Test Peugeotu 206 HDI 1.4: Oblíbený malý vůz se skvělým motorem

Výrazný emocionální design Peugeotu 206 se od premiéry v roce 1998 prakticky nemění. Není k tomu důvod, zájem o "dvěstěšestku" neklesá. Nejprodávanější zahraniční vůz na českém trhu ovšem dostal novou pohonnou jednotku, která tento model výrazně zhodnocuje. Testovali jsme dlouho očekávaný turbodiesel objemu 1,4 l s technikou Common Rail, který vznikl ve spolupráci koncernu PSA (Peugeot-Citroën) s Fordem.
Test Peugeotu 206 HDI 1.4: Oblíbený malý vůz se skvělým motorem

Všechny dieselové pohonné jednotky HDI s technikou vstřikovaní typu Common Rail se vyznačovaly kultivovaným během, silným zátahem již od nízkých otáček a měkkým zvukem, který se velmi vzdálil od tradiční představy o hlučnosti naftového motoru. Byli jsme proto zvědaví, jak se v týdenním testu projeví dosud nejmenší motor HDI. Na základě předcházejících zkušeností s tímto typem motoru jsme očekávali jeho skvělou pružnost, ale vzhledem k výrazně menšímu objemu oproti verzím 2,0 HDI jsme předpokládali ještě úspornější provoz. Při objemu nádrže 50 l jsme samozřejmě zatoužili pokořit magickou hranici 1000 km na jedno natankování. Přitom jsme ani v nejmenším pohonnou jednotku nehodlali šetřit a jezdit vyloženě na spotřebu. Týdenní test obsahoval běžnou směs městského provozu, jízdy po hlavních i vedlejších silnicích a také několik dálničních úseků svižným tempem.

Mimořádná úspornost

Nový motor 1,4 HDI vytlačil z výrobního programu Peugeotu dieselový motor 1,9 l s nepřímým vstřikováním. Jeho výkon byl sice o tři koně větší než současný 1,4 HDI (50 kW/68 k), ale jízdní parametry se s novou pohonnou jednotky zkvalitnily. Zrychlení 13,1 vteřiny z "0 na 100" je o 2,1 vteřiny svižnější. Zásluhu na tom má mj. nižší váha pohonné jednotky, jejíž blok je z hliníkových slitin. Peugeot 206 HDI neváží ani 1000 kg. Chod motoru je mimořádně tichý, takže spolucestující bývají velmi překvapeni zjištěním, že se vezou v automobilu poháněném dieselovým motorem. Pohonná jednotka řidiči odpustí prohřešky při řazení, motor "bere" i velmi nízké otáčky při zařazeném vyšším převodovém stupni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Teorie praví, že Peugoet 206 1,4 HDI spotřebuje v kombinovaném provozu 4,3 l nafty na 100 km jízdy. V praxi jsme této hodnoty dosahovali pouze při jízdě zaměřené na nízkou spotřebu, průměr za celý test činil 4,7 l/100 km. S Peugeotem jsme najeli 850 km a podle propočtů bychom s přehledem magickou hranici 1000 km na jedno natankování pokořili. Samozřejmě, že výkon motoru 1,4 HDI nemůže dosáhnout parametrů silnější verze 2,0 HDI (66 kW/90 k), ale vzhledem k nízké hmotnosti je zejména maximální hodnota točivého momentu 150 Nm/1750 1/min. více než dostačující. Ještě více potěšitelné je, že také při nižších otáčkách je z této hodnoty k dispozici velká část.

Za kvalitu se ovšem platí. Peugeot 206 HDI 1,4 stojí 349 900 Kč ve třídveřové variantě, pár dveří navíc znamená dalších patnáct tisíc korun. Do standardní výbavy modelu 206 1,4 HDI je poprvé zařazena tzv. multiplexáž, soubor některých nových funkcí. Ta např. za deště automaticky aktivuje stěrače, za snížené viditelnosti zapíná světlomety a umožňuje řízení toků elektrické energie a chrání vůz před vybitím baterie. Když motor neběží a klíč v zapalování je v poloze "on", energeticky náročná zařízení omylem zapnutá se automaticky vypnou do 30 minut. Z pohledu ekologie je motor 1,4 HDI ještě šetrnější než větší verze 2,0 HDI, když produkuje pouze 113 g CO2/km.

Stejná pohonná jednotka jako ve voze Peugeot 206 HDI se objeví také v novém Fordu Fiesta, který jsme měli možnost krátce testovat při předváděcí jízdě v lednu letošního roku.

TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 27 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků