TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?
Radosti
Nádherný design exteriéru
Kvalita materiálů, zpracování a promyšlenost interiéru
Moderní technologie a jejich ovládání na palubě
Výkonný motor a chytrá převodovka
Komfort odpružení
Stabilita ve vysokých rychlostech
Celkové odhlučnění
Starosti
Vyšší spotřeba při rychlé jízdě
Nedotáčivé a nepříliš čitelné na limitu
Stísněný prostor pro zadní cestující
9  /10

Segment D umírá a tradiční hráči ve střední mainstreamové třídě museli něco rychle udělat. Zákazníků, kteří chtějí klasický sedan od půl do jednoho milionu korun je čím dál tím méně a boj je tak opravdu tuhý. Můžete se soustředit buď na ten zbytek konzervativních klientů a tím tak nějak přiznat, že SUV jsou pro tu "ostatní" většinu.

Nebo můžete udělat něco krásného, možná i nesmyslného a nepraktického. Ale fascinujícího. Takovou cestou se vydal Peugeot. Minulá 508 rozhodně nebyla na pohled nudné auto, ale vedle novinky vypadá jako profesor. Kam až však Francouzi, kteří Peugeot staví v rámci skupiny PSA nad Citroën, Opel a těsně pod luxusní DS, až zašli, aby veřejnost zkusili zpět k nízkým autům v této cenové hladině přivést?

Ultimativní červená, radikální fastback

Začínáme tedy v porovnání s předchůdcem od znovu, a i to lze považovat za odvahu. Tedy fakt, že Peugeot klasickou střední třídu neopustil. Jak už jsem naznačil v úvodu, ta totiž trend SUV poznala úplně nejvíce a propadá se na mizivá procenta podílu na trhu. Představit novou 508 na nové plošině, ale dle starého konzervativního receptu by dost možná bylo sebevraždou.

A to je přesně ten důvod, proč právě stojím před absurdně nízkým liftbackem s vyceněnými zuby trčícími ze světlometů. Peugeot se opravdu odvázal, a to nejen v netradičních detailech, které vyniknou v laku Ultimate Red, ale především v celkových proporcích auta. Výška 1403 milimetrů je na dnešní poměry opravdu zajímavá. A to i vzhledem k tomu, že se bavíme o autě s koncepcí "všechno vpředu".

Nový Peugeot 308 přijede už brzy. GTi bude poprvé hybridní čtyřkolkou

Nový Peugeot 308 přijede už brzy. GTi bude poprvé hybridní čtyřkolkou

Pokud přiblížíme rozměry novinky k minulé generaci, kterou všichni už dobře známe, tak je s délkou 4750 mm o 80 mm kratší než předchůdce. Na výšku má o 53 milimetrů méně a na šířku o 31 milimetrů více. Změnil se i rozvor náprav. S 2793 mm je novinka o 24 mm kratší než předchůdce.

Druhá generace se tak přiblížila spíše rozměrům Audi A5 Sportback či BMW 4 Gran Coupé, než aby držela krok s přerostlými cvalíky jako je Ford Mondeo či Opel Insignia. Design exteriéru jde dynamičtějším tvarům na ruku. Naživo vypadá příď o dost lépe než na fotkách, kde na mě ze tříčtvrtečního pohledu působila přední kola příliš utopená. Pecka je boční pohled a záď.

Zadní svítilny mají denní režim a na základě intenzity osvětlení mění způsob svícení, stejně jako intenzitu. Zaujmou svou grafikou a světelným tancem při odemčení. Stejně jako přední LED šavle, které se rozblikají a poté udržují pohledy kolemjdoucích a kolemjedoucích v denním i nočním módu. PSA si v poslední době se světlem hraje a mně to baví.

Totální kvalita, ergonomie konečně úplně bez výhrad

V rámci skupiny PSA si to před lety rozdělili striktněji než tomu bylo v minulosti. A nyní se začínají změny projevovat. Citroën plní roli funky výrobce crossoverů, je designově odvážný, spíše levnější a barevný. DS nabírá vítr do plachet totálním fokusem na kvalitu materiálů a luxusní pojetí, za které si nechá připlatit. Opel je pak konzervativním výrobcem. Za to Peugeot chce stát cenově a svým pojetím někde uprostřed.

Poslední směřování značky na mě působí tak, že auta se lvem ve znaku mají být hodnotnějším mainstreamem, s vážným, ale dynamickým designem a pečlivě vypracovaným interiérem. Sami zástupci Peugeotu se navíc nechávají slyšet, že chtějí prodávat především vyšší výbavové linie a české zastoupení to bere doslova - pro řadu modelů ani nenabízí základní provedení Access.

Nový Peugeot 508 SW oficiálně! Je to nové nejkrásnější kombi?

Nový Peugeot 508 SW oficiálně! Je to nové nejkrásnější kombi?

Stejně tomu je i u 508. Pokud se budeme bavit o materiálech, útulnosti, vůni či kvalitě zpracování, zaslouží si absolutorium. Bez přehánění se po usednutí dovnitř připadáte jako v luxusním produktu. Netradiční je architektura vnitřku. 508 má opět i-cockpit, tedy displej přístrojů umístěný nad volantem. Znovu říkám, že na něj se svými 190 centimetry krásně vidím, ale může to být i tím, že mám vysoký trup a kratší nohy. Každý jsme zkrátka jiný, tak před odsouzením vyzkoušejte.

Navíc díky vysoko položenému displeji krásně vidíte na noční vidění, které mi právě kvůli architektuře i-Cockpit snad poprvé přišlo užitečné - nemusíte přeostřovat. Vidíte tak na prvek, který nemá v rámci konkurence obdoby.

Co se týče kvality provedení, je absolutní a v ničem si preciznost nezadá s takzvanými prémiovkami. Dřevěné obložení testované verze GT je nádherné na pohled i dotek, navíc hezky zaoblené a napojené na další materiály. Nic nevrže, ani madlo u dveří, nic s sebou neklepe. Snad jen tlačítko pro masáž na sedadle by mohlo být fortelnější. Alespoň že masážní bodová funkce je skvělá a má několik režimů.

Důležité je, že se sedí příjemně nízko a malý volant lze přisunout takřka ideálně k tělu. Vytvoříte si tak příjemnější řidičskou pozici než v případě modelů 3008 či 5008. Co se týče samotného displeje, ten řidičův je stejný jako ve zmíněných příbuzných. Tedy stejně krásně graficky zpracovaný, s pěti přehledně řazenými módy. Ten středový má nyní krom verze Active úhlopříčku 12,3 palce.

Jedná se o stejné řešení, jako například u DS 7 Crossback. Tedy stávající grafika menšího systému je rozšířena o boční menu pro ovládání teploty ventilace. Celkově jde o povedený, rychlý systém s vylepšenou grafikou a rozlišením. Stejně tak se povedlo v moderních Peugeotech vůbec nejlépe rozmístit tlačítka. Všechna jsou po ruce, včetně start-stopu na středové konzoli a vypínání držení v pruhu nalevo. Už tak nemusíte lovit v menu.

Vnitřek 508 se mění s použitou převodovkou. Jedinou možností, jak řadit manuálně, je verze s motorem 1.5 BlueHDi o výkonu 130 koňských sil. Tehdy máte zcela jiný středový panel než u silnějších verzí, které jsou vždy s osmistupňovým automatem. Přijdete tak o díru v tunelu pro bezdrátové dobíjení telefonu. Což je škoda. Je podsvícena a navíc můžete vtipně kabel nabíječky provléknout skrz až do přihrádky vedle voliče převodovky, pokud chcete či musíte dobíjet telefon drátově.

Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

S dynamičtějšími křivkami se právem můžete obávat o méně prostoru uvnitř. I když ne ve všech osách. Podélného prostoru je i pro zadní pasažéry dostatek, stejně jako šířky, kterou pro objemnější řidiče bude omezovat středový tunel. Výška je pro přední cestující v pořádku, alespoň bez střešního okna. Ale stěžovat si možná budou cestující vzadu.

Zatímco stavba mého těla je k i-cockpitu milosrdná, k místu na hlavu vzadu nikoli. Pokud se opřu celými zády, jak chci dlouhé cesty absolvovat, nezbude mi než řádně ohnout krk. Poté navíc nevidím z bočního okénka, zbude mi jen pohled na zakončení čalounění střechy, které zasahuje do boku. Na zadních sedadlech bych tedy k moři cestovat nechtěl, ale pro nižší postavy bude vše v pořádku a takový Volkswagen Arteon na tom není o moc lépe.

508 je svou karoserií liftback, tedy vůz s výklopnou zádí. Přístup do zavazadelníku o objemu 487 litrů je tak skvělý, stejně jako nízká nákladová hrana. Tady tedy naopak v praktičnosti dokáže přesvědčit.

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 43 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků