TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

Radosti
Komfortní podvozek
Příjemné ovládání
Atraktivní design
Starosti
Vysoká cena
Vysoká spotřeba
Hluk od podvozku
8  /10
 

Peugeot 208 jsme tu už měli a já z něj tak úplně nadšený nebyl. Jezdil sice dobře a ještě lépe vypadal, ale nedokázal jsem si do něj správně sednout. Třeba instruktoři v autoškole by z něj museli být zcela rozpolcení. Když se třeba já se svými 183 centimetry správně usadím, nevidím pořádně na celou přístrojovou desku. Někdo jiný třeba ale ano, což je ostatně běžná realita při hodnocení peugeoťáckých interiérů i-Cockpit - někomu sednou, jinému ne.

Nový Peugeot 208 se vám už vejde i do kapsy. Levný není, ale má krásné detaily

Nový Peugeot 208 se vám už vejde i do kapsy. Levný není, ale má krásné detaily

Víc než kdy jindy tedy platí, že vám auto musí sednout. A Peugeot 208 očividně sedl i komisi evropského Auta roku, protože francouzský hatchback si odnesl první místo. Nedivím se tomu, auto je to dobré. Má čiperné řízení, snadno se s ním parkuje a vypadá extravagantně, jak by správný Francouz ostatně vypadat měl.

Nová doba, nové termíny

Výhodou malého auta také je, že za něj automobilka nechce většinou moc peněz. Nový městský Peugeot je hravý, roztomilý a již v základu velmi slušně vybavený. I přesto však začíná na částce 315.000 Kč, což je solidní a konkurenceschopná cena. Na druhou stranu za něj ale můžete dát i 820.000 Kč, nebo v našem případě dokonce 905.000 Kč.

Tato velmi vysoká cena (mezi malými auty) patří elektrické variantě, která se představila souběžně se standardním modelem. Za své peníze dostanete 50kWh baterii pod zadními sedadly a elektromotor o výkonu 100 kW (136 koní) pod přední kapotou. Samotný akumulátor slibuje dojezd na jedno nabití 340 km.

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo (96 kW) GS Line: O důvod víc, proč kašlat na původ

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo (96 kW) GS Line: O důvod víc, proč kašlat na původ

Ke kapacitě baterie je ovšem malý dodatek. Jak jistě víte, akumulátory mají hrubou a využitelnou hodnotu. Ta hrubá je již zmíněných 50 kWh, čistá však jen 45 kWh. Je to proto, že lithium-iontové akumulátory nemají rády, když přetékají energií a jsou neustále na sto procentech. I třeba váš chytrý telefon (pokud je opravdu chytrý) vás při použití velkého nabíjecího trafa upozorní na 80 procentech.

Skupina PSA, odkud celé toto pohonné ústrojí pochází, tedy softwarově omezuje kapacitu na 45 kWh. V propagačních materiálech ovšem nesvítí vyšší hodnota kvůli marketingovým účelům, ale kvůli ztrátám (třeba tepelných) při nabíjení. Může se vám klidně stát, že do auta nateče 45 kWh, ale elektroměr bude ukazovat 50 kWh. 

Elektrická Honda e Type R může dostat zelenou! Vykreslili jsme její podobu

Elektrická Honda e Type R může dostat zelenou! Vykreslili jsme její podobu

Tímto si vozy koncernu ošetřují, že vám baterie vydrží co nejdéle, tedy minimálně po dobu plynutí osmileté záruky či ujetí 160 tisíc km. Dalším nepřítelem baterie je teplota. Pokud by dlouhodobě přesahovala 40 stupňů, zkracovala by se životnost akumulátoru. To si zase koncern ošetřuje hliníkovými schránkami modulů s chladící deskou. Ta pracuje třeba při nabíjení, kdy již zmíněné ztrátové teplo může majiteli pěkně zatopit.

Z domácí zásuvky trvá dobití baterie přes dvacet hodin, z wall boxu to zvládne přes noc a při zastávce na rychlonabíjecí stanici (100 kW) se zdržíte půl hodiny, kdy baterie dosáhne 80 % kapacity. Samotná trakční baterie funguje na bázi stejnosměrného proudu, zatímco elektromotor na střídavém, což se řeší měničem. Příjem energie samotného akumulátoru ze sítě se střídavým proudem zajišťuje palubní nabíječka, která jej převádí na stejnosměrný.

Peugeot 3008 prošel faceliftem. Od vlajkové lodi si půjčil prémiovou výbavu

Peugeot 3008 prošel faceliftem. Od vlajkové lodi si půjčil prémiovou výbavu

Samotný elektromotor dokáže vyvinout až 14.000 otáček za minutu. Aby se s autem dalo jezdit, musí řídící jednotka obstarávat reduktor, který otáčky motoru krotí. Pokud by se totiž veškerá síla vypustila na kola, točila by se přibližně rychlostí 900 km/h. To je hezké jako zajímavost, ale k reálnému životu to moc není.

Maximální rychlost je omezena na 150 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h proběhne za 8,1 sekundy, což dělá z elektrické varianty tu nejčipernější v nabídce. Celé to zní složitě, že? Pro řidiče naštěstí ne, ovládat celé auto je extrémně jednoduché. Se sešlápnutou brzdou stiskněte tlačítko pro start, zvolíte D a jedete.

Peugeot 208

Peugeot 208 je městský vůz, který navazuje na sérii 205, 206 a 207. Výrobce se rozhodl v dalším číslování již nepokračovat, a tak uvedl v roce 2019 novou generaci pod stejným číslem 208. Pod kapotou najdete benzinový, dieselový i elektrický pohon.

První jízdní dojmy • Ceny a technická data • Test Peugeot 208 1.2 PureTech 100

Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

dnes | Vladimír Kadera
Minitest Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV Executive: Nákupní vozík v montérkách

Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV

Moderní interpretace nákupního vozíku je dostupná ve dvou různých variantách. Po základní se nyní podíváme na tu, která míří více na lifestyle.

18.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků
Za volantem hybridního Renaultu Clio E-Tech: Sesadí Toyotu z trůnu? Šanci má!

Renault Clio 1.6 SCe E-Tech

Minulý týden jsme se poprvé projeli s novými elektrifikovanými Renaulty. Po plug-in hybridním crossoveru Captur přišla řada na full-hybridní Clio E-Tech, kterému se toho dá vytknout jen málo.

15.  10.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků