83
Fotogalerie

Test: Porsche 911 Carrera S – zcela běžný vůz

Kapitoly článku:


3,8 l: +15 koní, +20 Nm

Nová generace dostala jiný základní motor. Původní objem 3,6 l byl zmenšen na 3,4 l, výkon činí 350 k (ať žije downsizing) a jednotka je samozřejmě ekologičtější, úspornější a tak dále. Je to stále stejná písnička. Jenže základ nás dnes tolik zajímat nebude. Do testu jsme dostali verzi S, tedy silnější provedení, u kterého zůstal objem 3,8 litru nezměněn.

Pouze výkon tak trochu povyrostl. K dispozici máme 400 koní (původně to bylo 385 k) a 440 Nm (dříve 420 Nm), zrychlení z nuly na stovku za 4,3 s a maximální rychlost přes tři sta. Musím se upřímně přiznat, že speciálně test té maximálky mě velice lákal, ale nakonec zvítězil rozum. Přeci jen finanční spoluúčast je poměrně účinný strašák.

porsche_911_31.JPGporsche_911_32.JPG 
Vpředu zavazadelník, motor za zadní nápravou. Porsche se drží klasické koncepce už celá desetiletí. Na motor se ovšem jen tak nepodíváte.

Takže otočíme klíčkem vlevo pod volantem, motor bafne a naskočí tak charakteristicky, jak to umí pouze a jenom boxer od Porsche. V tu chvíli se dostaví pocit, kvůli kterému si někteří zájemci takováto auta vlastně pořizují. Dostaví se pocit, že jste něco více a že máte něco více. Vím, zní to trochu blbě, ale je to prostě tak. Vlastně je úplně jedno, zda vás zrovna někdo slyší nebo zda startujete v úplně prázdné ulici, zvuk motoru dokáže hodně pozvednout vaše sebevědomí. Ale to jen tak na okraj.

Jako už tradičně má řidič k dispozici několik režimů, ve kterých může automobil provozovat. Převodovka, řízení a motor změní své chování podle toho, zda aktivujete režim Sport nebo Sport Plus. Navíc si můžete případně přitvrdit tlumiče a zdůraznit hlas motoru v interiéru. Mimochodem volba zvuku v interiéru přijde určitě vhod, protože při standardním režimu je šestiválec až překvapivě tichý. Ale když zmáčknete ono kouzelné tlačítko, které otevře příslušné klapky, budete za půl hodiny rádi, že je zase můžete zavřít.

porsche_911_64.JPGporsche_911_66.JPG 
V Porsche 911 Carrera S můžete nastavit všechno možné od chování převodovky až po zvuk výfuku nebo zadní spoiler. Start/Stop je zde spíše pro zlost.

Úplně obyčejný

Je mi jasné, že každý by nejradši vyrazil rovnou na okresky nebo ještě lépe na závodní okruh, jenže znáte to, „dočkej času…“. My jsme také při cestě na letiště museli urazit několik desítek kilometrů v normálním provozu a normálním tempem. Myslím, že právě chování v takovém jízdním režimu je vůbec to nejdůležitější, co nová generace přinesla.

Možná si říkáte, že titulek o úplně běžném autě napsal někdo, kdo je padlý na hlavu, jenže ono přesně tohle stojí za zdůraznění, protože s novým Porsche se dá bez problémů jezdit denně do práce, do města, cestovat s ním tisíce kilometrů. Ono se totiž chová jako zcela obyčejné auto. Převodovka řadí hned, jak může, podvozek je na poměry kategorie, kam tohle auto patří, komfortní a díky už zmíněným klapkám je v interiéru ticho jako v nějakém pro dálnice stvořeném kombíku. Je to prostě obyčejný, akorát o fous nižší vůz.

porsche_911_11.JPGporsche_911_23.JPG 
Ano, i takhle může vypadat vůz pro úplně běžné denní cestování. Porsche 911 Carrera zvládá tuto roli na výbornou.

Ruku v ruce s běžným cestováním jde samozřejmě spotřeba. Schválně jsem z onoho jednoho drahocenného dne, kdy jsem měl vůz k dispozici, obětoval stovku kilometrů tomu, abych s velikým sebezapřením a sebeovládáním absolvoval stokilometrovou trasu přesně podle předpisů.

Půlku po dálnici rychlostí 140 – 150 km/h (takže to bylo skoro podle předpisů), na okreskách maximálně sto a žádná velká „pila“. Cestování ve dvou se vším komfortem a patřičným stylem… Výsledná spotřeba mě dostala. Palubní počítač ukázal 8,9 l/100 km, což osobně považuji za jednoznačně vynikající výsledek vzhledem k tomu, co tohle auto dovede v momentě, kdy zmáčknete pár tlačítek. 

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud