| TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 | Foto: Ondřej Kroutil

 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil
 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil
 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil
 | TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8 Foto: Ondřej Kroutil
29
Fotogalerie

TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

Radosti
Nekonvenční a šarmantní design
I s bezrámovými okny solidní odhlučnění
Navzdory menšímu objemu dobře využitelný kufr
Starosti
Značně omezená prostornost
Všesměrně mizerný výhled ven
Příliš mnoho drobných technologických i dílenských zaváhání
7  /10

Diskuse o designu jsou takřka vždy naprosto kontraproduktivní. Každému se líbí něco jiného a objektivní měřítka v podstatě neexistují. Ale ať už máte radši holky nebo vdolky, nelze kombíku 508 upřít neotřelost. Šarm, estetickou lehkost, švih, glanc… podobných klišé by se dala vymyslet celá řada. U pětsetosmičky, stejně jako u kteréhokoli jiného designu, nakonec platí zlidovělý limonádový slogan „když ji miluješ, není co řešit“.

V případě vrcholného modelu Peugeotu toto rčení platí. Dvojnásob pak u motoricky vrcholné verze 508 SW s dvoulitrovým dieselem, osmistupňovým měničovým automatem, adaptivním podvozkem a nejvyšší výbavou GT s mnoha příplatky. Za design totiž zaplatíte.

Miluješ ji?

Čím vším? Zaprvé penězi. Konkrétně milionem a sto dvaceti tisíci korun. S příplatky pak 1.320.000 Kč, což není málo ani v absolutní hodnotě, ani v intencích manažerských kombi střední třídy. Zadruhé praktičností. O tom, že 508 se mezigeneračně zmenšila o 4 cm délky a 2,4 cm rozvoru, i o tom, že kufr kombíku se svými 530 litry na většinu konkurence ztrácí (Passat nabídne 650 litrů, Superb 660 l) bylo psáno již mnohé.

Takže nyní už jen z musu a telegraficky: kufr je sice relativně menší, ale prakticky tvarovaný a dobře využitelný. Ano, jeho roletka je opravdu k vzteku. A ještě jednou ano, pohled na dynamicky přikrčenou siluetu pouhých 1420 mm vysokého kombi také nelže – uvnitř není místa na rozdávání. Respektive kabina je do výšky i délky opravdu stísněná. V kombinaci s prostor ubírajícím příplatkovým panoramatickým oknem (které mimochodem nelze vyklopit, umí se jen otevřít) je výškový limit pro řidiče nějakých 185 cm. Za předpokladu, že sedí v ergonomicky správné pozici. Pokud za volantem „leží“, problém mít nebude.

Ten budou mít až zadní pasažéři, kteří v takovém případě přijdou o jakoukoli možnost uskladnit si nohy. Kdyby Autorevue natáčela videa, mělo by to, kde si Schnagl seřídí sedadlo do ideální pozice a z nedostatku jiných možností vsune hlavu šikmo vpravo do střešního okna, na sedadle spolujezdce se pohodlně rozvalí Mička, aby se na zadní sedačky pokusil vměstnat alespoň jeden Mihálik, nefalšovaný virální potenciál. K dobrému tónu zkoušení auta patří pokus sednout si sám za sebe… šlo to, bolelo to.

No, nebudeme to dál rozpitvávat, prostornost prostě není z nejsilnějších stránek 508 SW, to je zcela evidentní. Ale pokud ji milujete… protože pokud ji nemilujete, je co řešit i mimo oblast praktičnosti, ke které ještě zmiňme, že sklopením zadních sedaček sice vznikne přepravní kapacita až 1780 litrů, nicméně plocha není rovná, a že průvlak pro lyže je spíše minimalistický.

Pokračování 2 / 3

130 kW, 400 N.m

Jak naznačují papírové parametry, není 508 SW s nejsilnějším dieselem žádný louda. Není ani žádný velký sprinter, zkrátka jede uspokojivě, nic víc, nic míň. Stovku pokoří za 8,4 vteřiny a na dálnici nemá nejmenší problém se svižně rozpohybovat a udržovat rychlosti daleko za českým legálním limitem. Adaptivní tlumiče nemají tak citelné rozdíly v jednotlivých nastaveních jako třeba u VAG, což ale není na škodu. V komfortním režimu opravdu konejší, ve sportovním dodají stabilitu, takže i dálniční let je naprosto sebevědomý. A na zakroucených silnicích je s 508 i celkem zábava. Jenže…

V komfortním nastavení si podvozek i na standardních 18“ kolech poradí bez bouchání o dorazy i s kritickými zpomalovacími prahy, ale příčné spáry mu dvakrát nekonvenují. V zatáčkách má zadek tendenci se na ostrých nerovnostech trochu rozvlnit. Neustřelí, to ne, ale ti nejlepší ve třídě to prostě umějí lépe. Totéž platí v celé řadě dalších parametrů.

Spojení osmistupňového automatu Aisin s dieselovou patnáctistovkou PSA je čirá radost a dostává se mu zasloužené chvály. Se silným dvoulitrem si ale osmikvalt tolik nerozumí. Nechápejte to špatně, v naprosté většině případů není co kritizovat, jsou to ty zpropadené drobné detaily. Třeba ve sportovním režimu řadí bleskurychle na povely pádel pod volantem, ale na voliči chybí manuální mód pro svižnou jízdu. V komfortním režimu si při rozjezdu i pružném zrychlení občas neví rady, zda už zavřít měnič, nebo ještě ne, takže opakovaně maličko cuká.

Není to v žádném případě nic hrozného, to ani náhodou, ale bavíme se o autě střední třídy s cenou dost přes milion. Se zařazeným D auto na volnoběh trochu vibruje (opět nic strašného, jako to uměla minulá 508 2.2 HDi GT, ale…), speciálně se studeným a zahřívajícím se motorem. S teplým agregátem tento drobný neduh zlikviduje start-stop. Ten startuje rychle, bez cukání a taky je nesmírně akční, aktivně zhasíná motor při každé příležitosti. Nic proti tomu, až na to, že je schopen ho zhasnout i při parkování. Klidně několikrát.

Ani v ranku spotřeby není 508 SW 2.0 BlueHDi co vyčítat. Ve městě si řekne o necelých devět litrů na sto, mimo něj s lehkou nohou spotřebuje kolem šesti, na dálnici velmi přijatelných 6,5 l/100 km. Deci pod šest a půl litru byl i celkový průměr v testu. To vůbec není zlé. Ale ani nijak extra dobré.

Drobné detaily

Stejně jako exteriér je i kabina navržena nekonvenčně, s dávkou odvahy a šmrncu. iCockpit vypadá po boku neméně neortodoxní klaviatury pod dotykovým displejem ještě o kus futurističtěji než v jiných modelech Peugeotu. Prolamované plochy zkrášluje (jakože)dřevěný dekor šedého dubu za vstřícné 3000,- příplatku, sedadla s masážní funkcí kryje prošívaná, rozmazlující a jemná kůže Nappa (+ 42.000 Kč), kterou najdete i na madlech dveří a mnoha dalších aplikacích. Je opravdu čirá radost na ni sahat a sedět. Displej v kapličce má propracovanou grafiku i animace, displej infotainmentu slušné rozlišení a čistý obraz.

Pak ale – opět - přijdou ty drobné detaily. Můžete si jich všimnout, nemusíte. Mohou vám vadit, nemusí. Ale prostě tu jsou. Ve voliči převodovky při manipulaci lehounce křupe a občas zůstane při řazení ze R na D a obráceně v neutrálu, dřevěný dekor je krásný, ale jím zdobená dvířka v centrálním tunelu nelícují (technologická nekázeň výroby). Tlačítko startování je jak pro start, tak pro vypnutí motoru třeba podržet, takže občas nenastartujete, nebo naopak budete chtít vystoupit z běžícího auta.

Tím stále ještě nekončíme. Stříbrné klávesy jsou krásné, ale reakce displeje na ně je trochu zpožděná a v některých světelných podmínkách (den, zataženo) nejsou vidět jejich bíle podsvícené ikony. Ale to nevadí, protože pod dobrou polovinou z nich jsou v podstatě redundantní funkce. Ale třeba ovládání klimatizace a topení je komplet přes dotykový displej, což je za jízdy dost nepraktické. Ještě o to nepraktičtější, že pokud jedete podle navigace a chcete si upravit teplotu, zůstane dialog klimatizace viset na displeji a navigaci je třeba vždy vyvolat zpět klávesou.

Architektura infotainmentu navíc není moc přehledná ani intuitivní, v české verzi jsou návdavkem chyby. Chcete-li si třeba nastavit zvuk sterea Focal, musíte hledat v záložce „Grafické prostředí“ (asi protože grafický ekvalizér). Za celý týden se nepodařilo přijít na to, jak donutit osvětlení interiéru svítit při otevřených dveřích – panýlek u zrcátka je dotykový, ale postrádá obvyklou možnost rozsvítit v reakci na dveře. Buď dotykem rozsvítíte a svítíte stále, nebo je zhasnuto. Ani v Peugeotu nevěděli poradit a záhadu nevyřešili ani kolegové z konkurenční redakce, kteří mají 508 již měsíc na dlouhodobý test. Podobných nedomyšleností je celá řada a věřte, že by se dalo ještě pěkných pár řádků pokračovat. 

Asistence na půl cesty

Podobné to je i s osazenými moderními technologiemi a asistenty. Třeba asistent udržení v pruhu se po každém nastartování automaticky zapne (vypíná se ovladačem vlevo pod volantem, kam za jízdy nevidíte), což by nemuselo být nutně špatně. Je fakt, že oproti standardnímu je tento vylepšený funkčně výrazně lepší, i tak je ale dost intruzivní. Navíc reaguje na zvolený jízdní režim, takže pokud si na dálnici zvolíte sport pro maximální stabilitu, bude se s vámi o volant tahat se sportovní vervou.

Automatické stěrače byly v podzimním mžení a lehkých přeháňkách zmatené a jelikož se zapínají a vypínají ťuknutím do páčky (což je normálně povel pro jedno setření), umí být hodně protivné. Přepínání dálkových a potkávacích světel? Jednu noční cestu na místě spolujezdce absolvoval vývojář jízdních systémů pro automotive a moc nadšený nebyl. Šikovný je příplatkový (+ 38.000 Kč) systém nočního vidění, který v kapličce přístrojů zvýrazní chodce i další překážky a upozorní na ně. Ovšem s tou výjimkou, kdy je noční chodec předpisově vybaven reflexními prvky, pak na něj systém nereaguje, pokládající jej patrně za značku.

Testovaný kus neměl z výčtu příplatkové výbavy snad jedinou položku – nezávislé topení za 30.000 Kč. To však neznamená, že by v baterii tlačítek vlevo pod volantem pro něj tlačítko nebylo, včetně ikony a všeho… jen nefunguje. Stále ty drobné nedostatky, nedovyvinutá řešení... to, co městskému autu nebo i kompaktu za několik set tisíc korun lze odpustit, je ve střední třídě již citelnější.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Peugeot 508 SW ve vrcholné výbavě GT s vrcholnou dieselovou motorizací je zaprvé a především krásný. Za druhé je na něj opravdu radost pohledět zvenku i zevnitř. A za třetí… je to fakt hezké auto.

Pokud je tento trojjediný parametr na první příčce vašeho žebříčku nákupních priorit, asi nebudete mít problém mávnout rukou nad takovými nepodstatnostmi, jako jsou třeba praktičnost nebo za všech okolností 100% bezchybná a precizní funkčnost. Ale což, c'est la vie! Kde by v životě byla trocha toho vzrušení, kdyby bylo všechno dokonalé!

Je to ale dobré auto? A je to venkoncem dobrý design? V úvodu zmíněné disputace o designu a inherentní neobjektivnosti jeho měřítek nebyly okrášleny o „v podstatě“ náhodou. Moderní evropský design vychází z meziválečné avantgardy, především odkazů funkcionalismu a Bauhausu. První z nich, jak název napovídá, razil základní tezi, že vzhled vychází z funkce. Tedy že dobrý design musí být především funkční, a proto je krásný. Bauhaus (kde průmyslový design jako samostatné odvětví v podstatě vznikl) zase přišel s revoluční myšlenkou tzv. Gesamtkunstwerk, která předpokládala, že pro dokonalý umělecký a funkční celek musí být všechny jednotlivé složky samy o sobě dokonalé, čímž se v konečném celku navzájem doplní.

Je tedy 508 dobrý design? A není ono nakonec jedno, co praví různé teorie?! Pakliže ale přemýšlíte, že do šarmantní galské avantgardy přesednete z technicistní germánské šedi a teutonské bytelnosti, s designově vypiplaným Peugeotem se nejdřív osobně pečlivě seznamte. Ne tak vypiplané detaily by vás mohly v dlouhodobém soužití poněkud rozladit. Padl-li vám však kombík 508 do oka třeba proto, že zrovna shodou okolností (a ta šance je rozhodně nenulová) hledáte náhradu za milovanou, ale pomalu dosluhující Alfu 159 SportWagon, jděte do něj. Je to prostě o prioritách.

Peugeot 508 SW GT v žádném případě není špatné auto, to ani náhodou. Je stylově výjimečný a v mnoha pohledech kromobyčejně dobrý - hezky jezdí, umí být pohodlný i svižný, spotřeba je fajn. Ale v žádné z klíčových vlastností není vynikající, naopak drobné nedotaženosti jej srážejí. Ve střední třídě je laťka nastavena sakramentsky vysoko a hrubé chyby se neodpouštějí. A jakkoli těch se Peugeot tentokrát úspěšně vystříhal, je výčet drobných přešlapů a nedodělků zkrátka až moc dlouhý.

Peugeot 508 SW: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   770.000 Kč (BlueHDI 130/96 kW Active)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.120.000 Kč (BlueHDI 180/130 kW GT)
Cena testovaného vozidla           1.320.000 Kč (BlueHDI 180/130 kW GT)

Technické údaje: Peugeot 508 SW

Rok • stupeň výbavy
2019 • GT
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 997 cm3
Nejvyšší výkon
130 kW (177 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,4 s
Nejvyšší rychlost
231 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
530 l • 1 780 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 615 kg • 531 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,9 • 3,8 • 4,2 l/100 km
Rozvor náprav
2 793 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 601 mm • 1 597 mm
Rozměr pneumatik
245/40 ZR 18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 778 × 1 859 × 1 420 mm

Základní výbava: Šest airbagů, litá 18palcová kola, aktivně řízený podvozek, Pack Safety Plus, aktivní kapota, Visiopark 1, přední a zadní parkovací asistent, audio Focal, navigace, Peugeot Full LED Technology, zatmavená skla zadních oken, dřevěný dekor palubní desky a panelů dveří, hliníkové pedály a opěrka nohy, tmavé čalounění stropu, dvojitá, chromovaná koncovka výfuku, bezklíčové odemykání a startování, automatická dvouzónová klimatizace, i-Cockpit Amplify, bezrámové dveře vpředu a vzadu a další.

Volitelná výbava: Perleťový lak Ultimate (21.000 Kč), bezdotykové otevírání kufru (12.000 Kč), navigace + digitální tuner (4000 Kč), Full Pack Assist + FlankGuard + Visionpark 2 (15.000 Kč), Night Vision (38.000 Kč), Pack Drive Assist (18.000 Kč), alarm + superzamykání (10.000 Kč), panoramatické střešní okno (32.000 Kč), dřevěný dekora palubní desky (3000 Kč), vyhřívané čelní sklo (5000 Kč).

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud