TEST Porsche Cayenne S: Čáry a kouzla z Bratislavy

Porsche nešlo na úkol "jak naučit jezdit SUV" cestou jednoduchosti. Nový Cayenne prostě napěchovali veškerou technikou, kterou měli k dispozici. Povedlo se?
Seznam kapitol
  1. Dojmy, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Kvalitně sestavený interiér
Posez za volantem
High-tech výbava a skvěle naladěné bezpečnostní asistenty
Silný a charakterní motor
Plynulá a rychlá převodovka
Úžasná ovladatelnost, stabilita i komfort podvozku
Reálné schopnosti v terénu
Starosti
Obtížný přístup k některým tlačítkům na středovém tunelu
Ikony nepřítomných funkcí jsou vidět
Infotainment není dokonale uživatelsky přívětivý
Motor zbytečně hučí v nízkých otáčkách i při volnoběhu
9  /10

O Porsche Cayenne se často mluví jako o kasa trháku, "díky němuž si mohou dovolit vyrábět 911". Tak dramaticky bych to sice neviděl, protože 911 jistě coby nejprodávanější sportovní vůz výdělečný je. Na druhou stranu je fakt, že Cayenne je úspěšný. A možná víc, než kdokoli předpokládal. 

První generace se prodalo 270 tisíc kusů, druhé, která přišla v roce 2010, už udali dvojnásobek. To není špatné na "vytuněný Touareg", co říkáte? Nyní je na řadě třetí vydání. Na trh přichází zatím ve třech verzích. Krom této, "eskové" jsem vyzkoušel i základní motorizaci, kterou využiji pro pár srovnání...

Úspěšná korekce

Sám, i když jsem věděl, že nových Cayennů ještě do Čech nepřišlo mnoho, jsem se několikrát přistihl s nadšením, že na jsem na cestě potkal "kolegu" ve stejné generaci. Tak si je příď s předchůdcem podobná. Na zběžný pohled novinku odhalí zejména záď. Svítilny propojené LED pásky a zaskleným nápisem automobilky se mi na nových Porsche velmi líbí. Cayenne to opticky odlehčuje a činí širším. Bourá to problém typický třeba pro BMW X6, které zezadu působí neforemně.

Nejsou to však jen zadní svítilny, které novinku opticky odlehčují. Cayenne, postavený na nové platformě MLB spolu s Bentley Bentayga či Lamborghini Urus, je kompaktnější než tito kolegové. Oproti předchůdci má nižší profil kapoty i střechy, celkově ubral 9 milimetrů. Díky tomu je na něj opravdu pěkný pohled i z náročných úhlů, což se o naducaných předchůdcích říci nedá.

Testovaný vůz byl vybaven příplatky až po střechu, ale zvenčí působil vcelku nenápadně, zejména kvůli laku. I dvacetipalcová kola pod mohutnou karoserií zapadala. Byť nejsem příznivcem prvoplánových odstínů, základnímu Cayennu to v černé a na jednadvacítkách slušelo o poznání více.

Uvnitř dokonalý. Téměř

Nikdy bych neřekl, že mi SUV nabídne tak příjemný posez za volantem. Právě úroveň a rozsah nastavení sedadla a volantu považuji za jeden ze základů auta, které chce nabídnou sportovní svezení. Když nemáte jistotu v ovládání, je zážitek poloviční. V Cayennu máte stále ten rozhled, pro který se tato kategorie stala tak oblíbenou, zároveň ale lze sedadlo spustit příjemně nízko. Tehdy je volant ukotven kolmo k hrudníku jako ve sportovním kupé.

Úroveň zpracování je naprosto špičková, materiály absolutně kvalitní. Pochvalu si Cayenne zaslouží i místem pro pasažéry, včetně těch zadních, jejichž hlavy nejsou omezovány ani příplatkovým střešním oknem, a k dispozici nyní mají velkou obrazovku pro ovládání klimatizace a vyhřívání. Zavazadelník o základním objemu 745 litrů lze zvětšit až na 1.710 litrů, díky čemuž máte ze svého Porsche slušný stěhovák.

Pojďme ale zpět na přední sedadla. Před řidičem najdete virtuální kokpit. A zde začíná nostalgický seriál. Odkazy na tradici, které se snaží v rámci možností Porsche držet i u Cayennu, mám moc rád. Jedním z nich je třeba startování zabudovaným "klíčem" nalevo od volantu, ale i centrálně umístěný mechanický otáčkoměr. Celkových pět tradičních tubusů pak z obou stran zastupují obrazovky, které jsou konfigurovatelné. Můžete si tam zobrazit i mapu navigace nebo noční vidění.

Noční vidění se za tmy zobrazí i v nouzové situaci, což jsem si vyzkoušel. Tohle auto je prošpikované moderní bezpečnostní výbavou, i přesto mě překvapilo, když jsem se řítil tmou po okresní silnici, jak Cayenne briskně zareagoval na lišku v krajnici - okamžitě zapnul noční vidění, vystrašené zvíře oranžově ohraničil, začal pípat a zaznamenal jsem i jemné ťuknutí do brzd - bravo!

Jak přišlo Porsche 911 ke svému jménu? Mohou za to Francouzi

Jak přišlo Porsche 911 ke svému jménu? Mohou za to Francouzi

Infotainment je v této generaci zcela nový. Ovládá se primárně dotykově. Je podle očekávání velmi rychlý a obrazovka má skvělou grafiku. Jen dle mého názoru není tak intuitivní. Při mých prvních zkušenostech s ostatními systémy jsem se zorientoval o dost dříve, než tady, ale vše je o zvyku a individuálních preferencích. Systém také nabízí pokročilejší hlasové ovládání a nové on-line funkce.

Na středovém tunelu Porsche, podobně jako u nové Panamery, opustilo koncept kolébkových tlačítek a nabídlo lesklý panel. Z prvotních obav z ovládání podobnému kuchyňským spotřebičům se ukázalo jako liché. Tlačítka na stisknutí fyzicky reagují propadnutím, což je příjemné. Přesto mě docela šokovalo, že piktogramy tlačítek jako například "edrive", která jsou připravena pro hybridní verzi, ale i pro další nepřiplacené prvky, zde skutečně jsou, jen prostě nejsou podsvícena a najdete je pod sklem. V autě za 4 miliony bych čekal, že tam ty nápisy raději vůbec neumístí...

Další problém se středovým tunelem souvisí s voličem převodovky. Vzhledem k tomu, že se u Porsche rozhodli z jejího okolí udělat hlavní ovládací centrum, představoval bych si páku o dost menší. Zbytečná velikost voliče zamezuje pohodlnému ovládání některých funkcí za ní a před ní, včetně hlasitosti audia. Tehdy musíte svou pravou ruku nepřirozeně lámat nebo pokládat na páku.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dojmy, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků