Test Peugeot Bipper 1,4i a 1,4 HDI: Trendsetter

Schopný, nenákladný a dostatečně multifunkční, takový je nový Peugeot Bipper. Srovnali jsme verze s motory 1,4i a 1,4 HDI.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nepodceňovat, 548 zlepšení, Pod sukní
  2. Starý známý pod kapotou, Nejmenší nafta umí, Naměřená dynamika
  3. V praxi uspěje, Bipper se vyplatí, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie Bipper 1.4i a Bipper 1.4 HDI

Vydat dvoutest dodávky chce odvahu a především odůvodnění. Máme ho. Globální společnost je společností převážení nákladů na dlouhé i krátké vzdálenosti, je společností snižování nákladů a ruku v ruce módy multifunkčních automobilů. Peugeot Bipper je, jak se zdá po našem testu, s to výjit vstříc všem zmíněným požadavkům.

Přiznávat Bipperu výjimečnost chce přitom ty správné důvody. Kritickýma očima a pohledem škarohlída nic nového nepřináší. Malé dodávky zde již byly v osmdesátých letech a Bipper nepředstavuje zrovna přehlídku moderních automobilových technologií, ale spíše kompilát vyzkoušeného a osvědčeného. Přináší ale ještě kompaktnější rozměry než jeho větší sourozenec Peugeot Partner a přitom nabízí skoro totéž. Nehraje si na moderní technologie přidáním Bluetooth k palubnímu počítači, ale raději sází na nízké provozní náklady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nepodceňovat

Design nejmenšího Peugeotu zdobí italské rysy. Ne že by si Francouzi vzali při výběru designu na pomoc Carlu Bruni jako jejich prezident Sarkozy, ale design nové dodávky měli na starosti ve Fiatu, který nabízí sourozence Fiorino. Trojčata Fiat Fiorino, Citroën Nemo a Peugeot Bipper se vyrábějí v Turecku a na tamějším trhu nesou značku Tofas. To dále vede k nižším nákladům při výrobě kompaktních dodávek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mohutný nelakovaný nárazník působí moderně, ba až off-roadově, ale Škodu Roomster Scout za ním nehledejme. Při menších karambolech spolehlivě skryje šrámy a při velkém rozstřelu minimalizuje zásah samotné ocelové samonosné karosérie.

Bipper přináší ryze kubistické tvary – účelnost, zalomení v klíčových bodech, rovné boční plochy vhodné k polepení firemní reklamou a nabízí tak téměř totéž co první generace modelu Partner. Kabina je oproti starému Partneru posunuta více kupředu, proto jsou pod kapotou nízkoobjemové motory s menšími nároky na prostor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu zboku se designérům podařilo zachovat dynamiku díky svažující se střeše hned za kabinou pro řidiče a spolujezdce. Fascinuje přímočarost designu a jeho vstřícnost k uživateli. Proč hledat složité tvary a řešení, když vše praktické bylo vymyšleno.

Navíc náklady neúprosně klepají na ceník a tak námi testované kousky postrádaly audiosoustavu, ba i centrální zamykání nebo elektrické stahování oken. Než znovu popisovat design, přejděme rovnou  k uživatelskému pohledu na interiér a jízdní vlastnosti.

548 zlepšení

Kdysi s drobnými zlepšeními přišla česká škodovka, dnes lze považovat nový Bipper za ideového nástupce modelu Partner. Ten se totiž v druhé generaci vydal kamsi výše a uvolnil prostor drobnějšímu modelu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Na konci devadesátých let to vypadalo, že dodávky brzy v komfortu doženou osobní vozy. Přičinily se o to především koncerny Volkswagen a Ford, které neustále vylepšovaly své dodávky o automatickou klimatizaci, elektronické strážné anděly, centrální zamykání, elektrické stahování oken a další vymoženosti. Stropem se stal pozvolný tlak globalizace. Automobilky náhle musely sáhnout k úsporám a nevyhnulo se to ani dodávkám. U Bipperu v základu nic luxusního nenajdete. Odkojeni centrálním zamykáním jsme si jen těžko zvykali, že je třeba zavřít každé dveře zvlášť, i když byly jen troje včetně zadních dvoukřídlých. Elektrické stahování oken jsme bez problému oželeli, ale absenci klimatizace v základu dnes odpustit nedokážeme. Úspory by měly mít hranici, když se jedná o zdraví a v oteplující se společnosti se zhoršujícími se dopravními podmínkami se klimatizace vyplatí více než nemocenská vašich zaměstnanců. A pracujete-li na sebe, pak si dokážete náklady vyčíslit záhy na vlastní výplatní pásce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Naopak sympatické je použití tvrdých, ale pohledných plastů, italská hravost designu interiéru, použití lakovaných obrysů výplní dveří a dalších pěkných detailů, které i nehrají ani na luxus, ani na ošklivost. Dveřní výplně bohužel nepojmou PET lahev 1,5 - 2 litry, chuť vám spraví alespoň praktická horní část palubní desky s několika odkládacími boxy. Rovněž praktický středový tunel nese řadu odkládacích boxů a unese i zmiňovanou dvoulitrovou PET lahev, byť její stabilita v zatáčkách nebude zrovna příkladná.

Sedadla jsou příjemně měkká a doplňují komfortní odpružení přední nápravy, se kterým lehce koliduje klasická záď s vlečenými rameny, torzně poddajnou příčkou a tvrdším naladěním. Při kontrole odkládacích prostorů bychom málem zapomněli na jednu nedokonalost a tou je chybějící uzamykatelná schrána před spolujezdcem. Ta by se totiž v dodávce docela hodila.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po usednutí se naše obavy o prostornost Peugeotu mění v nadšení. Mám opravdu co srovnávat. Při mých dvou metrech jsme vždy v partneru trpěl, tedy přesněji pravé koleno naráželo do palubní desky. To se u Bipperu neopakuje, navíc převzal od italských vozů jednu specialitu a tou je řazení na palubní desce. Oproti kvrdlačce na podlaze Partneru prostě úžasná změna.

Na delších cestách se přesvědčujeme, že pohodlí se lze dočkat i v dodávce. Hlučností sice patří mezi ty horší, ale to je dáno úsporami na odhlučnění, na druhé straně tak plavnou jízdu s dodávkou bychom vám přáli zažít. A to jak v naloženém, tak v prázdném stavu. Bipper přitom nepatří k nijak záludným vozům, kde by pohodlí bylo vykoupeno nestabilitou.

Pod sukní

Feministky by nám rozšlapaly tváře, nazveme-li kapitolu o nákladovém prostoru pod sukní. Budiž nám odpuštěním, že jsme v redakci ryze mužský tým. Bipper jsme měli možnost otestovat ve dvou variantách. Tou první byl benzinový Bipper s jednoduchým nákladovým prostorem a pevnou ocelovou přepážkou mezi kabinou a nákladovým prostorem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ložná plocha je rovná s technologickými prolisy, zásahy blatníků čisté bez složitých tvarů, v bocích jsou navíc vloženy plastové odkládací boxy na drobnosti, které by jinak cestovaly po podlaze.

Do Bipperu se pohodlně vejde europaleta, navíc má například oproti Škodě Roomster Praktik výhodu křídlových dveří, protože umožňují nakládání ještěrkou. To u výklopné zádi si troufne jen kaskadér.

Během cesty pevná přepážka nepříjemně rezonuje, navíc trochu omezuje pohyb sedadel dozadu a tak se celou cestu sedí vzpřímeně jako v obcené škole. Odjišťování dveří je jednoduché, při potřebě otevřít dvoukřídlou záď zcela do stran je třeba odjistit dvě ocelové pojistky s plastovými držáčky.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V navazujícím testu naftového Bipperu jsme měli možnost vyzkoušet drátěnou přepážku nákladového prostoru s možností jeho rozšíření nad sedadlo spolujezdce. To je několika tahy složeno na podlahu a do něho se zaklesne otevíratelná ocelová mříž. Díky této vymoženosti lze v Bipperu převážet i delší náklady, než je jeho nákladový prostor. Opět se projevuje problém s hlučností během jízdy, tišší ji má ovšem snad jen Volkswagen Caddy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nepodceňovat, 548 zlepšení, Pod sukní
  2. Starý známý pod kapotou, Nejmenší nafta umí, Naměřená dynamika
  3. V praxi uspěje, Bipper se vyplatí, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie Bipper 1.4i a Bipper 1.4 HDI
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků