Test Peugeotu 307 SW 1.6 16V: velký kouzelník

Test Peugeotu 307 SW 1.6 16V: velký kouzelník

Kapitoly článku:


Nejmenší – tak na hraně

Ve voze se alternativně objevují celkem čtyři agregáty. Na spodní hranici stojí zážehová šestnáctistovka a pokračuje přes dvoulitr k turbodieselu HDI (test naleznete zde) se stejným objemem, ale ve dvou variantách: buď s výkonem 66 kW/90 k, nebo 81 kW/110 k.

Námi testovaný automobil poháněl ten prvně jmenovaný. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti a dnešním zvyklostem není objem 1.6 l a výkon 81 kW/110 k právě špičková kombinace, nehledě na odpovídající točivý moment, který je důležitější než výkon. Proto nepřekvapuje, že při orientačním měření jsme se dopracovali hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s a největší rychlosti 178 km/h.

Taková dynamika nutí řidiče, aby se snažil využívat výkonové parametry spíše v horní části spektra otáček a tím narůstá i spotřeba. V městském provozu se není možné dostat pod 10 l/100 km, hodnoty klesají při umírněné jízdě po běžné silnici (zhruba na 7,5 l/100 km). Při jízdě po dálnici ovšem konzumace benzinu zase stoupá, takže v celkovém průměru můžeme hovořit o spotřebě někde mezi 8 až 9 litry.

Francouzské pohodlí za jízdy neschází

Je sice už pryč doba, kdy francouzské vozy a peugeoty zejména charakterizovala nadměrná měkkost podvozku, většinou až nepříjemná, ale to pozitivní z pohodlí zůstalo. Dnes jsou samozřejmě požadavky na jízdní vlastnosti jiné a jízdní výkony vyžadují tvrdší nastavení už samy o sobě. Konstruktérům Peugeotu 307 se podařilo vystihnout správný kompromis, takže při zachování patřičné míry pohodlí se dostavila i dostatečná rezistence vůči naklánění v zatáčkách a schopnost držet pevně stopu.

K příjemným pocitům za volantem patří i řazení pětistupňové převodovky a možnost nastavení sedadla do vyhovující polohy. Velmi dobře pracuje i řízení degresivním účinkem, kdy jeho účinnost se zvyšující se rychlostí klesá. Tím je pochopitelně ovládání přesnější, řidič je s vozidlem jaksi více spjat. Naopak v nízkých rychlostech účinnost posilovače vzrůstá a snáze se s vozidlem manévruje.


Zážehová šestnáctistovka nabízí nijak závratných 81 kW/110 koní.

Stále ještě nezvyklé je standardní vybavení vozu brzdovým asistentem, jemuž u Peugeotů říkají EVA. Zařízení pozná panické brzdění a zesílí tlak v brzdovém potrubí. Tím eliminuje prodlevy způsobené ABS, zkracuje brzdnou dráhu a odstraňuje podvědomé nedostatečné sešlápnutí pedálu brzdy těch řidičů, kterým vadí jeho pulsování. Na přání je možné mít i ESP (24 000 Kč), pak už je tam úplně všechno.

Českému importéru se podařilo dosáhnout i velmi přijatelné ceny, takže hodnota „value for money“, jedno ze základních kritérií hodnocení každého vozidla, je vysoká. Vůz, se kterým jsme jezdili, určitě nepatří do skupiny, o níž je největší zájem, tam potom cena roste. I tak je ale celkem příznivá a právě ekonomická stránka hraje v úspěšnosti vozidla nemalou roli.

Peugeot 307 SW 1.6 16V 

Motor 1587 cm3
Výkon 81 kW/110 k
Točivý moment 147 Nm
Zrychlení 0-100 km 12,4 s
Největší rychlost 178 km/h
Kombinovaná spotřeba dle EU 7,7 l/100 km
Rozměr (délka/šířka/výška) 4419/1757/1544 mm
Rozvor 2708 mm
Pohotovostní hmotnost 1399 kg
Zavazadlový prostor 676 l
Základní cena 585 600 Kč

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud