Test Peugeotu 206 HDI 1.4: Oblíbený malý vůz se skvělým motorem

Výrazný emocionální design Peugeotu 206 se od premiéry v roce 1998 prakticky nemění. Není k tomu důvod, zájem o "dvěstěšestku" neklesá. Nejprodávanější zahraniční vůz na českém trhu ovšem dostal novou pohonnou jednotku, která tento model výrazně zhodnocuje. Testovali jsme dlouho očekávaný turbodiesel objemu 1,4 l s technikou Common Rail, který vznikl ve spolupráci koncernu PSA (Peugeot-Citroën) s Fordem.
Test Peugeotu 206 HDI 1.4: Oblíbený malý vůz se skvělým motorem

Všechny dieselové pohonné jednotky HDI s technikou vstřikovaní typu Common Rail se vyznačovaly kultivovaným během, silným zátahem již od nízkých otáček a měkkým zvukem, který se velmi vzdálil od tradiční představy o hlučnosti naftového motoru. Byli jsme proto zvědaví, jak se v týdenním testu projeví dosud nejmenší motor HDI. Na základě předcházejících zkušeností s tímto typem motoru jsme očekávali jeho skvělou pružnost, ale vzhledem k výrazně menšímu objemu oproti verzím 2,0 HDI jsme předpokládali ještě úspornější provoz. Při objemu nádrže 50 l jsme samozřejmě zatoužili pokořit magickou hranici 1000 km na jedno natankování. Přitom jsme ani v nejmenším pohonnou jednotku nehodlali šetřit a jezdit vyloženě na spotřebu. Týdenní test obsahoval běžnou směs městského provozu, jízdy po hlavních i vedlejších silnicích a také několik dálničních úseků svižným tempem.

Mimořádná úspornost

Nový motor 1,4 HDI vytlačil z výrobního programu Peugeotu dieselový motor 1,9 l s nepřímým vstřikováním. Jeho výkon byl sice o tři koně větší než současný 1,4 HDI (50 kW/68 k), ale jízdní parametry se s novou pohonnou jednotky zkvalitnily. Zrychlení 13,1 vteřiny z "0 na 100" je o 2,1 vteřiny svižnější. Zásluhu na tom má mj. nižší váha pohonné jednotky, jejíž blok je z hliníkových slitin. Peugeot 206 HDI neváží ani 1000 kg. Chod motoru je mimořádně tichý, takže spolucestující bývají velmi překvapeni zjištěním, že se vezou v automobilu poháněném dieselovým motorem. Pohonná jednotka řidiči odpustí prohřešky při řazení, motor "bere" i velmi nízké otáčky při zařazeném vyšším převodovém stupni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Teorie praví, že Peugoet 206 1,4 HDI spotřebuje v kombinovaném provozu 4,3 l nafty na 100 km jízdy. V praxi jsme této hodnoty dosahovali pouze při jízdě zaměřené na nízkou spotřebu, průměr za celý test činil 4,7 l/100 km. S Peugeotem jsme najeli 850 km a podle propočtů bychom s přehledem magickou hranici 1000 km na jedno natankování pokořili. Samozřejmě, že výkon motoru 1,4 HDI nemůže dosáhnout parametrů silnější verze 2,0 HDI (66 kW/90 k), ale vzhledem k nízké hmotnosti je zejména maximální hodnota točivého momentu 150 Nm/1750 1/min. více než dostačující. Ještě více potěšitelné je, že také při nižších otáčkách je z této hodnoty k dispozici velká část.

Za kvalitu se ovšem platí. Peugeot 206 HDI 1,4 stojí 349 900 Kč ve třídveřové variantě, pár dveří navíc znamená dalších patnáct tisíc korun. Do standardní výbavy modelu 206 1,4 HDI je poprvé zařazena tzv. multiplexáž, soubor některých nových funkcí. Ta např. za deště automaticky aktivuje stěrače, za snížené viditelnosti zapíná světlomety a umožňuje řízení toků elektrické energie a chrání vůz před vybitím baterie. Když motor neběží a klíč v zapalování je v poloze "on", energeticky náročná zařízení omylem zapnutá se automaticky vypnou do 30 minut. Z pohledu ekologie je motor 1,4 HDI ještě šetrnější než větší verze 2,0 HDI, když produkuje pouze 113 g CO2/km.

Stejná pohonná jednotka jako ve voze Peugeot 206 HDI se objeví také v novém Fordu Fiesta, který jsme měli možnost krátce testovat při předváděcí jízdě v lednu letošního roku.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků