Test: Peugeot Partner 2.0 HDi, kombi pro život

Sbližování kategorií automobilů a stírání hranic mezi nimi dalo vzniknout specifické třídě automobilů, které mohou sloužit jako dodávka, ale i poměrně pohodlný osobní automobil. Jedním z typických představitelů se stal Peugeot Partner, který jsme testovali s motorem 2,0 HDi.
Test: Peugeot Partner 2.0 HDi, kombi pro život

Poprvé vyjel v roce 1996 a jeho identický blíženec z koncernu PSA se jmenuje Citroën Berlingo. V oficiálních materiálech bývá nazýván také jako kombi, ale to není podstatné. Důležité je, že poskytuje dostatek vnitřního variabilního prostoru pro náklad a pět cestujících.

Zvenku se proto jeví jako poměrně vysoký automobil a to také opravdu je. Vždyť měří rovných 180 cm a na rozdíl od mnoha jiných vozidel podobné výšky dokáže prostoru těsně pod stropem také náležitě využít. Dalším charakteristickým znakem vozu v této konkrétní podobě jsou dvoje posuvné zadní boční dveře. To je velmi výhodné při manipulaci s prostorem za předními sedadly ve stísněnějším prostředí. Vůz, se kterým jsme jezdili, měl zadní páté dveře výklopné, ale k mání jsou i dvoukřídlové. Čtrnáctipalcová kola celkovým rozměrům vozidla odpovídají.

Klepněte pro větší obrázek
Charakteristická silueta – vysoká karoserie

Neobyčejně zajímavým dojmem působí interiér. Dobře se do něj díky výšce nastupuje a nad hlavou se objeví okna. Nejsou otvíratelná, ale nad přední i zadní řadou sedadel tak mají všichni dostatek proskleného prostoru. Těsně pod strop umístili konstruktéři neobyčejně velké množství menších, ale hlavně rozměrných odkládacích prostorů. Zavřených i otevřených. Bílý plast působí velmi lacině, dvířka nepříliš pevně – vše je podřízeno účelnosti a praktičnosti, na vnitřní eleganci se u Partnera příliš nehraje. Nepříliš důkladná izolace velkého prostoru pak přináší obtíže v podobě značného aerodynamického hluku při rychlejší jízdě, snadné pronikání rušivých zvuků z podběhů (kamínky, písek atd.) a také se obtížně vytápí. Zejména v silnějších mrazech musí být topení puštěné na stoprocentní výkon a přesto se posádka opravdu nepotí.

Klepněte pro větší obrázek 
I v kombíku mohou být velmi
pohodlné sedačky

Za to ovšem interiér pojme nezvyklé 3000 dm3 nákladu, který se dá kromě opravdu velkých zadních dveří s prahem pouhých 57 cm nad zemí, vpravit dovnitř i oněmi posuvnými dveřmi, jež uvolní v boku vozu prostor široký 55 cm. Samotná výška zavazadlového prostoru je 113 cm, šířka 119 cm v nejširší části a 116 cm mezi podběhy. Dodejme ještě, že po sklopení zadních sedadel dostaneme délku prostoru 135 cm a máme obraz o tom, co všechno dokáže Peugeot Partner spolknout.

Před zadními sedadly je místa dost, přední jsou na určení auta velmi pohodlná – inu, francouzský komfort se nezapře.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
K dispozici je řada odkládacích prostorů v palubní
desce i pod stropem

Partner se obecně dodává s pěti agregáty (1,1i, 1,4i, 1,6i 16V, 1,9D, a 2,0 HDi. My jsme měli k dispozici ten nejčastěji užívaný a také nejlepší – dvoulitrový přeplňovaný vznětový motor s technikou common-rail, kterou koncern PSA nazývá HDi. Pohotovostní hmotnost přes 1200 kg, výška a určení vozu znamená, že Partner neakceleruje nijak závratně. My jsme při orientačním měření zjistili – za citelného pronikání hvízdavého zvuku turba to vnitřního prostoru - zrychlení z 0 na 100 km/h v hodnotě 13,9 s, ale na dodávku to zase není tak špatné. Největší rychlost 152 km/h (s nezatíženým vozem) je pak průměrná. Je dána i zpřevodováním, protože v případě takového automobilu jsou výhodnější jednotlivé rychlostní stupně spíš kratší, přestože točivý moment (205 N.m) je slušný.

Klepněte pro větší obrázek
Jeden z nejlepších motorů
common-rail současnosti

Přes značnou výšku karoserie se jízda i v zatáčkovitém terénu jeví klidná a přesná. Nezkoušeli jsme vůz se zatížením, zejména s posunutím těžiště výš nad podlahu, tam se už vyvážení asi výrazně změní. Partner se otočí v kruhu s průměrem necelých 12 m, ale při využití maximálního rejdu a prudké akcelerace vnitřní přední kolo nezatíženého vozu lehce prohrábne. Posilovač řízení je vyhovující, stejně jako ostatní ovládací prvky. Výhradu je možné mít k poměrně značné síle potřebné ke sešlápnutí brzdového pedálu, tady projevuje Partner svůj užitkový charakter výrazně.

Klepněte pro větší obrázek
Boční dveře jsou u takového vozu
velmi praktické

Spotřeba je stejně jako v ostatních peugeotech s motory HDi velmi příznivá. Za dobu testu jsme spotřebovali průměrně 6,7 l/100 km s tím, že při zkouškách se vůz opravdu nešetří. Vyzkoušeli jsme jízdu po městě, běžné silnici i dálnici a dá se říci, že průměrný uživatel bude jezdit v rozmezí 6,0 – 7,0 l/100 km, podle zatížení, způsobu jízdy a prostředí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nenápadný, skromný, ale velmi užitečný automobil s vysokou „value for money“

Peugeot Partner je typický moderní užitkový vůz s velkým užitkovým prostorem, praktickým uspořádáním, ekonomickým provozem a nižším komfortem pro cestující. Pro drobné živnostníky, rozvážkovou městskou službu, ale i delší jízdy s objemným nákladem, má velkou užitnou hodnotu.

bazar

Peugeot 3008 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 114 891 km
Cena: 260 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 98 876 km
Cena: 84 000 Kč
Peugeot 308 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 116 246 km
Cena: 99 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 127 886 km
Cena: 108 000 Kč
Peugeot RCZ 2
Rok výroby: 2013
Stav: 146 015 km
Cena: 360 000 Kč
Peugeot 308 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 178 674 km
Cena: 133 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků