Kultivovaný projev hybridu
Skvělá základní výbava
Kvalitní vnitřek
Účinné světlomety
Pouze 40l nádrž
Velký rozptyl spotřeby s vybitou baterií
Proměnlivý účinek brzdového pedálu
Ovládání klimatizace přes infotainment
7 /10
Nová 308 dorazila na trh s ostře řezanými rysy á la aktuální 508 – je fakt, že si ji těžko spletete s jinými auty podobného střihu, jedno zda z Evropy či Asie. Lví tematika daná logem automobilky (mimochodem novým a velmi vkusným) se táhne karoserií od předních světel a vertikálních diodových pásů á la drápy šelmy přes svalnaté blatníky až k zadním světlům s třemi LED segmenty a každé straně.
S nástupem nové generace 308 výrobce neomezil možnost výběru paliva. Na své si přijdou milovníci benzinu (byť jen ve formě tříválcové 1.2 s 96 kW/130k, která spíše sluší hatchbacku nebo menší 208), nafty ve formě čtyřválce 1.5 HDi jen s automatem, i kombinace zážehové jednotky s elektromotorem a baterií, nabíjenou ze zásuvky.
Plug-in hybrid je k dostání ve dvou verzích – obě mají elektromotor s výkonem 81 kW (110 k), akumulátor s kapacitou 12,4 kWh (využitelných je 9,9 kWh) a benzinovou přeplňovanou šestnáctistovku. Ta je u provedení Hybrid 180 naladěna na 110 kW (150 k) a v kombinaci s elektřinou poskytuje systémových 132 kW (180 k), námi testovaný kousek byl silnější Hybrid 225 se spalovací jednotkou o výkonu 132 kW a systémovými 165 kW (225 k) plus 360 N.m.
Hybridizaci zvenčí poznáte kromě modravých nápisů hlavně díky víčku na levém zadním blatníku, pod nímž se skrývá zástrčka typu 2 (Mennekes). Drobné změny oproti čistě spalovacímu motoru najdeme i uvnitř, i když jsou nenápadné a jenom tři.
Uvnitř čeká pohodlí, ale není těch obrazovek málo?
Té první si všimnete hned – k voliči převodovky, který je na rozdíl od starších Peugeotů řešen malou páčkou, přibyl režim B pro silnější rekuperaci. Druhou změnu objevíte, až se začnete hrabat v palubním infotainmentu. Je zde nová nabídka možností souvisejících s elektrickým pohonem: ukazatel aktuálního stavu proudění elektrické energie, statistické zobrazení s grafy spotřeby elektřiny a benzinu, nastavení dobíjení a také režim e-Save. V něm si můžete zapnout uchování elektrického dojezdu na maximální kapacitě baterie, 20 kilometrů nebo 10 kilometrů. To kdybyste potřebovali rychleji prosvištět po dálnici a ve městě se pohybovat bezemisně – ať už z ohleduplnosti k okolí, nebo kvůli nízkoemisním zónám, zavedeným v zahraničí.
Provoz na elektřinu mimochodem pro tyto případy signalizuje tyrkysově modrá dioda na čelním skle. Poslední odlišností je grafika přístrojového štítu, na němž máte dva palivoměry a ukazatele dojezdu: jeden pro elektropohon, druhý pro spalovací motor. Místo otáčkoměru pak vůz ukazuje zda jedete na výkon, spotřebu nebo rekuperujete.
A to je vše – jinak je vnitřek 308 stále dosti příjemným místem k trávení času. Uvelebit se můžete do hezky širokých a dostatečně nastavitelných sedadel (v tomto případě se zajímavou namodralou kůží Naboo Nappa za příplatek 43.000 Kč), která vpředu v této špičkové výbavě GT Pack disponují pěti masážními programy.
I zde máme typicky Peugeotí rozvržení palubní desky, které počítá s volantem níže a pohledem do kapličky přes jeho věnec – možností jak se sem poskládat je více než v maličké 208, ale i tak ne každý typ postavy najde příjemnou pozici tak, aby mu kormidlo nepřekáželo ve výhledu. Infotainment startuje celkem svižně a jeho lesklá (tedy snadno upatlatelná) obrazovka má ostrý obraz. Zorientujete se v něm snadno, různé funkce si můžete nechat zobrazit najednou, nebo mezi nimi přepínat.
Jednou z nich je bohužel i nastavení teploty a dalších parametrů klimatizace – když chcete o stupeň přitopit nebo vychladit, musíte zmáčknout tlačítko pod displejem a na něm potom řešit zbytek, což představuje zbytečný mezikrok. Alespoň že hlasitost měníte skrze klasické kolečko. Máme zde i druhou a na šířku orientovanou obrazovku s názvem i-Toggles, na níž si můžete nastavit ve formě zkratek tlačítka pro pět různých funkcí – třeba navigaci, menu masážních sedadel, aktivaci parkovacích kamer nebo rychlý vstup do výše popsaného menu nakládání s energií.
Mezi fyzickými tlačítky na středovém panelu najdete i ofuk předního a výhřev zadního skla, vyhřívání čelního skla se poněkud nelogicky nachází vlevo pod volantem společně s nastavením nezávislého topení, které plug-in dostává automaticky. Digitální přístrojový štít nabídne několik typů grafiky a také holografické zobrazení, řešené promítáním prvků na zkosené sklo před hlavním displejem. Působí to zajímavě a futuristicky, ale pokud takovým věcem nehovíte, dá se vypnout.
Dozadu se celkem bez problémů usadí dva normálně vysocí dospěláci v tvarovaných bočních částech sedáku. S prostorem pro nohy to vůbec není zlé, akorát by přední hrana lavice mohla být o chlup výše. Opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40 a sklopíte je téměř do roviny – prostřední segment můžete dobře využít pro přepravu lyží bez potřeby střešního nosiče. Ke složení opěradel ze zavazadlového prostoru jsou po stranách šikovné páčky.
Pokračování 2 / 3
Vpřed jen kultivovaně, ale co spotřeba?
Dle tabulek by měla silnější plug-in hybridní 308 ujet s plnou baterií až 59 kilometrů. V reálu, rozumným tempem ale bez loudání je to k padesátce, což není vůbec zlé. Na elektřinu můžete jezdit rychlostí až 135 km/h a využití energie můžete regulovat už popsaným režimem e-Save nebo skrze volič jízdních režimů na středovém tunelu – kromě zcela bezvýznamného Sportu zde můžete nastavit čistě elektrický mód nebo nastavení hybrid pro využití obou zdrojů síly.
Nabíjení může probíhat z běžné domácí zásuvky na plnou kapacitu během sedmi hodin, nebo s příplatkovou 7,4kWh nabíječkou z wallboxu za necelé dvě hodiny. Na elektřinu se 308 s batohem pohybuje zcela suverénním tempem a v hybridním režimu pod plným plynem se dá označit za svižnější vůz. Pružné zrychlení sice není drtivé, ale při předjíždění nebo napojování se na dálnici si počíná sebevědomě i s nákladem a posádkou. Přechody mezi elektrickým a hybridním režimem jsou plynulé a bez cukání, hrkání či dalších nepříjemných projevů.
Po vybití baterie palubní elektronika velmi chytře využívá poslední zbytky energie a při rozjezdech nebo plachtění vám ukazatel rychlosti nezřídka zmodrá, čímž signalizuje bezemisní jízdu. I tak je ale aktivace spalovacího motoru po krátké chvíli nevyhnutelná. V takovém případě a s lehkou nohou jezdíte za zhruba 6,5 až 8,5 litrů na sto – hodně záleží na profilu trati a nákladu. Vzhledem k pouze 40l nádrži pak dojezd na jedno tankování není nic moc.
Na dálkové cesty tedy plug-in hybridní 308 kombi není moc stavěná, mnohem lépe se cítí při městském popojíždění. Nejen při něm se však řidič musí připravit na jednu zákeřnost, a tou je nekonzistentní účinek brzdového pedálu. Ten má na začátku poněkud ostřejší záběr – což tak velký problém není. Ale když zastavujete a držíte ho v konstantní poloze (a ani ne plně sešlápnutý), v posledních pár zbývajících km/h k nule najednou auto začne razantně zpomalovat až do úplného zastavení. Poskakování v kolonách a plynulé dobrzďování je tedy dost problematické (nebo sem si na něj během testovacího týdne prostě nezvykl). Jiné hybridy, plug-in hybridy a elektromobily se v tomto ohledu chovají o třídu přirozeněji.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Plug-in hybridní 308 je autem pro relativně specifické využití. Bezemisního provoz při popojíždění a pravidelném dobíjení – fajn, umí to, ale přidaná hodnota ve formě kombinace elektra a spalovací jednotky má spočívat v tom, že ujedete bez problému a nabíječek i delší trasu. Můžete, ale kvůli malé nádrži a celkem vysoké spotřebě budete často tankovat.
Jistou roli jistě hraje fakt, že oproti dieselu taháte téměř o tři metráky více. Pak tu máme onu specifickou pozici za volantem, která nemusí vyhovět každému, stejně jako ovládání klimatizace přes displej. Na druhou stranu, nová 308 vypadá moderně a hodnotně zvenčí i zevnitř, má bohatou základní (a v případě této špičkové verze GT Pack vyčerpávající) výbavu, účinné světlomety i jízdní asistenty a dobře využitelný kufr.
Pokud oceníte jinakost a současný styl všudypřítomných koncernových aut vám nevoní, jde o svěží interpretaci klasického žánru středně velkého kombi. Pokud pro vás však není alfou a omegou všeho nutnost ujet pár desítek kilometrů na elektřinu, naftová 308 vám udělá mnohem lepší službu a cenový rozdíl oproti plug-inu budete utrácet za palivo hezkých pár let.
Peugeot 308: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
650.000 Kč (1.2 PureTech Active Pack/96 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.145.000 Kč (Hybrid 225 GT Pack/165 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.313.000 Kč (Hybrid 225 GT Pack/165 kW) |
Technické údaje: Peugeot 308 SW
Rok • stupeň výbavy
2022 • GT Pack
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 598 cm3
Nejvyšší výkon
132 kW (180 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,6 s
Nejvyšší rychlost
235 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
548 l • 1 574 l
Objem palivové nádrže
40 l
Prům. spotřeba: komb.
1,2 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 559 mm • 1 554 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 636 × 1 860 × 1 444 mm
Standardní výbava: Automatická dvouzónová klimatizace, Vyhřívaný volant, Hands-free otevírání víka zavazadlového prostoru, Elektricky ovládaná přední a zadní okna, Hands-free přístup a startování vozu Proximity, PEUGEOT i-Connect, Vnitřní zpětné zrcátko Frameless (bez rámečku) s automatickou clonou, Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, Clean Cabin, Air Quality System, PEUGEOT i-Cockpit 3D, Zatmavená skla zadních oken, Smart Multidrive, Automatické stěrače, automatické světlomety, PEUGEOT Matrix LED Technology, Hliníková kola 18" PORTLAND černá s výbrusem, sada pro opravu, Exkluzivní tmavé čalounění stropu, Sportovní hliníkové pedály a opěrka nohy, Hliníkový dekor palubní desky, zelené prošívání, Elektrická parkovací brzda, 6x airbag + ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu do svahu, Pack Drive Assist Plus (EAT8), Visiopark 3 + přední a zadní parkovací asistent, PEUGEOT Connected Advanced - On-line 3D navigace, Pack Power Seats + Massage, Lithium-ion baterie 12,4 kWh, Záruka na trakční baterii 8 let / 160 000 km při garanci zachování 70 % kapacity baterie, Zásuvka Type 2 pro standardní dobíjení střídavým proudem (AC), Palubní jednofázová nabíječka (OBC) 3,7 kW, Nabíjecí kabel (výkon 2,3 kW; 10 A) pro připojení do jednofázové zásuvky (domácí jednofázová zásuvka 230 V), Nastavení intenzity rekuperace energie při brzdění za pomoci volicí páky (standardní / zesílený režim B), Specifcké menu elektrického pohonu na dotykovém displeji s funkcí „e-Save“, Vizuální signalizace na čelním skle viditelná z exteriéru v případě jízdy v režimu Electric, Elektrický ohřívač (400 V / 5 kW), Programovatelné vytápění / vychlazení interiéru vozidla
Příplatková výbava: Metalický lak Šedá Artense (+16.000 Kč), Exkluzivní kožené čalounění NAPPA modrá Naboo (+43.000 Kč), Vyhřívané čelní sklo (+5000 Kč), Systém Hi-Fi Premium FOCAL (28.000 Kč), Nabíjecí kabel (výkon 3,2 kW; 14 A) - zesílená zásuvka (+ 5000 Kč), Palubní jednofázová nabíječka (OBC) 7,4 kW (+16.000 Kč)