TEST Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi EAT8: Komfortní univerzál

Kategorie praktických MPV šmahem vymírá a boom SUV nabírá na síle. Prý to tak všichni chceme… Nu, tak možné by to bylo. Pro ty z nás, kdož si praktičnosti ceníme více než image a racionální využití obestavěného prostoru stavíme nad imaginární terénní schopnosti, naštěstí stále existuje řešení. Řešení, které je ve verzi s prodlouženým rozvorem o kousek delší, a ještě o kousek lepší.
Radosti
Prodloužená verze je ještě o kousek pohodlnější
Příkladné odhlučnění
Snadno vyjímatelné sedačky třetí řady
Variabilita a praktičnost interiéru
I s automatem velmi nízká spotřeba
Starosti
Široký středový tunel omezuje prostor pro kolena vpředu
Protivný systém udržování v pruhu
Nedomyšlené loketní opěrky vpředu
Vyhřívání sedaček funguje „na heslo“
Užší sedačky ve druhé řadě
9  /10

Máte-li pocit, že ke svému dobrodružnému lifestylu nutně potřebujete SUV, či že crossover je každopádně nejlepším řešením pro rodinu, rozhodně čtěte dál. Možná změníte názor. Možná ne, a v tom případě se alespoň můžete spravedlivě rozhořčit, jací jsme v redakci hlupci. A to se přeci taky počítá!

Dobrodružná image v praktickém balení

Osobní verze dodávek dnes již nejsou cností z nouze, jejich podvozkové naladění, zpracování, odhlučnění a jízdní komfort jsou v podstatě srovnatelné s osobními vozy. Minimálně to platí o trojčatech koncernu PSA. Vlastně čtyřčatech, započítáme-li i ohlášenou Toyotu, která bude na trhu dělat společnost Citroënu Berlingo, Peugeotu Rifter a Opelu Combo.

TEST Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130: Dělník intelektuál

TEST Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130: Dělník intelektuál

S tím, jak odumírá kategorie MPV se zkrátka osobní verze kompaktních dodávek velmi zcivilizovaly, přitom neztratily nic ze své praktičnosti a mnoha dalších výhod. Například nejsou za špatné peníze. Třeba takový Rifter mezigeneračně trochu podražil, ale jak zpracováním, tak použitými materiály, technologiemi i kultivovaností je také mnohem dál.

Zkuste si najít opravdu prostorný rodinný crossover s dieselem a cenou lehce nad půl milionu. Bída, že? Rifter se s velmi solidní výbavou Allure, dlouhým rozvorem, pár příplatky a dokonce i automatem pohodlně vejde do 600 000 Kč. Byť trochu rozmařilá testovaná výbava GT Line v této konfiguraci začíná na 605 000 Kč. Oplastovaná karoserie je vlastně praktická, vypadá k světu a vyšší světlá výška na balonových pneumatikách navíc prospívá komfortu.

Poslední do party. Peugeot Rifter nahrazuje Partnera a dostal i-Cockpit

Poslední do party. Peugeot Rifter nahrazuje Partnera a dostal i-Cockpit

Abychom stále jen neopakovali, jak jsou dodávky užitečné, že dnes z vás již nevytřesou duši a nepotrhají ušní bubínky rykem motoru, vytáhneme ještě jeden trumf. Nejenže jsou relativně finančně dostupné, ale mají tendenci si cenu držet – přičemž nejednomu z levnějších a menších stylových crossoverů padají zůstatkové ceny jako kámen vodou. My si zkrátka myslíme, že osobní dodávka není špatná volba.

Speciálně pro racionálně uvažujícího spotřebitele, který chápe, že navzdory krásným větám na křídovém papíře marketingových brožur zkrátka neexistuje auto, které by přes týden odvezlo děti všech sousedů do školy, večer párek usměvavých lidí ve smokingu a dlouhé večerní do opery, v sobotu vyjelo na Sněžku a v neděli pak jen tak mimochodem zpráskalo všechny supersporty na okruhu. Takový univerzál je prostě iluzorní. Nejuniverzálnější řešení z reálného světa je kompaktní osobní dodávka. Těch jsme vyzkoušeli již mnoho a Peugeot Rifter s dlouhým rozvorem, dieselem a automatem jednoznačně patří mezi nejlepší, ne-li přímo na špičku.

Solidní a variabilní

Interiér Rifteru je logicky zaměřen na co nejvyšší užitnou hodnotu, nicméně i zde se citelně pozná, že francouzští vývojáři dostali befelem jej co nejvíce přiblížit osobním modelům. A to jak zpracováním, tak materiály a výbavou. Bylo by nefér a čistě hypotetické se bez většího vhledu pouštět na tenký led dohadů, zda například museli omezit v lidové slovesnosti zakořeněné předlouhé pauzy na oběd, nebo dokonce nezahajovat víkendovou siestu již ve středu odpoledne, faktem ale je, že dílo se podařilo.

Toto je nový Opel Combo Life. Nepřipomíná vám něco?

Toto je nový Opel Combo Life. Nepřipomíná vám něco?

Rifter vypadá uvnitř velmi solidně, plastové plochy vizuálně rozdělují matně metalicky lakované dekory a zpracování je také na velmi dobré úrovni. Dokonce ani Peugeotem protěžované uspořádání iCockpit s malým volantem a kapličkou přístrojů nad ním zde nebudí žádné kontroverze. Díky vyšší stavbě palubní desky na přístroje pohodlně vidí řidiči všech postav, navíc volant i sedačka mají široké možnosti nastavení. Nebudeme zastírat, že maličký průměr volantu chce chvíli zvykání, ale ve výsledku je docela příjemný. I tak se ale nemůžeme zbavit dojmu, že volant by prostě měl být kulatý…  

Jen radost budou dělat všeliké odkládací prostory. Těch je v interiéru skutečně hodně. Od takřka bezedné schránky ve středovém tunelu, kam strčíte ruku až po loket, přes poličku nad čelním sklem až po velké kapsy ve dveřích (v předních jsou dokonce dvě, velká a menší). Před spolujezdcem najdete dokonce tři schránky – airbag je totiž umístěn ve stropnici nad čelním sklem. Menší odkládací prostory pak jsou doslova všude: před řadicí pákou, v kapličce přístrojů i za displejem infotainmentu. A dokonce i pod nohami zadních cestujících.

Opel v Česku ukázal nové Combo Life. Jeden ze tří kusů v Evropě

Opel v Česku ukázal nové Combo Life. Jeden ze tří kusů v Evropě

Ergonomie je obecně propracovaná, variabilita ještě lepší. Druhou řadu sedadel lze po jednotlivých sedačkách překlopit do roviny, stejně tak lze sklopit opěradlo spolujezdce, takže bez problému převezete třeba přes tři metry dlouhý žebřík. Ve verzi Long (rozvor 2,975 m, délka 4,753 m) dává smysl i sedmimístné uspořádání. Za dvojici sedadel ve třetí řadě připlatíte 20 tisíc korun, nastupuje se na ně poměrně dobře a jsou použitelné i pro dospělé – zbývá za nimi 209 až 322 litrů kufru (dle polohy), což není špatné. V pětimístném uspořádání nabídne Long více než solidní zavazadlový prostor 1050 litrů a se sklopenými sedadly v druhé řadě až 3500 litrů (dle metodiky VDA). Kdo z vás to má, milé crossovery?

Pár ergonomických lapsů by se ale také našlo. Středový tunel tlačí vyšší postavy do kolene (zde by opravdu mohl být nějaký měkčí plast) a loketní opěrky předních sedadel bez aretace jsou veskrze ležérní. Pokud by se tedy ležérní odvozovalo od ležet… Pokud ale za volantem ležet nechcete a srovnáte si opěradlo do správné, tedy vzpřímenější pozice, jsou nenastavitelné opěrky rázem dost k ničemu.

Svolávací akce za duben 2019: Nejvíce problémů řešili Citroën, Peugeot a VW

Svolávací akce za duben 2019: Nejvíce problémů řešili Citroën, Peugeot a VW

Na druhou stranu má Rifter i několik až nečekaných předností. Světlá výška zvýšená díky vysokoprofilovým pneumatikám (standardně 215/65 R16) znamená, že pod výklopné zadní víko se pohodlně bez shýbání vejde i přes metr devadesát vysoká postava. Okno pátých dveří lze vyklápět samostatně, takže se nemusíte v úzkých prostorech pokoušet manipulovat s rozměrným výklopným víkem. Pevné plato v kufru lze navíc nastavit do dvou výšek, což poskytuje praktickou „poličku“ právě pro nakládání lehčích věcí oknem.

Peugeot také dal vale tradičnímu nešvaru dodávek, kterým jsou vyklápěcí okénka v druhé řadě, a nahradil je standardní stahovačkou, díky níž zajede okno elektricky až pod hranu. Při parkování oceníte výborný rejd (a znovu si povzdechnete… co je proboha špatného na kulatém volantu?!) i promyšlený systém couvací kamery s automatickou změnou pohledu při krátké vzdálenosti od překážky, byť její rozlišení je spíš průměrné.

TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

včera | Vladimír Kadera | 15 příspěvků
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků