Test: Polstrovaný stroj Nissan Pickup Navara

Nissan Pickup Navara nabízí kromě užitkových vlastností i vnější a vnitřní vzhled takříkajíc pro marnivce. Tedy vůz přesně pro ty, kteří nejen chtějí vůz využívat pro práci, ale ještě se rádi pochlubí jeho výbavou a nakonec si i chtějí užít pohodlí při i po práci.
Test: Polstrovaný stroj Nissan Pickup Navara

Nissan má s podobnými vozidly zkušenosti desítek let a tentokrát se rozhodl přizpůsobit módnímu trendu v tom, že připravil pickup v několika verzích. Prostor pro cestující může mít dvě podoby: 2+2 sedadla a delší ložný prostor, anebo pětimístnou kabinu se vším komfortem. Verze Navara, tedy nejlépe vybavená, dává pochopitelně přednost druhé variantě. Uvnitř je to podobné jako v osobním voze. Elektronicky řízená klimatizace, pohodlná sedadla, dostatek odkládacích prostorů, airbagy, výkonné rádio s přehrávačem CD. Zadní sedadla jsou podstatně spartánštější než přední, ale dosavadní standard užitkových vozidel této kategorie daleko předstihují.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  

Zvenku na první pohled upoutá robustní stavba s dostatečnou světlou výškou, mohutná odolná příď, ale přitom ladné tvary. Základem vozu je – jak jinak – tuhý rám. Ten zaručuje patřičnou průchodnost terénem a také možnost naložit na korbu slušnou zátěž. Však také uveze i v provedení s prodlouženou kabinou rovnou tunu. A to ještě můžeme přičíst možnost tažení přívěsu – nebrzděného běžných 750 kg a brzděného 3000 kg. Tomu je přizpůsobený i podvozek, takže při jízdě s nezatíženým vozem se projeví odlišné naladění tvrdosti pérování přední a zadní nápravy. Vpředu pruží pickup měkce, komfortně a ladně, vzadu je naopak připravený na zatížení, takže je tvrdší a na nerovnostech víc poskakuje. Při rychlé jízdě po cestě s výmoly se záď vozu stěhuje a je třeba korigovat směr volantem. To je ovšem už extrém, protože na běžné silnici, ale i třeba městské dlažbě, drží směr bez problémů a dává pocit jízdy opravdu velmi pohodlné. Zrychlení z 0 na 100 km/h jsme orientačně naměřili za 13,9 s a největší rychlost 159 km/h. Zejména ten druhý údaj je pozoruhodný, protože většinou se praxe od továrních údajů dost liší – v tomto případě ovšem jen o jediný km/h a to je tedy opravdu nezvyklé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Odlišnost od osobních vozů bychom hledali jen těžko; Kabina je vybavená velmi dobře, mohla by být jen o něco delší; Sedadlům vzadu pohodlí vytknout nelze, schází jim ale možnost jakéhokoliv seřízení

Pickup patří do kategorie off-roadů nejtěžšího kalibru. Při podrobnějším zkoumání se dá říci, že toho projede možná ještě víc než známý pokořitel terénu, blízký příbuzný Nissan Patrol. Přídavná převodovka se ovládá zvláštní pákou, tak jak to má u opravdových drsných terénních vozů být. Do rychlosti 40 km/h lze zařadit pohon 4x4 a po zastavení ještě dalším pohybem páky přiřadit redukované rychlostní stupně. Na „pomalou“ pětku by se nemělo jezdit rychleji než 50 km/h. Vynikající podélný i příčný náklon, značná světlá výška, vysoký točivý moment dobře odstupňovaná převodovka a přesný posilovač řízení jsou v terénu hlavními pomocníky. Málo zatížená zadní náprava v příkrém stoupání na povrchu s nižší adhezí brzy prokluzuje, ale zapnutí 4x4 okamžitě žene vůz vpřed.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Stejným způsobem si v terénu počíná pickup i plně naložený. V některých parametrech dokonce lépe než prázdný; Stoupavost je výborná, ale pozor na odlévající se nádrž

Jediným problémem tak zůstává dlouhý rozvor, který neumožňuje překonávat příliš ostré zlomy, vůz zůstává sedět „na břiše“. Do takových podmínek se ale dostanete málokdy, jinak brodí, přejíždí strouhy, překonává hluboké bláto a sjíždí i vyjíždí – a také traverzuje – příkré stráně naprosto bez problémů. Jen upozorňuji na nutnost mít v pětasedmdesátilitrové nádrži dostatek nafty. Při extrémním náklonu, hlavně střemhlavém sjezdu, se palivo odlije a motor zastaví. Pak je nutné sjet bez motoru a čekat až se nafta do palivového potrubí zase natáhne. Taková situace se může vymstít v okamžiku, kdy není možné bez motoru vůz do stabilizované polohy dopravit – například v silně zvlněném reliéfu terénu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Terénní vlastnosti automobilu s pevným rámem dokumentuje i taková situace; U agregátu s mohutným chladičem stlačeného vzduchu oceňujeme hlavně točivý moment

Úplně nový je v této verzi pickupu přeplňovaný vznětový motor. Ten má objem 2,5 l, výkon 98 kW – nebo chcete-li po staru 133 k - a hlavně točivý moment 304 N.m. To je údaj daleko důležitější než výkon, protože rozhodující je právě síla motoru. Turbodmychadlo s mezichladičem stlačeného vzduchu se ozve při každém sešlápnutí pedálu plynu. Nejen tím že důkladně zahvízdá, ale i řádnou akcelerací. Při nezatíženém voze naskládá řidič všech pět rychlostních stupňů za chvilku. Točivý moment je tak velký, že se dá jet téměř stále na pětku. To má pochopitelně kladný vliv na spotřebu. Řadit je třeba jen hlavně ve městě, kde už pod 40 km/h pětka nestačí. Mimo město ovšem řadicí páku nepotřebujete prakticky vůbec. Sonorní zvuk silného motoru proniká do kabiny více než v osobním voze. Odhlučnění je přeci jen méně komfortní.

Nissan Pickup Navara poslouží velmi široké klientele. Důležitá je možnost odpočtu DPH, takže se dá skloubit i příjemné s užitečným.

Nissan Pickup Navara - technické údaje

Motor
zdvihový objem cm3
2488
počet ventilů
16
největší výkon kW(k)/min
98 (133)/4000
největší točivý moment N.m/min
304/2000
Rozměry a hmotnosti
délka mm
5170
šířka mm
1825
výška mm
1720
rozvor mm
2950
pohotovostní hmotnost kg
1905
celková hmotnost kg
2860
nejv. hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného kg
3000/750
rozměry korby mm
1395x1390x435
Jízdní výkony
největší rychlost km/h
180
zrychlení 0-100 km/h s
13,3
spotřeba paliva dle EU 93/116 městský/mimoměstský/kombinovaný cyklus l/100 km
11,8/7,5/9,1
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků