Mnozí používají užitkové automobily i jako jediný vůz v rodině. Schéma je jednoduché – přes týden vozí zboží, nářadí a jiné věci potřebné pro firmu, na víkend jedou s rodinou na výlet. U Peugeotu Boxer takový vzorec platit nemůže, užitkové vlastnosti silně převládají.
Kapitoly článku:
Boxer je v provedení, v jakém jsme s ním při testu jezdili my, čistokrevný „užitkáč“. Vpředu v kabině pro řidiče sice slušně vybavený, ale plechová bedna v zádech převládá. Boxer ovšem v poslední době soupeří o přízeň publika s dlouholetým králem tohoto segmentu - Fordem Transit - docela úspěšně.
Velké auto pro malého řidiče
Velikost prostoru v kabině je zcela zásadním problémem. Boxer existuje v několika provedeních, tedy s různou délkou rozvoru a tedy i celkovou délkou, ale s karoserií Furgon zůstává prostor vpředu stále stejný. V principu existují tři délky vozu: C 4749 mm, M 5099 mm a L 5599 mm. Nejprodávanější je zlatý střed a právě takový vůz jsme zkoušeli. Byl vybaven opět střední možností motorů, mezi 2.0 HDI a 2.8 HDI se vejde 2.2 HDI.
Vozidel podobného určení a rozměrů je na trhu hodně a Boxer nezapře, že některé detaily sdílí i s vozy jiných značek. A tak také to, že pro řidiče moc místa nezbývá. Je jasné, že u dodávky je důležitý především prostor pro náklad a že každý centimetr posunuté sedačky a tedy přepážky dozadu cenné místo ubírá, ale tady řidič vyšší než 180 cm silně strádá.
Námi testovaný vůz se nachází uprostřed z trojice rozměrových variant
(délka 5099 mm). --- Vlevo od sedadla je páka parkovací brzdy, moc
místa před sedadlem nezbývá.
Nastoupit do vozu není obtížné, byť je podlaha hodně vysoko. Potíž nastane v okamžiku, kdy chceme zavřít dveře. Právě ona výška řidiče 180 cm je tak tak hranicí, aby vůbec na otevřené dveře dosáhl. Pokud vyrostl méně, musí znovu vystoupit a dveře si podat. Většinou jsme zvyklí říkat, že v takovém autě se sedí jako v osobním někdy i lépe. Tady to také tak docela neplatí. Sedačka je sice velmi pohodlná a funkční, ale v plné míře to už neplatí o poloze volantu. Je seřizovatelný, ale i v krajní sklopené poloze zůstává stále příliš horizontální a tudíž ne zcela pohodlně dosažitelný.
Příjemně překvapivé je v této kategorii ovládání rádia na volantu (v obráceném gardu proti zvyklostem, protože hlasitost se řídí levou rukou), ale hned páčky stíračů a blinkrů, tedy i přepínačů světel, jsou od věnce volantu dál než by měly být. Při každém přepnutí je tedy třeba ruku z volantu přesunout k páčce a to, zejména v hustém večerním provozu, když třeba ještě navíc prší, moc příjemné není.
Zato velmi zdařile vyřešili u tohoto peugeotu řazení. Krátká páka vychází z palubní desky, je volantu velmi blízko a lehce a přesně se s ní pohybuje. Také dostatek odkládacích míst v rozlehlé kabině je přínosný, profesionální řidiči určitě ocení zajímavou sklopnou plastovou podložku uprostřed armatury, kam mohou pod klipsnu připínat papíry s poznámkami až do velikosti A4.
Úhel otevření dveří je takový, že řidič menší postavy na ně nedosáhne.
Nejkritičtější místo celého vozu – pedály.
Vedle řidiče se vejdou dva cestující, ten prostřední má situaci ztíženou o silně vystupující střed palubní desky, takže koleny se tvrdých plastů už dotýká. Rozlehlý prostor je k dispozici vzadu, plechová skříň s objemem 10 m3 je nejen skladná, ale i pohodlně dostupná. Buď zadními dvoukřídlovými dveřmi, anebo "šoupačkami" na pravé straně. Prospěšné by byly určitě i na levé straně, ale v ceníku je taková možnost uvedena jen u nejkratšího boxeru.
HDI nezklamal ani tady
Motory HDI od Peugeotu, tedy přeplňované vznětové agregáty s technikou common-rail, jsou chvalně známy i z jiných vozidel, a tak nepřekvapuje, že byly využity i ve furgonech. Při jízdě s prázdným vozem snad ani není třeba řadit jedničku, krátká převodovka je určena především pro dopravu nákladů. A tak je nutné velmi rychle řadit.
Zkoušeli jsme jízdu i se zatíženým vozem a musíme konstatovat, že motoru to příliš nevadilo. Dynamika se změnila jen velmi málo, citelný úbytek sil šlo pozorovat jen ve stoupání. Spojení tohoto motoru se správně odstupňovanou převodovkou umožňuje velmi plynulou a relativně rychlou jízdu i při plném využití užitečné hmotnosti 1350 kg. Důležité je, že Boxer 330MH 2,2 HDI může táhnout ještě brzděný přívěs s celkovou hmotností 2000 kg a užitné vlastnosti se tak ještě násobí.
Motor, na který je spolehnutí. --- I mezi zadními podběhy
stále ještě zůstává šířka 1388 mm, nad nimi pak 1808 mm.
U vozidel této kategorie není parametr akcelerace ten nejdůležitější, a tak jsme ho ani tentokrát neměřili. Subjektivně ale můžeme prohlásit, že zejména při jízdě s prázdným vozidlem, a po přeřazení na dvojku a poté na trojku, se Boxer rozjíždí velmi svižně. Majitel takového vozu ale bude jezdit převážně s nákladem a tady pak všech pěti stupňů využije. Nepohodlné zůstává jen přesouvá-li levé nohy odpočívající na podběhu na pedál spojky. Ten je hodně vysoko. Navíc ještě mezi pedály spojky a brzdy prochází tyč volantu, takže si nejsem zcela jist, zda je možné bezpečně řídit například v těžkých pracovních botách.