzdy mají vcelku měkký pedál, jeho účinek je posunut dále, ale díky tomu se dají i vhodně dávkovat. Navíc neuvadají a mají dostatečný výkon. Celkový jízdní projev XJR575 bych označil za umění možného a chtěného. V oblasti stability takřka nemá konkurenci, stejně jako řízením a maskováním velikosti. Stále se dokáže pocitově smrsknout, byť v porovnání se subtilnějším předchůdcem ne tak výrazně. Komfort je zároveň stále důstojný. Filtrace nerovností je na schopnosti vozu ve vyšším tempu velmi dobrá. Tlumiče umí být dostatečně rychlé a ani na roletách vybrzděného asfaltu kolům nedovolí ztratit kontakt s vozovkou a vyrušit tak funkci ABS.

Závěr: Srdcová limuzína, jako tenkrát

Jaguar XJR575 přišel jako poslední zvonění generace X351. A nemá to s deseti roky na krku vůbec jednoduché. Objektivně, při započtení všech bodů a pohledů, to se svým průměrně zpracovaným a relativně stísněným interiérem, nespolehlivým infotainmentem či slabou armádou asistenčních systémů není to nejlepší a bezchybné, co v rámci této třídy dostanete.

Jenže ve stejný moment, kdy na sebe v těchto parametrech nechává smířlivě házet kamením, ví, že dá ostré kontra. Tam, kde se u konkurence vyvalujete v širokých křeslech a opulentním výhledem sledujete rychle ubíhající krajinu, si vás XJR575 dokáže zavázat. Dvě oddělené kapitoly, ve kterých popisujeme dojem a interiér, abychom se v té další rozepsali o technice a jízdě, jsou právě proto zcela odlišné. Pro mně je totiž překvapivým, ale radostným výsledkem fakt, že to důležité DNA Jaguaru XJR v sobě tato aktuální verze pořád má.

Vlastně už beru na milost i modernější design, vždyť když ta auta stojí vedle sebe, teprve si uvědomíte, jak třeba okenní linie je stále stejná, byť aktuálně protažená. V rámci třídy je ale auto stále jiné. Má charakteru na rozdávání, naprosto špičkový motor s převodovkou, a stále umí řidiče pobavit. Vyniká jízdní stabilitou, umí se prosmýknout utaženými zatáčkami a i přes větší rozměry a vzduchové měchy dodat řidiči dost informací, aby ho to královsky bavilo.

Původní XJR X300, především v tomto stavu a s touto převodovkou, je klenotem, kterého se nikdy nebudu chtít zbavit. Těžko říci, jestli něco podobného časem dokáže vyvolat i modrý kolega, který právě ve stínu anglické novogotiky zámku Chyše mokne hned vedle. V rámci moderních plechovek, i těch za čtyři miliony, ve mně ale zanechal hlubokou stopu. Nelibujete si v něm z jeho dokonalosti, ale dostane vás jeho aura a jízdní projev, který je pořád tak výjimečný!

Jaguar XJR - Srovnání technických údajů dvou generací
Model, rok výroby XJR X300, 1996 XJR575 X351, 2018
Motor 4.0 AJ16 R6 5.0 Supercharged V8
Pohotovostní hmotnost [kg] 1875 1875
Zdvihový objem [cm3] 3980 5000
Válce/ventily 6/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 235/- 423/6.250-6.500
Točivý moment [N.m/min] 512/- 700/3.500-4.500
Převodovka 5M 8A
Max. rychlost [km/h] 250 300
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,1 4,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 11,7 11,1
Základní cena nového vozu -

4.004.011

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud