Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

Jako úplně první jsme na českých silnicích vyzkoušeli modernizovanou devětsetjedenáctku, která poprvé v historii dostala přeplňovaný motor. Downsizing už zmrzačil nejednu automobilovou ikonu, jak se tedy podepsal na legendě mezi sportovními vozy?
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; technika a parametry
  2. Turbodojmy: nic hrozného se nestalo
  3. Dynamika (oslnivá) a brzdy (méně oslnivé)
  4. Chování na silnici; ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Ten příběh se opakuje se železnou pravidelností. Porsche provede nějakou technickou změnu na svém legendárním sportovním modelu 911. Vinuté pružiny místo zkrutných tyčí. Šestistupňová převodovka. Vodní chlazení. Elektrický posilovač řízení.

Nekonečný příběh

Fanoušci skuhrají. Svatokrádež, zrada. V médiích vyjdou první testy a vyznívají v duchu „jako dobrý, ale už to není úplně ono“. Pak přijdou testy srovnávací a nová 911 vyhrává jeden za druhým. V Německu, Británii, Americe. Úzus se pomalu mění na „ono to nakonec není tak hrozný“. A pak se někomu nakalibrovanému na aktuální model poštěstí svézt se s tím předchozím a najednou vynikne, o kolik je zprvu zdrženlivě přijímaná novinka lepší prakticky ve všem, na čem záleží. A tak pořád dokola.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Porsche 911 nerado mění podobu i mezigeneračně, natož při pouhých faceliftech; model 991 II ale přináší revoluční změnu pod karoserií

I mladší čtenáři mají možná ještě v živé paměti kontroverzi, která provázela příchod aktuální generace Porsche 911 s kódem 991. Větší karoserie, silnější důraz na komfort a – ó, hrůzo! – elektrický posilovač řízení. Je to vůbec ještě 911? Ehm, ano, je.

A teď tady máme nejnovější díl nekonečného seriálu „Zabili 911. Parchanti!“. Ikonický sporťák s motorem za zadní nápravou má poprvé namísto atmosférického motoru motor přeplňovaný. Tedy pokud se bavíme o normálních verzích a ne o Turbu s velkým T, popřípadě o maniakální variantě jménem GT2. Ty samozřejmě poháněl foukaný boxer vždy.

Porsche 930 Turbo (1973-1989): Doping pro boxer

Porsche 930 Turbo (1973-1989): Doping pro boxer

Porsche tvrdí, že změna je motivovaná ani ne tolik emisní legislativou jako měnícími se požadavky zákazníků, ale nenechte se ošálit. Nebýt toho, že turbomotor s menším zdvihovým objemem proleze homologační zkouškou s nižšími naměřenými emisemi CO2, dočkali bychom se přechodu na přeplňování určitě mnohem později. Jestli vůbec.

Otázka, na kterou budeme dnes hledat odpověď, je nasnadě: zabilo přeplňování charakter 911? Odpověď tušíte, vždyť jste už viděli plusy i minusy a bodové hodnocení nahoře na téhle stránce. Ale popořadě.

Modernizace, kterou Porsche ve svých materiálech označuje jako 991 II, přináší lehce aktualizovaný design s upravenými světly, atraktivnějším provedením zrcátek a LED blinkry. Otvory v předním nárazníku jsou opatřené elektricky ovládanými polohovatelnými klapkami, které se v rychlostech 15-160 km/h uzavřou, aby nezvyšovaly aerodynamický odpor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V předních vstupních otvorech přibyly elektronicky ovládané klapky; otvory v rozích zadního nárazníku odvádějí teplý vzduch od mezichladičů stlačeného vzduchu

V závislosti na aktuální poloze předních klapek se mění i úhel náběhu zadního spoileru, aby zůstal vyvážený vztlak na přední i zadní nápravě. Spoiler má ale ještě jednu úlohu: upravovat proudění vzduchu tak, aby se ho co nejvíc dostalo k černému panelu se 24 vertikálními žebry na zádi.

Porsche 911 na nových fotkách. Stojí nejméně 2 743 000 Kč

Porsche 911 na nových fotkách. Stojí nejméně 2 743 000 Kč

Odtud vzduch proudí do dvou turbodmychadel s fixní geometrií lopatek a dál do mezichladičů ukrytých za zadními podběhy. Horký vzduch od mezichladičů je pak vyváděn dvojicí otvorů v dolních rozích zadního nárazníku.

Menší, ale silnější

Plochý šestiválec o objemu 3,0 l dostal nové hlavy se vstřikovači umístěnými uprostřed spalovacích komor a vysokotlakým přímým vstřikováním paliva, které má pro každou řadu válců jedno čerpadlo. Na straně sání používá nový motor systém Vario Cam Plus s proměnným časováním i zdvihem ventily, ale variabilní časování zde mají i výfukové ventily.

Výsledek? Přeplňovaný boxer dosahuje o 15 kW vyššího výkonu než dosavadní atmosférická jednotka. V 6500 ot./min. má 272 kW (370 koní), což je dokonce víc než u první generace GT3. A točivý moment samozřejmě narostl díky turbu pořádně, na 450 Nm, navíc v širokém rozsahu 1700-5000 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Žebrovaným krytem proudí vzduch do motoru; z plochého šestiválce dnes neuvidíte pod zadním víkem už vůbec nic, jen stylizovaný kryt

Jenže to jsou hodnoty základního modelu 911 Carrera. Testovaná Carrera S nabízí díky zvýšení plnicího tlaku z 0,9 na 1,2 baru dokonce 309 kW (420 k) a 500 Nm. Jinými slovy, druhá „nejobyčejnější“ devětsetjedenáctka se v roce 2015 parametry v podstatě odpovídajícími tomu, co mělo ještě před deseti lety Turbo!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modernizace se lehce promítla i v interiéru, kde najdete upravený volant nebo vylepšený systém Porsche Communication Management

Modernizace přinesla i několik změn mimo karoserii a motorový prostor. Podvozek je snížený o 10 mm, aktivní tlumiče PASM se teď dodávají sériově a Carreru S lze za příplatek vybavit natáčením zadních kol, které Porsche představilo na aktuálním Turbu. A do kabiny se nastěhoval vylepšený infotainment systém Porsche Communication Management s dotykovým displejem a lepší podporou chytrých telefonů. Nebudu zapírat, že během několikahodinové zápůjčky jsme možnosti PCM nezkoumali příliš podrobně a raději se zaměřili na to, jak „kacířská“ devětsetjedenáctka jezdí. 

Radosti
Na turbo velmi lineární odezva motoru
Ještě rychlejší než dřív
Fantasticky funguje i na českých silnicích
Konečně správná logika ručního řazení
Pořád nejlepší sportovní auto v segmentu
Starosti
Příplatky vyšroubují cenu do absurdních výšin
Atmosféra byla přece jen říznější
Zimní pneumatiky nesvědčí brzdnému výkonu
9  /10
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; technika a parametry
  2. Turbodojmy: nic hrozného se nestalo
  3. Dynamika (oslnivá) a brzdy (méně oslnivé)
  4. Chování na silnici; ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

včera | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 70 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků