Test: praktický a elegantní Mercedes-Benz Vaneo

Je to Mercedes, není to Mercedes... je to Mercedes! I když je pravda, že vůbec ne typický. Ze všeho nejvíc připomíná trochu nafouklé "áčko" a představuje krok značky DaimlerChrysler ve směru ke kompaktním MPV. Stojí na rozhraní osobního a dodávkového vozu a jmenuje se Mercedes-Benz Vaneo.
Test: praktický a elegantní Mercedes-Benz Vaneo
Seznam kapitol
  1. Vzhled, zpracování vozu, řazení
  2. Motor, jízdní vlastnosti, technické údaje

Nikdo už dávno nevydrží jen s klasickými vozy, byť by to třeba tak dělal sto let. Doba si žádá své a mixu nejrůznějších typů, který směřuje především k maximální praktičnosti, se nedá vyhnout. Když značka Mercedes-Benz přišla s typem A, byl to pro její skalní příznivce šok. Dnes už se nad Vaneem nikdo ani nepozastaví.

Hrany a křivky

Přední část vozu skutečně připomíná velmi blízce „áčko“. Stejný pozvolný náběh sklonu kapoty i skla, ale dál už je to něco úplně jiného. Tady převládají hrany, včetně zadní svislé stěny s velkými dveřmi vyklápěnými směrem vzhůru. I exteriérem je tedy Vaneo někde na rozhraní osobního a užitkového vozidla. Velmi nápadná jsou i 15palcová kola, která působí v celkovém kontextu jako neúměrně malá.

Trochu zvláštním ale velmi užitečným detailem jsou oboje zadní boční posuvné dveře. Vytvářejí dostatečně pohodlné podmínky pro nastupování a vystupování a v řadě zaparkovaných vozidel nepotřebují žádné místo. S těmi pravými jsme ale měli trochu obtíže při otevírání, jakmile nestál vůz na ideální rovině a karoserie se začala kroutit, nechtěly se dveře uvolnit z předního zámku. Podlaha je nezvykle vysoká – další prvek posilující pohodlí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Oboustranné posuvné dveře jsou v této kategorii neobvyklé,
ale za to velmi praktické.

Praktičnost vítězí nad komfortem

Na rozdíl od osobních vozidel značky Mercedes-Benz, s výjimkou typu A, nehýří vnitřek nadbytečným luxusem. Už pohled na přístrojovou desku vytváří střízlivý dojem, totéž platí i o všem ostatním. Stejně jako u jiných vozů značky se klimatizace ovládá opačně, musí se tedy vypnout, protože zapíná se sama automaticky. Ekonomickým provozem soustavy můžeme také využít tzv. zbytkového tepla v chladicí soustavě, které umožňuje topit ještě nějakou dobu ve stojícím vozidle při vypnutém motoru.

Podobně jako u jiných vozidel tohoto typu se dají sedadla vyjmout z ukotvení v podlaze velmi snadno. Stačí k tomu jednoduchý grif, uvolnit páčku a každé jednotlivé křeslo je venku. Tato možnost nabízí dlouhou řadu variant uspořádání interiéru, na přání může být dodána i třetí řada sedadel. My jsme jezdili s pětimístnou variantou a místa bylo pro všech pět cestujících dost. Až zbytečně velký prostor mají všichni nad hlavou, ale to je dnes móda a spousta zákazníků něco takového vyžaduje, aniž by si uvědomovala zbytečnost tohoto rozměru a jeho ekonomickou nevýhodnost. Daleko důležitější je prostor na délku a šířku, vysoká karoserie zhoršuje aerodynamiku a tím i spotřebu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vysoká podlaha a mohutný ponton připomínají typ A
velmi výrazně. --- Druhou řadu sedadel lze snadno vyjmout.

Samostatnou kapitolou je obrovský zavazadlový prostor při uspořádání sedadel do dvou řad. V základu 715 dm3 je opravdu hodně. Jestliže namontovaná i třetí řada, zmenší se prostor pro zavazadla na 150 dm3, což je zase naopak pro sedm cestujících hodně málo. Ale nelze mít všechno.

Uhlazený gentleman

I při všech vlastnostech užitkového vozu si Vaneo zachovává přátelskost a lehkost ovládání. To platí jak o řízení, tak i řazení. Pohyb řadicí páky je lehoučký, klouzavý a přesný, nevyžaduje téměř žádnou sílu. Jednotlivé stupně zapadají do kulis rychle a bez obtíží, stačí k tomu lehoučký pohyb dvou prstů.

V našem voze byla pětistupňová přímo řazená převodovka, ale dodává se i rovněž pětistupňový automat. Odstupňování obou převodovek je odlišné. Automat má těžší stálý převod a čtyřku a pětku do rychla, kdežto manuál má s převodovým poměrem menším než jedna pouze pětku. S odstupňováním jsem ale byli spokojeni, vyhovuje jak jízdě po městě, tak i po dálnici. Podobně jako typ A má i Vaneo páku ruční brzdy mezi sedadly, nikoliv tedy jako většina vozů MB v pedálovém uspořádání s uvolňováním pod palubní deskou na levé straně.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Do velkého kufru se vejde na přání i třetí řada sedadel.
Uchycení v podlaze je u sedaček bytelné, taky demontovatelné.

Vaneo se dodává v pěti stupních výbavy jako Trend, Trend Plus, Family, Family Plus a Ambiente. My jsme jezdili s Ambiente, tedy nejlépe vybaveným vozem. Je třeba se zmínit také o tom, že Mercedes-Benz Vaneo je u nás dosažitelné i v provedení N 1, tedy jako nákladní vůz s pevnou přepážkou a umožňuje odpočet DPH.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vzhled, zpracování vozu, řazení
  2. Motor, jízdní vlastnosti, technické údaje
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Mercedes A 1,7
Rok výroby: 2003
Stav: 157 828 km
Cena: 60 000 Kč
Mercedes Vito 2,1
Rok výroby: 2006
Stav: 172 821 km
Cena: 210 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 152 665 km
Cena: 330 000 Kč
Mercedes E 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 274 737 km
Cena: 70 000 Kč
Mercedes E 2,1
Rok výroby: 2009
Stav: 135 915 km
Cena: 450 000 Kč
Mercedes C 2,3
Rok výroby: 2001
Stav: 124 153 km
Cena: 88 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků