TEST Porsche Macan S 2.9 V6 (280 kW): Chcete sportovat s SUV? Kupte si tohle

Porsche Macan prošlo již třetím omlazením, ale zanedlouho jej vystřídá elektrická verze. Na jeho pořízení tam máte něco málo přes dva roky. Ale měli byste to udělat?
Radosti
Skvělé jízdní vlastnosti
Zpracování
Řidičská pozice
Starosti
Vysoká spotřeba
Některé detaily v interiéru
8  /10

Na Porsche Macan III jsem se jel podívat ještě pod embargem do Stuttgartu. Přesně o tři měsíce později už dostávám do ruky klíče od pražského prodejce. Je to verze Macan S s šestiválcem pokrytá do nové barvy Papaya, která z malého SUV dělá v dnešních barvách podzimu takřka neviditelné auto. Jaké to bylo s ním pár dní žít?

Už není moc času

Už jsme si řekli, že Porsche Macan III není nic jiného, než updatovaná předchozí verze. Žádné velké změny a žádná zástavba elektrického pohonu se tedy nekonají. Elektrická varianta ale skutečně bude, jen se představí příští rok a oba dva modely tak budou na trhu současně. O osudu jednoho z nich ale nakonec nebudou rozhodovat prodeje, ale emise.

Na představení v červenci mi totiž bylo řečeno, že Porsche uvidí, jak se budou prodeje vyvíjet a podle toho s modely naloží. Ze zářijového rozhovoru pro Autocar s vedoucím produktové řady Porsche Sebastianem Staigerem ale vyplývá, že spalovací Porsche Macan pravděpodobně zanikne v roce 2024. A to i přestože jde o druhý nejprodávanější model Porsche.

Důvodem k tomuto rozhodnutí je nadcházející emisní norma Euro 7. Dá se ale předpokládat, že prodeje elektrické varianty nebudou nijak zaostávat. První elektrické Porsche, čtyřdveřový Taycan, je na našem trhu v prodejích v těsném závěsu za macanem. Za prvních deset měsíců tohoto roku si ho koupilo 37 zákazníků, zatímco macan zajímal jen o jednoho více.

Instagram filtr

Nový macan vypadá na první pohled totožně jako předchozí verze. A vlastně tak vypadá i na druhý pohled. Liší se jen detaily. Přední nárazník je jemnější s méně průduchy, lišta doplňkových světel se posunula o kousek výš, kola jsou u základní verze o palec větší a zadní nárazník je více protažený nahoru. Celkově vzato je to původní macan s jemným instagramovým filtrem.

Tedy nic zásadního, ale poršisté si hned všimnou, co je jinak. Novinkou jsou také světlomety Porsche Dynamic Light System ve standardní výbavě, tedy s vykrýváním protijedoucích aut v dálkovém režimu. Tady mám výtku, protože automatická dálková světla mají lehké zpoždění. Všimnete si toho třeba za vesnicí, kde systému dojde třeba až po pár sekundách, že může pustit dálkové.

Zhasínání je na tom naštěstí lépe a ani jednou se mi nestalo, že by mě kdokoliv probliknul. I tak ale bylo vidět, že systém často čeká až do poslední chvíle. Třeba u Audi či BMW jsou tyto funkce pohotovější. Nejmenší problém jsem ale neměl ani loni s Porsche Panamera. Co na tom, že šlo o auto za skoro pět milionů korun.

Nových je u Porsche Macan i několik laků. Třeba variantu GTS si můžete pokrýt do zelené Python. Testovaná varianta byla pokrytá do nové oranžové metalízy Papaya, za kterou se připlácí 27.110 Kč. Jen pro zajímavost uvedu, že si stejný lak můžete připlatit i do modelu Panamera, ovšem pouze jako speciální lak za více než sto tisíc korun.

Při převzetí už bylo auto na zimních pneumatikách Michelin Pilot Alpin o rozměrech 265/45 R20 vpředu a 295/40 R20 vzadu, které obalovaly kola v designu Macan Sport za 49.460 Kč. Celkově se toho tedy na exteriéru moc nezměnilo, ale jistě osvěžení tu je. Uvnitř se toho už ale změnilo více.

Změny na obě strany

Z interiéru jsem poněkud rozpolcený, ale začnu pozitivně. Pokud jde o kvalitu zpracování interiéru, tak moc nerozumím negativním emocím, které jsem na internetu zaregistroval. Interiér je zpracovaný výborně a působí bytelně. Tam, kde třeba Audi A6 Allroad nachytám (u nápojáků), Porsche ani nekvíkne. Nic se na dotyk „nepropadá“, máloco lehce vrzne a i při jízdě je stran negativních zvuků klid.

Tvarování předního sedadla, které mělo v našem případě osmnáct různých směrů elektrického nastavení, je bez výhrad. Na poměry malých SUV je řidičská pozice v macanu na špičce. Stačí si jen všimnout, jak moc pomůže pravidelně kulatý volant s malým průměrem a tak akorát tlustým věncem. Tohle ale byla od Porsche sázka na jistotu, protože volant je z modelu 911.

Teď už ale pomalu přejdu k výtkám, protože ty budou pro zájemce o auto hlavní. Macan je střední SUV, přesto nemůžete na zadních sedadlech počítat s pořádným prostorem. Ano, stojí na základech Audi Q5 a má rozvor 2807 mm, ale pokud si dám přední sedadlo na sebe, už mi vzadu nezbývá moc místa na kolena. Střecha auta je také poměrně nízko a ještě se svažuje, takže vysoké postavy budou mít hlavně vzadu problém s místem na hlavu.

Přesuňme se ale dopředu. Porsche se startují otočným ovladačem nalevo od volantu. U macanu chybí a místo něj se do zdířky zasunuje klíč ve tvaru auta. Ať vás ani nenapadne mít na něm přívěšek. To už pak otravný zvuk za jízdy uslyšíte. Trochu nelogické je umístění manuálního režimu převodovky, které vyvoláte malinkým a běžně nepostřehnutelným tlačítkem na volantu.

Infotainment je skvělý. Má naprosto parádní rozlišení a kvalitní grafiku. Z nějakého důvodu si ale při zrcadlení rozumí jen s telefony Apple, a i tak neukáže rozhraní CarPlay na celou obrazovku. Samotné ovládání by také mohlo být lepší. Ikony jsou dost malé a trefovat se za nich do jízdy není moc bezpečné. Naštěstí je displej opravdu kvalitní, takže nemá žádné zpoždění.

Klimatizaci v něm naštěstí lovit nemusíte, ta má samostatné kolébkové přepínače na nejvýraznějším novém prvku interiéru, kterým je středový panel známý z modelu Panamera. Samotný panel by mě ale nebavilo udržovat. Vypadá krásně, o tom žádná, a má i haptickou odezvu na jednotlivé úkony, ale po dvou dnech používání je prostě zapatlaný. V přihrádce jsem měl sice pěkný hadřík, ale u předchozí generace s tlačítky jsem ho nepotřeboval.

Postěžovat bych si vlastně mohl i na hůře přístupné tlačítko pro varovná světla, které je umístěné před voličem převodovky a pokud máte auto zaparkované, špatně se k němu dostává. Všechno to jsou pro někoho přehlédnutelné detaily, ale dohromady ve mně budí rozpolcenost.

Na druhou stranu má auto i nadále přehledné a krásné budíky, kdy digitální je jen ten vpravo. Můžete si na něm hlídat třeba tlaky pneumatik, teploty provozních kapalin, navigaci či spotřebu. Vždy s krásně čitelným fontem Porsche. Pádla pod volantem jsou opravdu z hliníku a krásně se s nimi manipuluje. No a je tu tlačítko u palubní desky na ovládání jasu přístrojovky. Hurá!

Zavazadlový prostor má v základním uspořádání 458 litrů a bohatě postačí na velké nákupy a dokážu si představit, že zvládne i větší dovolenou ve dvou. Tohle Porsche je ale i praktické, takže lze druhou řadu sedadel sklopit a získat tak 1503 litrů prostoru. V další kapitole se ale podíváme na to, jak moc rychle na tu dovolenou vlastně můžete jet.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Diskuze (11) Další článek: Lancia oficiálně potvrdila export na další trhy. S Českou republikou zatím nepočítá

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz