55
Fotogalerie

Test: Porsche 911 Carrera 4S – kladivo na dědu Mráze

Kapitoly článku:


Okresky naostro

Sníh v kombinaci s Carrerou 4S je sakra zábavná věc. Jasně se také ukázalo, že koupí verze s pohonem všech kol nepřijdete o sportovní charakter auta a naopak si uspoříte velké množství nervů, o které byste při jízdě bez 4x4 ve stejných podmínkách zaručeně přišli a které se vám v dnešní době budou velice hodit třeba v práci. Mimochodem po cestě jsme potkali řadu řidičů, kteří dávali palec nahoru. Těžko říci, zda se jim auto prostě líbilo, nebo zda zapomněli na fakt, že i Carrara může být čtyřkolka a obdivovali naší odvahu. Ještě pro doplnění musím poznamenat jednu věc. Stabilizace není všemocná, ale když nebudete dělat hlouposti a pojedete rozumně, krizové situace nepřipustí a jízdu celkově významně usnadní.

911_51.JPG911_52.JPG 
Když trochu zvolníte a necháte zapnutou stabilizaci, krizovým situacím se i na sněhu s takto výkonným autem vyhnete.

Ještě nebyla řeč o motoru, jeho chování, výkonu a síle. Trochu jsem se obával, že vás budu muset pouze odkázat na starší test, protože prostě vyzkoušet během testovacího dne, co dokáže, nešlo. Jenže shodou okolností se později naskytl druhý den, kdy už bylo pouze mokro, a z původního ledu zbyly na stejných okreskách všudypřítomné kamínky posypového materiálu. Tedy ještě jednou to samé a poněkud naostro.

Carrera je kouzelná v tom, jak snadno se dokáže změnit z cestovního vozu na auto, které hledá v běžném provozu těžko adekvátního soupeře. Sportovní tlumiče, řazení do manuálu, otevřít klapky, pedál na podlahu. Všechna kola se zakousnou do silnice a ani na zmíněných kamínkách auto neznervózní. Šestiválec se svým typickým zvukem se má čile k životu a už ve středních otáčkách nabídne dost výkonu. To pravé divadlo začíná nad šesti tisíci, kdy ještě přitvrdí a to velmi výrazně. Konečná je těsně před osmi tisíci. Pokud máte aktivovaný režim Sport, převodovka nechá, ať si s ní děláte, co chcete a výš neřadí. Omezovač ale utne motor dost výrazně.

911_49.JPG911_50.JPG 
400 koní umí s Carrerou pořádně zacvičit. Motor navíc přidá přímo ukázkovou výkonovou špičku.

Práci podvozku jsem už chválil, takže se nebudu opakovat. Pochválím řazení převodovky, která je bleskurychlá a hlavně na pokyny pádly pod volantem reaguje okamžitě, ve sportovním režimu přidá při podřazování ještě meziplyn. Fyzice navzdory se auto dlouho chová přísně neutrálně, ale když to do zatáčky lidově řečeno hodně pošlete a přidáte ještě trochu brzdy, rázem jedete opět bokem, akorát v mnohem větší rychlosti. Zábava to je ještě daleko větší, než klouzání na sněhu.

Ale takto si užijete pouze na okruhu, případně na letišti. Nejsem takový „kanón“, abych zkoušel podobné věci na okresce (přeci jen při přebírání auta se podepisuje drobná poznámka o minimální spoluúčasti), nicméně mohu klidně říci, že na suchém asfaltu je u čtyřkolky limit strašně vysoko a koleda o pořádný problém je mnohem větší. Ono i řezání zatáček čistou stopou má své kouzlo a i pro takovou činnost budete hledat nějakou vhodnou silnici velmi těžko.

Na závěr naší druhé ostré projížďky mohu přidat ještě informaci o spotřebě. Ta skončila na osmnácti litrech, což je vynikající hodnota. Kdejaký přeplňovaný dvoulitr nemá problém říci si při podobném stylu jízdy o podstatně více.

Napište Ježíškovi

Každá legrace něco stojí a legrace s nálepkou Porsche stojí obzvlášť hodně peněz. Taková je prostě realita. Všechna ta zábava holt není pro každého. Nejradši bych test teď ukončil a nekazil si výborné dojmy ze svezení s Carrerou 4S. Jsou přece vánoce. Pro většinu z nás bude jedinou cestou, jak získat tohle auto, dopis Ježíškovi, panu Mrázovi nebo Klausovi (můžete zkusit Santu i toho na hradě) a pak už jen čekat a být obzvláště hodný.

Ale teď vážně. Na závěr testu cena patří, nakonec jde o docela důležitý údaj. Ceník říká následující: základ pro Carreru S je 2,3 milionu Kč bez DPH. Přidejme k tomu řadu příplatků (pro zjednodušení vyberu jen ty nej – bavíme se o cenách bez DPH) typu automatické převodovky za 83 000 Kč, sportovního výfuku za 63 636 Kč, sportovních sedadel s možností seřízení v osmnácti směrech za 85 000 Kč a především doplňme pohon všech kol, který si Porsche cení na 208 333 Kč. Přidejme DPH (kalkulace pracuje s 20%) a výsledek? 4 028 110 Kč přesně.

Ještě jednou, šťastné a veselé…

Technické údaje: Porsche 911 Carrera 4S

Rok
2012
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 3 800 cm3
Vrtání • zdvih
102,0 mm • 77,5 mm
Stupeň komprese
12,5:1
Nejvyšší výkon
294 kW (400 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
7 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
440 Nm při 5 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,3 s
Nejvyšší rychlost
297 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
125 l
Objem palivové nádrže
68 l
Hmotnost: provozní • celková
1 465 kg • 1 895 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
12,7 • 7,0 • 9,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 450 mm
Rozměr pneumatik
245/35 ZR20 vpředu, 305/30 ZR20 vzadu
Rozměry: délka × šířka × výška
4 491 × 1 852 × 1 296 mm
 

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud