Kapitoly článku:
Nejmenší – tak na hraně
Ve voze se alternativně objevují celkem čtyři agregáty. Na spodní hranici stojí zážehová šestnáctistovka a pokračuje přes dvoulitr k turbodieselu HDI (test naleznete zde) se stejným objemem, ale ve dvou variantách: buď s výkonem 66 kW/90 k, nebo 81 kW/110 k.
Námi testovaný automobil poháněl ten prvně jmenovaný. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti a dnešním zvyklostem není objem 1.6 l a výkon 81 kW/110 k právě špičková kombinace, nehledě na odpovídající točivý moment, který je důležitější než výkon. Proto nepřekvapuje, že při orientačním měření jsme se dopracovali hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s a největší rychlosti 178 km/h.
Taková dynamika nutí řidiče, aby se snažil využívat výkonové parametry spíše v horní části spektra otáček a tím narůstá i spotřeba. V městském provozu se není možné dostat pod 10 l/100 km, hodnoty klesají při umírněné jízdě po běžné silnici (zhruba na 7,5 l/100 km). Při jízdě po dálnici ovšem konzumace benzinu zase stoupá, takže v celkovém průměru můžeme hovořit o spotřebě někde mezi 8 až 9 litry.
Francouzské pohodlí za jízdy neschází
Je sice už pryč doba, kdy francouzské vozy a peugeoty zejména charakterizovala nadměrná měkkost podvozku, většinou až nepříjemná, ale to pozitivní z pohodlí zůstalo. Dnes jsou samozřejmě požadavky na jízdní vlastnosti jiné a jízdní výkony vyžadují tvrdší nastavení už samy o sobě. Konstruktérům Peugeotu 307 se podařilo vystihnout správný kompromis, takže při zachování patřičné míry pohodlí se dostavila i dostatečná rezistence vůči naklánění v zatáčkách a schopnost držet pevně stopu.
K příjemným pocitům za volantem patří i řazení pětistupňové převodovky a možnost nastavení sedadla do vyhovující polohy. Velmi dobře pracuje i řízení degresivním účinkem, kdy jeho účinnost se zvyšující se rychlostí klesá. Tím je pochopitelně ovládání přesnější, řidič je s vozidlem jaksi více spjat. Naopak v nízkých rychlostech účinnost posilovače vzrůstá a snáze se s vozidlem manévruje.
Zážehová šestnáctistovka nabízí nijak závratných 81 kW/110 koní.
Stále ještě nezvyklé je standardní vybavení vozu brzdovým asistentem, jemuž u Peugeotů říkají EVA. Zařízení pozná panické brzdění a zesílí tlak v brzdovém potrubí. Tím eliminuje prodlevy způsobené ABS, zkracuje brzdnou dráhu a odstraňuje podvědomé nedostatečné sešlápnutí pedálu brzdy těch řidičů, kterým vadí jeho pulsování. Na přání je možné mít i ESP (24 000 Kč), pak už je tam úplně všechno.
Českému importéru se podařilo dosáhnout i velmi přijatelné ceny, takže hodnota „value for money“, jedno ze základních kritérií hodnocení každého vozidla, je vysoká. Vůz, se kterým jsme jezdili, určitě nepatří do skupiny, o níž je největší zájem, tam potom cena roste. I tak je ale celkem příznivá a právě ekonomická stránka hraje v úspěšnosti vozidla nemalou roli.
Peugeot 307 SW 1.6 16V |
Motor |
1587 cm3 |
Výkon |
81 kW/110 k |
Točivý moment |
147 Nm |
Zrychlení 0-100 km |
12,4 s |
Největší rychlost |
178 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle EU |
7,7 l/100 km |
Rozměr (délka/šířka/výška) |
4419/1757/1544 mm |
Rozvor |
2708 mm |
Pohotovostní hmotnost |
1399 kg |
Zavazadlový prostor |
676 l |
Základní cena |
585 600 Kč |