Sedmimístné SUV na naftu s posuvnými sedačkami a skvělými doplňky pro děti? Ideál, i když v tomto případě ne bez chybičky.
3x posuvná sedadla s ISOFIX v druhé řadě
Úsporný motor
Variabilní vnitřek
Šikovné doplňky pro děti
Průměrná dynamika
Pomalý stop start
Ovládání klimatizace přes displej
Nekvalitní obraz parkovací kamery
8 /10
Model 5008 je tu s námi ve své faceliftované podobě již tři roky, aktuální generace jezdí již od roku 2017. A i když současný automobilový svět kráčí do budoucnosti mílovými kroky, stále má hodně co nabídnout.
Jistě jste jej viděli někde v provozu, ale pro připomenutí – na délku má 464 centimetrů a na šířku 184 centimetrů, svůj praktický vnitřek tedy vozí na zcela normálním půdorysu. Jeho styl s předními vertikálními světelnými pásy a zadními světly ve stylu lvích drápů nestačil zestárnout.
Drobnou připomínkou, že jde o vůz ze starší éry značky, je původní stříbrný plastický znak Peugeotu na přídi, zatím co modernější modely již vozí tmavé ploché minimalistické logo. V naší vrcholné výbavě GT má fešácké exteriérové doplňky, tmavou střechu (pěkná to kombinace s perleťovým lakem Bílá Nacré) a 18“ hliníková kola. Stylový je i uvnitř.
Uvnitř: Praktičnost na druhou
Uspořádání vnitřku všech možných Peugeotů vám buď sedne nebo nesedne – nelze na něj nemít názor. Ideální pozicí je mít menší volant tak trochu v klíně, abyste přes něj viděli na přístrojový štít. Znám lidi, pro které je to nepřekonatelný problém, ale v případě 5008 si na tuto specifickou polohu můžete zvyknout snáze, než v třeba v 208 s méně prostorným vnitřkem a možnostmi nastavení sedadla řidiče i kormidla.
Poměrně svérázná je také obsluha, i když i na ni se dá zvyknout. Zatímco hlasitost ovládáte zcela přirozeně kolečkem na středovém panelu, teplotu klimatizace nastavujete přes obrazovku, což zbytečně rozptyluje. Pokud chcete podrobnější funkce typu směru nebo intenzity foukání, musíte do menu – buď kliknutím na obrazovku, nebo přes jedno z tlačítek, skrze něž také spouštíte navigaci, nastavení vozu, audio funkce či aplikace.
Jinak je s infozábavním systémem vcelku snadné pořízení, až na poněkud zdlouhavé nahrávání některých funkcí po spuštění. Kromě klimatizace si zaslouží ještě jednu výtku – výstup z parkovací kamery má prehistorické a u auta za milion poněkud nedůstojné rozlišení, nemluvě o kvalitě obrazu. Zvlášť v nočních podmínkách, kdy na displeji z obrazu nevidíte skoro nic.
Bez připomínek je digitální přístrojový štít, u nějž si můžete nechat zobrazit futuristické ukazatele, minimalistický styl bez efektní grafiky nebo klasické budíky, pokud preferujete konzervativnější podobu. Povedeně působí i volant bez přemíry tlačítek – základní funkce na něm obsluhujete skrze hezky velké čudlíky a válečkové voliče.
Sedačky jsou perfektní, aby také ne, když jde o příplatkovou položku Pack Power Seats za 30.000 Kč. Mají certifikát AGR pro zdravá záda, jsou stavitelné v osmi směrem a můžete si u nich pustit jeden z pěti masážních programů, které oceníte zvlášť na delší cestě. Na obsluhu všeho důležitého z nich dosáhnete snadno a v zatáčkách vás díky prostorovým bokům slušně podrží.
Dále máme v přední části 5008 dostatečně objemné kapsy ve dveřích a prakticky řešený středový tunel s dvěma schránkami vpředu a uprostřed plus slušně dimenzovanou skrýší pod loketní opěrkou. Velmi hezky působí dekor palubní desky z šedivé látky.
Přední řada sedadel je tedy příjemným místem k bytí, ale z druhé řady budete skutečně jásat. 5008 má již v základní výbavě tři samostatná sedadla, posuvná v rozsahu zhruba patnácti centimetrů. Vozit vzadu tři děti v autosedačkách je velmi praktické a na současném trhu má tuto vlastnost jen hrstka aut, dá se říci, že hlavně to bude přesvědčivým argumentem pro koupi velkého Peugeotu. Máme zde i mimořádně užitečné integrované roletky oken zadních dveří, stejně tak sklopné a robustně působící stolky, uchycené k předním sedadlům. Hodí se i dvě USB zdířky pro nabíjení tabletů a telefonů, ty jsou však pouze v této nejvyšší výbavě GT.
Dvě další sklopná sedadla v kufru mají všechny verze 5008 – sice se hodí převážně pro děti a dají se plnohodnotně použít jen když máte sedadla druhé řady posunutá zcela dopředu, ale je fajn, že za ně nemusíte připlácet. Je chybou, že je dostáváte automaticky? Ani ne, objem kufru je dostatečný i s nimi – 702 až 780 litrů, plně využitelných i pro velké předměty (vyzkoušeno na myčce nádobí) díky téměř kolmé zádi. Pro zajímavost, mezi podběhy je šířka kufru 117 centimetrů, na délku má kufr 115 centimetrů. Díky sklopnému opěradlu spolujezdce můžete uvnitř vozit i více než třímetrové předměty.
Pokračování 2 / 3
Úsporně a daleko v pohodlí
Pod kapotu rodinného SUV patří diesel a 5008 vám ušetří váhání nad volbou motoru tím, že nabízí pouze jedinou naftu. Klasický dvoulitr se 130 kW a 400 Nm z nabídky vypadl vloni v květnu, spokojit se tedy musíte s patnáctistovkou. Ta má 96 kW a 300 Nm, což takto „na papíře“ působí poněkud chabě.
Jistě, velké auto, do nějž se dá naložit spousta lidí a věcí s ní není sprintový speciál, ale osmistupňová převodovka umí celkem chytře vyhmátnout otáčky, v nichž motor nejvíce táhne, takže i když je dynamika vcelku průměrná, brzdou provozu rozhodně nejste. Automat řadí bez cukání a není moc důvodů, proč se mu plést do díla skrze pádla pod volantem.
Na plynulé rodinné cestování jde o dobrou volbu, navíc s velmi pěknou spotřebou. Tabulkových 5,6 l/100 km v reálu zcela odpovídá a s lehkou nohou možná uvidíte na počítadle dojezdu čtyřcifernou hodnotu, nádrž má totiž slušných 56 litrů. Na kouli pak 5008 s motorem 1.5 zvládne 1,2 brzděné tuny.
Na 18“ kolech v pneu 225/55 je jízdní komfort působivý, auto se v typicky francouzském stylu ladně přenese přes nerovnosti a výmoly. Dynamickou jízdu rádo nemá, v rychle projetých obloucích se naklání a motor je vysloveně „nesportovní.“ Řízení klade jen pramalý odpor, takže se s ním nemusíte prát.
Je zde ale jedna poněkud otravná vlastnost – pomalý stop/start. Pokud se potřebujete z vedlejší silnice zařadit do provozu, občas vás pěkně vypeče. Pustíte brzdu, šlápnete na plyn, čekáte sekundu až dvě, než se něco stane. Ano, dá se to vypnout, případně lehce povolíte brzdu, aby motor již běžel, ale existují auta, u nichž podobný problém neexistuje.
Naopak pochvalu si zaslouží asistenční systémy – vedení v jízdních pruzích funguje spolehlivě (i když sem tam trochu kličkuje mezi čarami), adaptivní tempomat taktéž a bezpečnostní prvky vás neokřikují zbytečně. Na světla si také stěžovat nebudete – mají příjemný barevný tón, dobrou účinnost a automatické přepínání pracuje tak, jak má.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Chybky mu rodina ráda odpustí
Velký Peugeot sice trochu stárne, ale stále je mimořádně užitečným autem s variabilním vnitřkem a spoustou místa pro lidi i věci. Jezdí za málo a daleko, i když si sem tam postesknete při vzpomínce na silnější naftový dvoulitr. I na větších litých kolech zůstává pohodlný a po delší cestě z něj vystupujete odpočatí.
Je ale otázkou, zda si zvyknete na specifickou polohu za volantem či obsluhu klimatizace přes displej. U Peugeotu se také při faceliftu mohli zaměřit na kvalitu obrazu parkovací kamery, která je ve dne bídná a v noci téměř nepoužitelná. S pomalým stop/startem se buď sžijete, nebo se jej naučíte před každou jízdou vypínat.
Tak či onak – i s těmito ne úplně malými chybami je naftová 5008 velmi zdatné rodinné auto a stále za zajímavé peníze. Nyní totiž Peugeot nabízí akční ceny se slevou 8 až 10 procent, špičkovou výbavu GT si tak můžete dopřát za milion a pár drobných.
Peugeot 5008: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
818.800 Kč (PureTech 130/96 kW Active Pack |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.039.500 Kč (BlueHDI 130/96kW GT) |
Cena testovaného vozidla |
1.155.500 Kč (BlueHDI 130/96kW GT) |
Technické údaje: Peugeot 5008
Rok • stupeň výbavy
2023 • GT
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 499 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,8 s
Nejvyšší rychlost
190 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
702 l • 2 150 l
Objem palivové nádrže
56 l
Hmotnost: provozní • celková
1 611 kg • 2 230 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,6 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 641 × 1 844 × 1 646 mm
Základní výbava: ABS + EBA + EBD + ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu do svahu, 6× airbag, Elektrická parkovací brzda, Pack Safety, Visiopark 1 (couvací kamera 180°) + zadní parkovací asistent, Přední LED světlomety s integrovanými LED denními světly, Zadní sdružené LED světlomety s kresbou „3 drápů“, PEUGEOT i-Cockpit, Automatická dvouzónová klimatizace s výdechy pro druhou řadu sedadel, Hands-free startování vozu, Elektricky ovládaná přední a zadní okna se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, Visiopark 1 (couvací kamera 180°) + přední a zadní parkovací asistent, Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovými světly, čidlo venkovní teploty, 3 samostatná, posuvná, stejně široká a sklopná sedadla ve druhé řadě, 2 samostatná sedadla ve třetí řadě sklopná do podlahy, snadno vyjímatelná, Pack Drive Assist Plus: Pack Safety Plus + Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go (ACC Stop & Go) | Lane Positioning Assist (udržuje vozidlo v jízdním pruhu) | Active Safety Brake (systém automatického nouzového brzdění - kamera & radaradar) | Systém sledování mrtvého úhlu, PEUGEOT Connect Box (SOS & Asistenční volání - mikrofon, reproduktor, integrovaná karta SIM), Hliníková kola 18" DETROIT černá s výbrusem, PEUGEOT Full LED Technology: Přední světlomety Full LED s automatickou výškovou regulací, funkce „Foggy Mode a statického přisvícení do zatáčky, dynamická směrová světla, Pack Ambiance: doprovodné tlumené osvětlení interiéru (prostor pro nohy vpředu, panely dveří vpředu), Vnitřní zpětné zrcátko Frameless (bez rámečku) s automatickou clonou, Driver Sport Pack: Specifické nastavení převodovky, posilovače řízení a pedálu plynu | Specifické červené podsvětlení sdruženého přístroje při volbě režimu Sport, Hands-free otevírání víka zavazadlového prostoru, Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovými světly, čidlo venkovní teploty, boční osvětlení karoserie, Kombinované látkové čalounění BELOMKA černá, Vkládané textilní koberečky, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce sklopné do polohy stolku, Výklopné odkládací stolky na zadní straně předních sedadel, protisluneční roletky ve druhé řadě sedadel, 2× USB (typ A) pro dobíjení ve druhé řadě, Dekor palubní desky a panelů dveří Alcantara, Dekorativní dvojitá chromovaná koncovka výfuku, Hliníkové pedály a opěrka nohy, Střecha Black Diamond - černé provedení střechy v barvě černá Perla Nera, Pack Look GT
Příplatková výbava: Tažné zařízení s koulí (odnímatelné bez nářadí) s funkcí kontroly stability přívěsu (18.000 Kč), Speciální perleťový lak Bílá Nacré (23.000 Kč), Panoramatické otevíratelné střešní okno s elektrickou sluneční clonou a modrým podélným podsvětlením (35.000 Kč), Pack Power Seats (30.000 Kč), Park Assist (automatické příčné / podélné parkování) + Visiopark 2 (couvací kamera a přední kamera 360°) + Přední a zadní parkovací asistent (10.000 Kč)