Test: praktický a elegantní Mercedes-Benz Vaneo

Je to Mercedes, není to Mercedes... je to Mercedes! I když je pravda, že vůbec ne typický. Ze všeho nejvíc připomíná trochu nafouklé "áčko" a představuje krok značky DaimlerChrysler ve směru ke kompaktním MPV. Stojí na rozhraní osobního a dodávkového vozu a jmenuje se Mercedes-Benz Vaneo.
Test: praktický a elegantní Mercedes-Benz Vaneo
Seznam kapitol
  1. Vzhled, zpracování vozu, řazení
  2. Motor, jízdní vlastnosti, technické údaje

Nikdo už dávno nevydrží jen s klasickými vozy, byť by to třeba tak dělal sto let. Doba si žádá své a mixu nejrůznějších typů, který směřuje především k maximální praktičnosti, se nedá vyhnout. Když značka Mercedes-Benz přišla s typem A, byl to pro její skalní příznivce šok. Dnes už se nad Vaneem nikdo ani nepozastaví.

Hrany a křivky

Přední část vozu skutečně připomíná velmi blízce „áčko“. Stejný pozvolný náběh sklonu kapoty i skla, ale dál už je to něco úplně jiného. Tady převládají hrany, včetně zadní svislé stěny s velkými dveřmi vyklápěnými směrem vzhůru. I exteriérem je tedy Vaneo někde na rozhraní osobního a užitkového vozidla. Velmi nápadná jsou i 15palcová kola, která působí v celkovém kontextu jako neúměrně malá.

Trochu zvláštním ale velmi užitečným detailem jsou oboje zadní boční posuvné dveře. Vytvářejí dostatečně pohodlné podmínky pro nastupování a vystupování a v řadě zaparkovaných vozidel nepotřebují žádné místo. S těmi pravými jsme ale měli trochu obtíže při otevírání, jakmile nestál vůz na ideální rovině a karoserie se začala kroutit, nechtěly se dveře uvolnit z předního zámku. Podlaha je nezvykle vysoká – další prvek posilující pohodlí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Oboustranné posuvné dveře jsou v této kategorii neobvyklé,
ale za to velmi praktické.

Praktičnost vítězí nad komfortem

Na rozdíl od osobních vozidel značky Mercedes-Benz, s výjimkou typu A, nehýří vnitřek nadbytečným luxusem. Už pohled na přístrojovou desku vytváří střízlivý dojem, totéž platí i o všem ostatním. Stejně jako u jiných vozů značky se klimatizace ovládá opačně, musí se tedy vypnout, protože zapíná se sama automaticky. Ekonomickým provozem soustavy můžeme také využít tzv. zbytkového tepla v chladicí soustavě, které umožňuje topit ještě nějakou dobu ve stojícím vozidle při vypnutém motoru.

Podobně jako u jiných vozidel tohoto typu se dají sedadla vyjmout z ukotvení v podlaze velmi snadno. Stačí k tomu jednoduchý grif, uvolnit páčku a každé jednotlivé křeslo je venku. Tato možnost nabízí dlouhou řadu variant uspořádání interiéru, na přání může být dodána i třetí řada sedadel. My jsme jezdili s pětimístnou variantou a místa bylo pro všech pět cestujících dost. Až zbytečně velký prostor mají všichni nad hlavou, ale to je dnes móda a spousta zákazníků něco takového vyžaduje, aniž by si uvědomovala zbytečnost tohoto rozměru a jeho ekonomickou nevýhodnost. Daleko důležitější je prostor na délku a šířku, vysoká karoserie zhoršuje aerodynamiku a tím i spotřebu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vysoká podlaha a mohutný ponton připomínají typ A
velmi výrazně. --- Druhou řadu sedadel lze snadno vyjmout.

Samostatnou kapitolou je obrovský zavazadlový prostor při uspořádání sedadel do dvou řad. V základu 715 dm3 je opravdu hodně. Jestliže namontovaná i třetí řada, zmenší se prostor pro zavazadla na 150 dm3, což je zase naopak pro sedm cestujících hodně málo. Ale nelze mít všechno.

Uhlazený gentleman

I při všech vlastnostech užitkového vozu si Vaneo zachovává přátelskost a lehkost ovládání. To platí jak o řízení, tak i řazení. Pohyb řadicí páky je lehoučký, klouzavý a přesný, nevyžaduje téměř žádnou sílu. Jednotlivé stupně zapadají do kulis rychle a bez obtíží, stačí k tomu lehoučký pohyb dvou prstů.

V našem voze byla pětistupňová přímo řazená převodovka, ale dodává se i rovněž pětistupňový automat. Odstupňování obou převodovek je odlišné. Automat má těžší stálý převod a čtyřku a pětku do rychla, kdežto manuál má s převodovým poměrem menším než jedna pouze pětku. S odstupňováním jsem ale byli spokojeni, vyhovuje jak jízdě po městě, tak i po dálnici. Podobně jako typ A má i Vaneo páku ruční brzdy mezi sedadly, nikoliv tedy jako většina vozů MB v pedálovém uspořádání s uvolňováním pod palubní deskou na levé straně.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Do velkého kufru se vejde na přání i třetí řada sedadel.
Uchycení v podlaze je u sedaček bytelné, taky demontovatelné.

Vaneo se dodává v pěti stupních výbavy jako Trend, Trend Plus, Family, Family Plus a Ambiente. My jsme jezdili s Ambiente, tedy nejlépe vybaveným vozem. Je třeba se zmínit také o tom, že Mercedes-Benz Vaneo je u nás dosažitelné i v provedení N 1, tedy jako nákladní vůz s pevnou přepážkou a umožňuje odpočet DPH.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vzhled, zpracování vozu, řazení
  2. Motor, jízdní vlastnosti, technické údaje
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků