TEST Porsche Taycan Turbo: Tolik koní, že vám z toho jde hlava kolem. A z ceny taky...

Porsche Taycan sdílí platformu J1 s Audi RS e-tron GT. Budoucí elektrické modely Porsche však už budou zřejmě stát na nové platformě PPE. I to dělá tuhle dvojici unikátní.
Radosti
Ohromující funkce podvozku
Drtivá dynamika
Technicky na špičce
Starosti
Málo místa vzadu
S příplatky velmi drahé
Malý zavazadelník
9  /10

Taycan je technicky fantastický počin a pro Porsche nesmírně důležitý model. Nejenže je prvním elektromobilem, ale také je prvním hmotným výsledkem masivních investic do vývoje vozů s tímto pohonem. Klasický Taycan doplnily ještě dvě karosářské varianty, čeká nás elektrický nástupce SUV Macan a už je potvrzené i elektrické pokračování sportovní řady 718. Elektrické karty Porsche jsou tak na stole. Fanoušci tradičních modelů s tím mohou nesouhlasit, ale to je tak to jediné, co zmůžou.

Teď působí Porsche Taycan v nabídce značky jako taková alternativa, která nejenže láká nové zákazníky, kterých je podle průzkumů Porsche opravdu dost, ale přináší přidanou hodnotu i těm stávajícím. Mnoho z nich elektromobil prostě chce a na trhu v podstatě nebyla žádná alternativa.

Rodina modelu Taycan se postupně hodně rozrostla, ostatně jak už je u Porsche zvykem. Základní model s pohonem jen zadních kol doplňuje čtyřkolka 4S, nechybí ani sportovně zaměřená verze GTS a vrchol zastupují technicky shodné verze Turbo a Turbo S. Právě Turbo se objevilo v naší redakční garáži, takže se můžeme společně podívat na to, jak se na silnici reálně používá výkon přes šest set koní.

Výkladní skříň 21. století

Porsche Taycan se na první pohled jen málo liší od svého sedm let starého konceptu Mission E, za což můžeme být jen rádi. Pětimetrový grand tourer působí při osobním setkání monumentálně a je v něm ta špetka nadšení, jako když stojíte u supersportu. Jak je rozšláplý, jak má vytažené blatníky a nízko položenou příď s kabinou, to všechno je samozřejmě kvůli aerodynamice, ale pomalu vás to zahlcuje respektem a když víte, že ho budete řídit, dostaví se i pýcha.

Taycan má na délku 4963 mm, na šířku 1966 mm a na výšku 1381 mm. Proporčně je tedy skutečně na úrovni supersportů a rozměrově má nejblíže asi k Ferrari FF. Ačkoliv ale Taycan vypadá jako vesmírné těleso, použité materiály jsou zcela běžné. Konstrukce karoserie je mixem oceli a hliníku. Z druhého materiálu jsou pak kapota, dveře, víko zadního kufru i střecha.

Posádka je chráněná speciálním příčníkem z mangan-bórové oceli. K nejdůležitějším částem vozu pak patří sarkofág pro baterii, který je taktéž z hliníku a k tělu auta je připevněný pomocí 28 šroubů. U baterie, umístěné mezi nápravami, jsou zajímavostí prohlubně v místech, kde mají cestující vzadu nohy - Porsche říká „garáž pro nohy“.

Kamkoliv se na Porsche Taycan podíváte, musí vám být hned jasné, že při navrhování byla aerodynamika jedním z hlavních témat. Tvůrci se snažili docílit co nejlepšího výsledku při zachování typických kontur Porsche, jako jsou masivní zadní blatníky. V tunelu tohle auto strávilo 1500 hodin, dalších 900 hodin si odpracoval model v měřítku 1:3 a nespočet dalších měření proběhl digitálně. 

Výsledkem je hodnota koeficientu aerodynamického odporu 0,22, což je nejlepší hodnota v historii produkčních modelů Porsche. Jen o aerotvary ale nejde, Porsche Taycan disponuje aktivní aerodynamikou v podobě klapek a vysouvacího zadního křídla. Při potřebě plachtit se tak auto umí zbavit aerodynamického odporu jako sokol, když složí křídla a vyrazí střemhlav. Když tak pustíte nohu z plynu a jedete rovně, zpomalujete jen velmi zlehka, v případě mírného kopce si dokonce udržíte rychlost, nebo začnete zrychlovat.

Porsche budoucnosti

Nastupování do interiéru je kupodivu poměrně snadné. Taycan má široké dveře, které stojí tam, kde je zastavíte. Překročit široký práh a ohnout se pod nízkou střechu mi nedělalo větší problém. Místo vpředu je dostatečné i pro větší postavy a zaujme třeba obří plocha střešního okna vcelku. Porsche zachovalo fantastickou řidičskou pozici i pro svůj elektrický model a vypíchnout si zaslouží hlavně volant, který je opět jak z příručky pro sportovní auta.

Přední sedadla mají vyhřívání i odvětrávání, ale pořád nezapomínají na perfektní oporu těla a mnoho možností nastavení. Ovládání interiéru je pak očekávaně z větší části dotykové, na palubní desce zůstala vlastně jen tlačítka pro start a varovná světla. Haptickou odezvu Taycan samozřejmě má, ale tlačítka jsou tlačítka.

Celkově vzato není interiér nejsilnější stránkou vozu. Dotykově ovládaný infotainment budiž, ale v palubní desce je víc utopený než u 911. Je poměrně nízký a dělat v něm něco za jízdy je za trest. Porsche na to myslelo a udělalo tak ze spodní části dolního displeje touchpad, ale absolutně nevidím důvod, proč opakovat chyby Lexusu, když už tam se to ukázalo jako slepá ulička.

Touchpad není intuitivní a udělat jednoduchý úkon vám přes něj zabere moc času. Spodní displej také slouží třeba pro ovládání klimatizace a nutno podotknout, že po chvíli se v něm budete snadno orientovat. Jen mi moc nehraje se zbytkem, protože má nevzhledný černý rámeček okolo a působí jako v mnohem levnějším autě. Naštěstí zvládnete většinu důležitých úkonů přes multifunkční volant a hlasové ovládání. Obojí funguje příkladně.

Zpracování je na výborné úrovni a i tady máte pocit, že když budete do palubní desky bušit kladivem, jak rád poznamenal kolega Honza, tak se ani nehne. Nicméně bylo tu pár drobností, které by mě zrovna u Porsche mrzely. Třeba opěradlo spolujezdce se na větších nerovnostech lehce klepalo a vrzalo u toho. No a startovací tlačítko se nijak neliší od toho, jakým doma zapínáte třeba vysavač. Jak říkám, detaily, ale u 911 se mi nic takového nestalo.

Porsche se u svých modelů se spalovacími motory stále drží jen částečně digitálního přístrojového štítu. Taycan má ze zjevných důvodů plně digitální, ale zaslouží chválu. Je přehledný, čitelný a snadno ovladatelný. Stejně dobrou grafiku mají i zbylé dva displeje v palubní desce, jen jak jsem psal, centrální by nemusel být tak utopený, aby se snáze ovládal. Celkově se tak na palubě žije dobře, ale upozorňuji, že jsem s autem strávil pouze 400 km. Delší užívání by verdikt nad interiérem jistě ještě změnilo.

Cestu si ale nebudou moc užívat dospělí vzadu. Zatímco na nohy místo skutečně je, na hlavu je to mnohem horší a i když mám jen průměrných 183 centimetrů, opíral jsem si hlavu o strop. Prostřední sedadlo, které samozřejmě není vykrojené, tak bude opravdu jen nouzovka. S prostorem na tom není dobře ani kufr, jeho 366 litrů má celkem špatný přístup a celkově připomíná zadní kufr u kabrioletu. Nicméně těchto pár negativ mu po prvních pár kilometrech asi rádi odpustíte.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Diskuze (30) Další článek: Nová Honda Civic Type-R zajela rekord předokolek na okruhu Suzuka. Porazila svého předchůdce v nejostřejší verzi!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,